lydniveau på diskoteker?
Fra : Sinding

Dato : 19-05-04 14:48

Er der love om lydniveauerne på diskotekerne rundt om i Danmark? Det virker
lidt mærkeligt at der er lov om max 85dB på arbejdspladser, hvis det er helt
lovligt at spille 120+ på diskoteker... det er selvfølgeligt frivilligt at
man opholder sig der, men når der nu laves vejledninger og love om
cigaretter og fed mad..

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 19-05-04 15:22

> [...]
helt
> lovligt at spille 120+ på diskoteker... det er selvfølgeligt >frivilligt

Et diskotek er vil også en arbejdsplads, er det ikke ?

Mvh
Kasper

Fra : Morten Guldager

Dato : 19-05-04 17:46

Wed, 19 May 2004 at 14:22 GMT Kasper Malmberg wrote
> virker
> helt
> at
>
> Et diskotek er vil også en arbejdsplads, er det ikke ?

Jeg ser det for mig. Jeg kommer ind på diskotek Snob-2000 hvor
blondinen bag baren bærer et aktivt høreværn med radio...

Enestående!

/Morten

Fra : Spangkuk

Dato : 19-05-04 18:14

"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> skrev

> Jeg ser det for mig. Jeg kommer ind på diskotek Snob-2000 hvor
> blondinen bag baren bærer et aktivt høreværn med radio...

Hende kender jeg !

Spang

Fra : LA2

Dato : 19-05-04 21:28

"Sinding" <petersinding@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt at spille 120+ på diskoteker... det er selvfølgeligt frivilligt at
> man opholder sig der, men når der nu laves vejledninger og love om

Da jeg arbejdede som bartender kom bst eller hvem det nu var og målte
lydstyrken. Da de jo på forhånd havde anmeldt deres ankomst, og kom før vi
åbnede, blev der skruet lidt ned indtil de var færdige med deres målinger.
Vi fik at vide at vi kunne arbejde i fem år før vores hørelse tog skade ved
den målte lydstyrke.
Kan ikke huske hvilke krav der er/var.

LA2

Fra : Nette

Dato : 20-05-04 11:58

"Sinding" skrev i en meddelelse
> [...]
> lovligt at spille 120+ på diskoteker... det er selvfølgeligt frivilligt at
> man opholder sig der, men når der nu laves vejledninger og love om

Jeg har ofte tænkt på det samme, blot i biografen?? Lyden er meget høj...

Nette

Fra : Bo Bach Jensen

Dato : 20-05-04 14:50

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> wrote in message

> "Sinding" skrev i en meddelelse
> virker
> helt
at
/snip/

Hvad der sådan set ireterrer mig allermest er sgu, at man som nabo (ca 100 -
200m fra diskoerne) skal belemres med deres forbande larm. Med larm tænker
jeg på basses, selv her små 100 - 200m fra det nærmeste disko, og med et hus
i vejen, er det forb..... buldren helt tydeligt, faktisk så tydeligt at man
af og til kommer i tvivl om det er naboen eller disko.

Det kan sgu da ikke være lovligt ? Er der ikke en myndighed man kan henvende
sig til, for at få undersøgt nivauet for larmen ?

//Bo Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-05-04 18:08

"Bo Bach Jensen" <bachy@nopost.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan sgu da ikke være lovligt ? Er der ikke en myndighed man kan
henvende
> sig til, for at få undersøgt nivauet for larmen ?

Kommunen. Miljøkontor eller Teknisk Forvaltning.

/Per

Fra : -++Carsten++-

Dato : 21-05-04 08:45

Jeg har fået varigt tinitus efter et besøg på et diskotek hvor der var live
musik, det er ca. 2½ år siden, kunne jeg havet krævet erstatning af spille
stedet?

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-04 08:52

-++Carsten++- skrev:

>Jeg har fået varigt tinitus efter et besøg på et diskotek hvor der var live
>musik, det er ca. 2½ år siden, kunne jeg havet krævet erstatning af spille
>stedet?

Næppe. Hvis du var gået derind med ubeskadiget hørelse, ville du
ikke have fået tinnitus. Den er et resultat af mange påvirkninger
gennem lang tid.

--
Bertel

Fra : -++Carsten++-

Dato : 21-05-04 09:57

> Næppe. Hvis du var gået derind med ubeskadiget hørelse, ville du
> ikke have fået tinnitus. Den er et resultat af mange påvirkninger
> gennem lang tid.

Det passer ikke!
Tinitus kan opstå ved på få sekunder hos en der har perfekt hørelse, f.eks.
ved et højt brag.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-04 14:29

-++Carsten++- skrev:

>Det passer ikke!

Ikke?

>Tinitus kan opstå ved på få sekunder hos en der har perfekt hørelse, f.eks.
>ved et højt brag.

Ja da. Skrev jeg det modsatte?

[Hint: "Den" i min sidste sætning henviser til din tinnitus]

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-05-04 18:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ikke?
> Ja da. Skrev jeg det modsatte?

Ja, du skrev at Tinnitus kommer af mange påvirkninger over lang tid. Hvis
ikke det er det modsatte af at tinnitus kommer af en enkelt påvirkning på
brøkdele af et sekund, så ved jeg ikke hvad det så er,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-05-04 18:45

Ivar Madsen skrev:

>Ja, du skrev at Tinnitus kommer af mange påvirkninger over lang tid.

Jeg kan godt se at det kunne læses sådan, men det var ikke hvad
jeg mente.

Hvis man får tinnitus af at være på diskotek i to en halv time,
så er det kun dråben der får bægeret til at flyde over - eller
også har *alle* gæsterne den aften fået tinnitus hvilket ville
være ret usandsynligt.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-05-04 20:11

Fri, 21 May 2004 at 17:45 GMT Bertel Lund Hansen wrote

> [...]
> så er det kun dråben der får bægeret til at flyde over - eller
> også har *alle* gæsterne den aften fået tinnitus hvilket ville

Forudsat at alle diskotekstgæsterne havde samme tærskel for
tinituspågragelse. Det er nok også usansynligt.

Der er en del der tyder på at forskellige personer kan tåle
forskellige mængder lyd (lydtryk) inden hørelsen skades.

Man kunne tænke sig at en uheldig person pådrog sig en
10% hørelsesnedsættelse ved et _enkelt_ diskoteksbesøg.

Svært at bevise for de fleste, men ikke for "profesionelle
ører". De får målt deres hørelse jævnligt.

Ville denne 10% forringelse være noget man kunne køre en sag
på. (med fornuft forstås)
Eller ville dommeren bare sige "du var sq da også for dum
sådan at gå der ind. Af alle burde du da vide at de kunne være
skadeligt for dine ører"

/Morten

Fra : -++Carsten++-

Dato : 21-05-04 20:58

> [...]
> så er det kun dråben der får bægeret til at flyde over - eller
> også har *alle* gæsterne den aften fået tinnitus hvilket ville

Hvis man som mig havet bord tæt på scenen og højttalerne, så er man helt
sikker langt mere udsat end dem der sidder i den anden enden, så dermed er
det langt fra alle.

Carsten

Fra : Ole Stigaard

Dato : 21-05-04 10:50

On Fri, 21 May 2004 09:51:37 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> Næppe. Hvis du var gået derind med ubeskadiget hørelse, ville du
> ikke have fået tinnitus. Den er et resultat af mange påvirkninger
> gennem lang tid.

Hej Bertel, du glemte vist et "i nogle tilfælde" i ovenstående, sidste
sætning!

Mvh Ole S