telefoni død hos kabelnettet.dk
Fra : Claus svendsen

Dato : 18-05-04 21:07

vi er en af de mange foreninger der har "døde" telefoner der kan ringes til
os ,vi kan ringe internt og til 112 .
vi har erfaret at kabelnettet.dk og tele 2 er kommet kraftigt på kant med
hinanden !

vores foreninger er blevet kontaktet af en anden udbyder til telefoni.
hvad skal vi gøre ?? hvad gør andre foreninger andre foreninger ??

venlig hilsen Claus Svendsen AB Bredahl

Fra : eNDopLAzMAtIq

Dato : 19-05-04 06:38

hejsa claus
ja.. vi er oxo een af de foreninger som er er blevet "ramt"
af problemet.. vi fik en skrivelse fra boligforeningen igår,
men det eneste som vi har fået oplyst indtil videre, er at
boligforeningen endnu ikke har modtaget en officiel forklaring
fra kabelnettet, og at de har overgivet sagen til deres advokat..

jeg skriver her når vi ved mere...

jeg gad faktisk godt vide hvad grunden til det ophørte samarbejde
er, da jeg synes det lyder totalt voldsomt den måde tele2 har
reageret på

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-04 07:08

eNDopLAzMAtIq skrev:

>jeg gad faktisk godt vide hvad grunden til det ophørte samarbejde
>er, da jeg synes det lyder totalt voldsomt den måde tele2 har
>reageret på

Hvordan har de reageret? Kan vi ikke få hele historien?

--
Bertel

Fra : Claus svendsen

Dato : 19-05-04 08:19

> Hvordan har de reageret? Kan vi ikke få hele historien?
som jeg læser det har kabelnettet.dk haft besvær med betaling men læs selv
http://www.kabelnettet.dk/default.asp?mode=kundeservice

Fra : Svend

Dato : 19-05-04 09:50

"Claus svendsen" <csmini@hotmail.com> wrote in message

> som jeg læser det har kabelnettet.dk haft besvær med betaling men læs selv
> http://www.kabelnettet.dk/default.asp?mode=kundeservice

XXX networks er det com-x networks ?

--
Svend

Fra : zxcv

Dato : 19-05-04 15:26

Svend wrote:
> "Claus svendsen" <csmini@hotmail.com> wrote in message

> XXX networks er det com-x networks ?

Det kan man ikke vide og er uvæsentlig i situationen.

Kabelnettets fremstilling af sagen er et partsindlægning og skal tages
med et gran salt. Indtil videre er der ikke noget på Tele2´s hjemmeside
om sagen.

Tele2´s fremstilling vil sikkert være meget anderledes end kabelnettets.

Personlig tror jeg der er et forudgående forløb, som har gjort Tele2
grundigt trætte af Kabelnettet, siden Tele2 har fundet det nødvendigt at
afbryde så mange abonnenters telefon. En alvorlig gene for deres kunder.

mvh
Ole

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 19-05-04 15:55

"zxcv" <asdfg@qwerty.tw> wrote in message

> Tele2´s fremstilling vil sikkert være meget anderledes end
kabelnettets.

På nederstående link står der lidt

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=17839

Mikkel

Fra : Hans

Dato : 19-05-04 16:21

Mikkel Gottlieb wrote:
> "zxcv" <asdfg@qwerty.tw> wrote in message

> På nederstående link står der lidt
>
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=17839

Det bliver da vældigt hygsomt når Kabelnettet næste mandag skal fortælle om
firmaets fortræffeligheder, når de vil tilbyde telefoni/tv/internet i vores
boligforening på 280 lejemål, og specielt når de ikke har nogen
telefonileverandør.

/ Hans

Fra : zxcv

Dato : 19-05-04 18:53

Hans wrote:

> [...]
> firmaets fortræffeligheder, når de vil tilbyde telefoni/tv/internet i vores
> boligforening på 280 lejemål, og specielt når de ikke har nogen

Der er også en link her
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2427998/

Som bruger af kabelnettet, er det ikke noget jeg vil anbefale. Betal
lidt mere og få en mere pålidelig lveverandør.

Fra : Hans

Dato : 19-05-04 19:08

zxcv wrote:

> Der er også en link her
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2427998/
>
> Som bruger af kabelnettet, er det ikke noget jeg vil anbefale. Betal
> lidt mere og få en mere pålidelig lveverandør.

Min stemme til en endelige afstemning tæller desværre kun for en. Havde jeg
været med i bredbåndsudvalget var de slet ikke kommet på tale. Mit
personlige indtryk af kabelnettet er, at det er en bolsjebutik som nu oven i
købet hænger i neglene, og hverken overholder forventninger og krav fra
kunderne, og nu heller ikke til deres leverandører.

Vi er helt enige - Man får nøjagtig hvad man betaler for.

/ Hans

Fra : Morten Birkelund

Dato : 19-05-04 19:01

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> [...]
vores
> boligforening på 280 lejemål, og specielt når de ikke har nogen

http://www.dbnet.dk

Min personlige anbefaling er at det bestemt er værd at kigge på.

--
Morten Birkelund

Fra : Hans

Dato : 19-05-04 21:15

Morten Birkelund wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> http://www.dbnet.dk
>
> Min personlige anbefaling er at det bestemt er værd at kigge på.

Det ser interessant ud og noget mere fremtidssikret.

/ Hans

Fra : Steen

Dato : 20-05-04 12:05

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
vores
> boligforening på 280 lejemål, og specielt når de ikke har nogen

Jeg ved at TDC netop i disse dage er ved at introducere et tilbud til
boligforeninger på minimum 200 boliger.
Dette skal ikke opfattes som reklame for TDC, men jeg vil da mene at det er
en fordel for en forening og dens medlemmer at have et modspil og få en
saglig dabat om pris og kvalitet.

Mvh. Steen

Fra : Hans

Dato : 21-05-04 21:30

Steen wrote:

> [...]
> det er en fordel for en forening og dens medlemmer at have et modspil
> og få en saglig dabat om pris og kvalitet.

Jeg fandt lige en pressemeddelelse fra i dag omkring emnet:

http://it.tv2.dk/cw/index.php?id=23786

Særdeles interessant.

Jeg så også i TV-Lorry at Kabelnettet har ændret i deres selskabsnavn, og nu
lige pludselig mener at de ikke skylder Tele2 penge. Hmmmm.... Hvor er det
nu vi har hørt den slags før...

/ Hans

Fra : zxcv

Dato : 22-05-04 07:24

Hans wrote:

> [...]
> lige pludselig mener at de ikke skylder Tele2 penge. Hmmmm.... Hvor er det

Sagde de hvad det nye selskab hed ?

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 22-05-04 11:13

On Sat, 22 May 2004 08:24:11 +0200, zxcv <asdfg@qwerty.tw> wrote:

>Sagde de hvad det nye selskab hed ?

KABELNETTET.DK ApS

http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=27653138
http://www.cvr.dk/soeg_i_cvr/cvrsoegdetail.asp?cvrnr=25137051

--
vh
Thomas Jensen,

Fra : TS

Dato : 22-05-04 12:14

> KABELNETTET.DK ApS

> [...]

Jeg er blevet oprettet som kunde hos Kabelnettet.dk med ip telefoni.
Så er spørgsmålet om jeg skal betale den regning der kom i dag fra
Kabelnettet.dk aps - det kunne jeg da godt finde på at lade være med. DEt
der nager mig mest er nu at jeg har betalt 1000,- for en gateway og 300 i
oprettelse plus nyt nummer.
TS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 22:42

Uheldigvis faldt Hans over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> telefoni/tv/internet i vores boligforening på 280 lejemål, og
> specielt når de ikke har nogen telefonileverandør.

Jeg vil anbefale jer at finde en anden Internetleverandør..

Kim Nielsen og Kabelnettet er meget useriøse og de holder *intet* af
det, de lover, når de skal sælge. Hastigheden er under al kritik og er
*LANGT* fra de 2mbit, som de lover!

Sørg for at få en skriftelig garanti på hver enkel bruger hastighed
eller en garangi på, hvor hurtig en linje, der er til deling på 280
tilslutninger.

Der er meget at læse om Kabelnettet, bare søg på google...

De har lige lavet firmaet, som før var et personligt firma i Kim
Nielsens kones navn om til et Aps, så gad vide, hvorlænge de er i
business...

Kim har flere krak på samvittigheden..

Claus

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 01:20

Claus Tersgov wrote:

> Jeg vil anbefale jer at finde en anden Internetleverandør..

Det bliver sådan set også planen i morgen aften.

> [...]
>
> Sørg for at få en skriftelig garanti på hver enkel bruger hastighed
> eller en garangi på, hvor hurtig en linje, der er til deling på 280

Oplægget til mødet, som jeg har fået af bredbåndsudvalget, viser med al
tydelighed at tingene slet ikke hænger sammen. Kabelnettet tilbyder 34mbit
båndbredde, fordelt på 288 lejemål, hvilket giver ca. samme hastighed som 1
ISDN kanal til hver, forudsat at de 34mbit virkelig er tilstede. Selv med
100mbit til internettet hænger det overhovedet ikke sammen. Vores intranet
bliver så trukket med kat. 5E kabler, noget som vil være forældet allerede
inden det bliver trukket, og det vil de have hvert lejemål til at betale ca.
9.000 kr. for, godt nok fordelt over 10 år. De må jo ikke være rigtig kloge
i deres små hoveder.

> [...]
>
> De har lige lavet firmaet, som før var et personligt firma i Kim
> Nielsens kones navn om til et Aps, så gad vide, hvorlænge de er i

Jeg kender dem alt for godt, så det skal helt klart standses.

/ Hans

Fra : zapster

Dato : 24-05-04 09:15

> Vores intranet
> bliver så trukket med kat. 5E kabler, noget som vil være forældet allerede
> inden det bliver trukket...

Kat 5e er stadig stk. kabling i dag, og kan på ingen måde beskrives som
værende "forældet". Jeg regner da ikke med at i skal til at køre mere end
1000mbit til hver lejlighed? ;)

\zapster

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 15:28

zapster wrote:

> Kat 5e er stadig stk. kabling i dag, og kan på ingen måde beskrives
> som værende "forældet". Jeg regner da ikke med at i skal til at køre
> mere end 1000mbit til hver lejlighed? ;)

Jeg skulle nok have skrevet 100mbit i stedet for 5e, da selve kablingen er
ok, men udstyret er ikke. Jeg så helt klart at der hellere blev trukket
fiber som flere andre kan tilbyde.

/ Hans

Fra : Morten Kallesøe

Dato : 24-05-04 16:07

Det er meget få mennesker som har fibernetkort, så Ethernet er vel helt i
orden.

..Morten

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 16:18

Morten Kallesøe wrote:
> Det er meget få mennesker som har fibernetkort, så Ethernet er vel
> helt i orden.

Det bliver selvfølgelig termineret som Ethernet, ikke som fiber.

/ Hans

Fra : zxcv

Dato : 24-05-04 16:51

Hans wrote:

> Det bliver selvfølgelig termineret som Ethernet, ikke som fiber.
>
> / Hans

Og husk når I vælger, at udbyderen ikke skal have udlandsadgang via en
"sytråd" !

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 18:51

zxcv wrote:

> Og husk når I vælger, at udbyderen ikke skal have udlandsadgang via
> en "sytråd" !

Problemet er løst. Da jeg kom hjem hang der en besked fra bredbåndsudvalget
på vores opgangsdør, at mødet var aflyst på grund af "særlig indtrufne
omstændigheder".

/ Hans

Fra : Stine

Dato : 25-05-04 23:08

> [...]

kablingen er
> ok, men udstyret er ikke. Jeg så helt klart at der hellere blev

I kan vel få det præcis som I vil ha' det - hvis I altså vil
betale for det... Samme gælder princippet om at forvente alverden
for 49 kr. om måneden...

:/Stine

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-05-04 20:41

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

>Kabelnettet tilbyder 34mbit
>båndbredde, fordelt på 288 lejemål, hvilket giver ca. samme hastighed som 1
>ISDN kanal til hver, forudsat at de 34mbit virkelig er tilstede.

Uden at jeg på nogen måde vil forsvare Kabelnettet, så vil jeg da lige
nævne at de 288 lejemål næppe downloader for fuld skrue samtidig
allesammen, så 34 Mbps til 288 lejemål vil føles som *meget* mere end
en ISDN-kanal til hver - forudsat at der er noget "traffic shaping"
som nedprioriterer de få beboere der udveksler eller downloader filer
i noget der ligner døgndrift.

For få år siden arbejdede jeg i et voksende softwarefirma med en 256
kbps-forbindelse til internettet. Jeg tror medarbejderantallet nåede
op omkring de 50 før det ikke længere næsten altid føltes stort set
som at have 256 kbps til sig selv.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 20:54

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> en ISDN-kanal til hver - forudsat at der er noget "traffic shaping"
> som nedprioriterer de få beboere der udveksler eller downloader filer

Jeg har fået en hel del tilkendegivelser fra de som har KN, og fællestrækket
er at der netop ikke er den fornødne shaping, og derfor ødelægger de få
storslugere alt for de andre. De som bruger deres PC til mail og surf
oplever lange svartider fra servere og dns, inden de får klemt sig igennem,
og ofte ender det med "server ikke fundet" og andre fejl. Det er på ingen
måde acceptabelt.

> [...]
> kbps-forbindelse til internettet. Jeg tror medarbejderantallet nåede
> op omkring de 50 før det ikke længere næsten altid føltes stort set

At investere i 256kbit er ikke interessant. Hvis det skal være blot
nogenlunde fremtidssikret skal vi op på 2mbit garanteret båndbredde til hver
bruger, og det er der flere som faktisk kan levere.

/ Hans

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-05-04 21:32

Hans skrev:

> At investere i 256kbit er ikke interessant. Hvis det skal være blot
> nogenlunde fremtidssikret skal vi op på 2mbit garanteret båndbredde til
> hver bruger, og det er der flere som faktisk kan levere.

Læs nu hvad Jesper skriver.
Hvis i får 34 Mbit ind i afdelingen, til fordeling til 288 bruger, så giver
det ikke 34Mbit/288 = 0,12 Mbit til hver. Det giver 34 Mbit til den ene
bruger der finder på Søndag nat at side og downloade som den eneste. Hvis
der er to så giver det 17Mbit til hver, hvis de trækker ens.
Det forudsætter naturligvis at der er noget til at styre hvor meget hver
enkelt skal have lov til at bruge. Og det vil være tosset ikke at have det
når en forbindelse skal deles mellem andet en nogle få naboer der kan finde
ud af det sammen.
Med 288 bruger må det forventes at nogle lige skal hente en CD en gang
imellem, og at nogle store drenge skal støvsuge en newsserver for porno, og
derfor er en router der kan styre delingen af trafikken nødvendig, hvis
ikke kabelnettet.dk ikke har det hos deres kunder, så viser det bare hvor
useriøse de er,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 21:36

Ivar Madsen wrote:

> Læs nu hvad Jesper skriver.

Det er jo præcis hvad jeg gør, og uden shaping kan det kun gå galt.

> [...]
> porno, og derfor er en router der kan styre delingen af trafikken
> nødvendig, hvis ikke kabelnettet.dk ikke har det hos deres kunder, så

Vi er helt enige, så jeg forstår egentlig ikke hvad du ville med dit indlæg.

/ Hans

Fra : Jens

Dato : 27-05-04 12:20

> [...]
> ISDN kanal til hver, forudsat at de 34mbit virkelig er tilstede. Selv med
> 100mbit til internettet hænger det overhovedet ikke sammen.

Der tager du grueligt fejl. De 34 Mbit/s bliver ikke delt op i lige store
bidder til alle. I stedet skal man regne med samtidighedsfaktoren. Dvs. hvor
mange der er på forbindelsen i et givet øjeblik.
Hvis du har en 2 Mbit/s ADSL, så kan jeg næppe forestille mig at du kan
belaste den 100% 24 timer i døgnet. Når du bruger forbindelsen, så genererer
du jo ikke konstant trafik.
Jeg vil vove at påstå at 34 Mbit/s er alt rigeligt til 288 lejemål. Det bør
kunne give en 2-10 Mbit/s fornemmelse pr. bruger afhængigt af hvilken server
man er tilsluttet.

I stedet bør du se på hvad de 34 Mbit/s dækker over. Hvis det kun er
forbindelsen fra jeres forening og til Kabelnettet, så kan det sagtens være
at det ikke er rigeligt. For hvad nytter det hvis forbindelsen fra
Kabelnettet og ud i verden for jeres vedkommende kun er på 4 Mbit/s ?
Derudover bør i se på om der er trafikprioritering på jeres 34 Mbit/s. Dette
er specielt interessant hvad angår P2P trafik. En lille håndfuld brugere der
har P2P programmer kørende, kan "sluge" alt trafikken for alle andre.

Til orientering kan jeg oplyse at http://www.nal-net.dk havde over 1500
brugere kørende uden problemer på en 45 Mbit/s linie (max. belastning i
spidsbelastningsperioden på ca. 35 Mbit/s).

Jens

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 01-06-04 15:58

Hans wrote:

> Jeg kender dem alt for godt, så det skal helt klart standses.

Må man ikke høre nogle af disse historier? :)

mvh
Johan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-06-04 01:17

Uheldigvis faldt Johan Holst Nielsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Må man ikke høre nogle af disse historier? :)

Bare søg på nettet...

Her er et krak mere til hans sam(vittighed)

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=23911

Claus

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 02-06-04 08:47

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> følgende:

> Bare søg på nettet...
>
> Her er et krak mere til hans sam(vittighed)

Jah, dette kender jeg - men Kim Nielsen er desværre et reeet normalt navn?

mvh
Johan

Fra : Per Marker Mortensen

Dato : 02-06-04 09:19

At 25 May 2004 07:36:51 GMT,
Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Iøvrigt burde 34Mbit være alt rigeligt til 288 personer _hvis_ man laver
> noget QoS på linien.

Mere end rigeligt skulle jeg mene.

Vi har i bryggenet.dk godt 2000 tilsluttede internetbrugere, og vi har
pt. ca 50 mbit/s. Vi benyttet en bwmgr til båndbreddestyring, men vi
laver ikke specielt meget styring (hensigten er at bwmgr skal sikre at
alle aktive brugere får en ligelig andel af båndbredden).

Jeg oplever ofte selv at downloade med 3.5 megabyte/s, svarende til 28
mbit/s.

Jeg har talt med flere som bruger huskereglen 2mbit/s pr 100
brugere. Denne regel holder selvfølgeligt kun når der er et rigmeligt
antal brugere (over 500 vil jeg gætte på).

Med venlig hilsen

Per Marker Mortensen <marker@bryggenet.dk>
Medlem af Bryggenets bestyrelse

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 21-05-04 17:18

Der er andre leverandøre af iptelefoni -

Og hvis dit udstyr kan bruge sip-protokollen (vil gerne hjælpe med at finde
ud af det)
kan det bruges sammen med www.telefin.dk der leverer iptelefoni til både
privat og erhverv.

Det koster godt nok 20 kr. pr. månned, men til gengæld kan det betale de
faste udgifter, så det bliver ikke nødvendigt at gå i betalingsstandsning
eller lign. for brugernes ubehageligheder.

Se evt. mere på hjemmesiden. - de 20 kr. giver i øvrigt ret til 2
'telefonlinier'.

--
mvh. Hans-Henrik Andresen
Telefon for en flad 20'er - www.telefin.dk

Fra : mfj

Dato : 22-05-04 14:55

Ikke fordi, at jeg er generet af det som her er sket, men jeg kan lade være
med at tænke på, om den reaktion som her er kommet fra Tele2, måske -
tidsmæssigt - har noget med deres reklamefremstød på de danske posthuse at
gøre - de har jo indgået en aftale med Postdanmark om salg af telefoni/ADSL.
Det er ihvertfald et pudsigt sammentræf.......
/Mogens

Fra : Hans

Dato : 22-05-04 16:04

mfj wrote:
> [...]
> de danske posthuse at gøre - de har jo indgået en aftale med
> Postdanmark om salg af telefoni/ADSL. Det er ihvertfald et pudsigt

De to ting kan jeg slet ikke få til at passe sammen. Det er jo hver sin
kundekreds. Jeg kan ikke se at Tele2 har interesse i at træde Kabelnettet
over tæerne, da Kabelnettet typisk kommer med mange kunder på én gang fra en
boligforening, hvor de så opnår mængderabat hos Tele2. Her er det
Kabelnettet som laver alt benarbejdet, og Tele2 leverer kun selve
telefonien.

Tele2's samarbejde med Post Danmark henvender sig til den enkelte forbruger,
noget som Kabelnettet slet ikke i beskæftiger sig med, da det ikke er
rentabelt for dem.

Jeg er overbevist om, at sagen mellem Tele2 og Kabelnettet udelukkende
handler om manglende betaling fra Kabelnettet. De skylder Tele2 en stor pose
penge, men betaler med en for lille pose, hvilket Tele2 nu er blevet trætte
af og har hevet stikket ud. Vi andre har også en død telefon hvis vi ikke
betaler vores teleregning, så det synes jeg er helt o.k. selv om det i dette
tilfælde rammer 5500 abonnenter. Hvor vi andre ville have en død linie kan
de ramte abonnenter her stadigvæk modtage opkald og ringe 112, hvilket må
siges at være en fin service. Jeg forstår udmærket Tele2's reaktion, og nu
har Kabelnettet skiftet selskabsform for yderligere at sno sig udenom. Det
er ikke noget som styrker troværdigheden i positiv retning, men så længe
kunderne ikke kender baggrunden går det jo meget godt.

/ Hans

Fra : A.

Dato : 22-05-04 19:07

Uanset hvad Kabelnettet er skyld i, synes jeg at det må være en lidt speciel
fornemmelse for de ansvarlige i Tele2 at have trukket stikket ud på 5500
personer i en uge. Selvfølgelig er det korrekt, at man skal betale sin
regning for at få leveret varen, men kunne Tele2 ikke have fundet på en
eller anden løsning ? Et milliard-firma bør have overskud til en lille stund
i tænkeboxen i denne usædvanlige situation. Jeg vil tro at Tele2 allerede
har været indirekte årsag til flere dødsfald som følge af at ældre og/eller
ensomme mennesker ikke kan kontakte deres sædvanlige netværk. Man kan måske
sige at det er Kabelnettet der har skylden, men det er dog Tele2 der sidder
med stikket i hånden.

P.

> [...]
> er ikke noget som styrker troværdigheden i positiv retning, men så længe
> kunderne ikke kender baggrunden går det jo meget godt.

---

Fra : Hans

Dato : 22-05-04 19:25

A. wrote:
> [...]
> ikke kan kontakte deres sædvanlige netværk. Man kan måske sige at det
> er Kabelnettet der har skylden, men det er dog Tele2 der sidder med

Beklager - Du får ikke mig til at indgå i en diskussion om hønen og ægget.

/ Hans

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 23-05-04 10:35

> i tænkeboxen i denne usædvanlige situation. Jeg vil tro at Tele2 allerede
> har været indirekte årsag til flere dødsfald som følge af at ældre
og/eller

Man kan jo stadig kalde 112 -

Og nu er der måske ikke små mange ældre og svage mennesker der er på
iptelefoni endnu :)

Fra : A.

Dato : 23-05-04 11:58

> Man kan jo stadig kalde 112 -
>
> Og nu er der måske ikke små mange ældre og svage mennesker der er på
> iptelefoni endnu :)

IP-telefoni ?? Der er tale om 5500 ganske almindelige telefonlinier at du
ved det !

P.

---

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 23-05-04 12:02

Hans-Henrik Andresen <hha@REMOVE_unixhaj.dk> wrote:

> Og nu er der måske ikke små mange ældre og svage mennesker der er på
> iptelefoni endnu :)

Nu er det altså almindelig telefoni der er blevet slukket for.

Er der i øvrigt blevet åbnet igen? Vores boligforening skiftede
teleudbyder i fredags, så vi kan ringe igen, men hvordan går det for de
andre?

Mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 23-05-04 12:10

On Sun, 23 May 2004 11:34:44 +0200, "Hans-Henrik Andresen"
<hha@REMOVE_unixhaj.dk> wrote:

>Og nu er der måske ikke små mange ældre og svage mennesker der er på
>iptelefoni endnu :)

Nu leverer Kabelnettet altså også mere traditionel telefoni. Vores
boligforening har haft egen telefoncentral og telefoni gennem
Kabelnettet i knapt et par år, og vi er også berørt.

Heldigvis gad vores boligforening ikke bruge penge på et ISDN kort til
centralen, og jeg gad ikke smide mine ISDN-telefoner ud og købe nye
analoge, så jeg holdt fast i min TDC-linje. Og det er jeg da glad for
den dag i dag.

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : TS

Dato : 23-05-04 12:13

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
måske
> sige at det er Kabelnettet der har skylden, men det er dog Tele2 der

Hej
Hvis nu kabelnettet over en længere periode ikke har overholdt de aftaler de
har indgået mht. at betale deres gæld, så forstår jeg da godt Tele2. DA
kabelnettet fakturerer hver måned, må man da formode at de burde kunne
betale de teleregninger de får fra Tele 2. DEt er da et dårligt drevet
selskab, som begynder at bruge af de penge de får ind for 'forbrug' til
andre ting et netop at betale for forbruget.
For som du selv siger, hvad har Tele 2 ud af at lukke forbindelsen?`Måske de
er trætte af kabelnettet - ligesom det er mistænkeligt at kabelnettet
opretter et nyt selskab, flytter brugerne derover for at lade gælden stå i
det gamle selskab. Det tror jeg da ikke er helt lovligt. Brugerne er vel et
aktiv for det gamle selskab. Så hvis man skal flytte noget må det vel gælde
både aktiver såsom passiver. Brugerne har vel heller ikek indgået kontrakt
med det nye selskab. Så når der kommer regninger fra det kan brugerne vel
sidestille det som regninger fra ethvert andet firma de ikke har noget med
at gøre.

Men den diskussion hører vel mere til i dk.forbuger..et eller andet.

Forresten - så virker min Ip telefoni forbindelse stadig ikke; øv.

TS

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-05-04 21:40

TS skrev:

> For som du selv siger, hvad har Tele 2 ud af at lukke forbindelsen?`Måske
> de er trætte af kabelnettet -

Måske er de utilfres med at kabelnettet flere gange har indgået aftaler om
at betale deres gæld, uden at kabelnettet har overholdt aftalerne.
Det er hvad de sagde i tvavisen/nyhederne/radioavisen/skrev på en eller
anden netavis, eller hvor det nu var jeg fik den info,,,

> ligesom det er mistænkeligt at kabelnettet
> opretter et nyt selskab, flytter brugerne derover for at lade gælden stå i
> det gamle selskab. Det tror jeg da ikke er helt lovligt.

Det er ganske normalt når man rekonstrurerer et selskab. Om det er det
kabelnettet har gjort, det ved jeg ikke.
Dog er det ikke unormalt at en del af gælden følger med, og en del
eftergives af kreditorene.

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 23-05-04 21:52

> [...]
speciel
> fornemmelse for de ansvarlige i Tele2 at have trukket stikket ud på

Hvorfor det ? Hvis man ikke betaler lukkes der - intet odiøst i det...

> Selvfølgelig er det korrekt, at man skal betale sin
> regning for at få leveret varen, men kunne Tele2 ikke have fundet på
en
> eller anden løsning ?

Såsom ? lukket 'lidt' for kunderne?

> [...]
måske
> sige at det er Kabelnettet der har skylden, men det er dog Tele2 der

Kan godt være det er groft, men det er da ved den søde grød ikke Tele2's
skyld - havde kabelnettet betalt havde tele2 nok ikke lukket - længere
er den i virkligheden ikke..

Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-04 22:48

Uheldigvis faldt A. over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> overskud til en lille stund i tænkeboxen i denne usædvanlige
> situation. Jeg vil tro at Tele2 allerede har været indirekte årsag

De tilstod kabelnettet en afdragsordning, som firmaet ikke
overholdt...

Hvor langmodig skal man så være, set i lyset af, at Kim Nielsen er
gået ned adskellige gange med firmaer?

Det er jo ikke uden grund, at firmaet har været registreret i hans
kones navn...

Jeg kan sagtens forstå, at Tele2 ikke vil have mere i klemme.

Claus

Fra : A.

Dato : 23-05-04 23:24

I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.

P.

> [...]
> kones navn...
>
> Jeg kan sagtens forstå, at Tele2 ikke vil have mere i klemme.

---

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-05-04 00:16

On 2004-05-23, A. <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote:
> I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.

Hvad har det med sagen at gøre? Hvis et firma er ved at gå konkurs skal
banken så også være langmodig fordi det er synd for aktionærerne?

Thomas

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-05-04 21:14

Thomas S. Iversen skrev:

> Hvad har det med sagen at gøre? Hvis et firma er ved at gå konkurs skal
> banken så også være langmodig fordi det er synd for aktionærerne?

Sådan kan du ikke sige. Aktionærerne er altid dem der står sidst i køen, når
boet skal gøres op.

Havde du så skrevet "skal banken så også være langmodig fordi det er synd
for det konkurstruet selskabs kunder" så kunne jeg være enig i udtalsen,,,

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 24-05-04 00:17

On Mon, 24 May 2004 00:24:22 +0200, "A."
<pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> wrote:

>I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.

Næ. Men det er bare ikke Tele2's problem. Det er ikke Tele2's kunder.
Tele2's kunde har ikke betalt sin regning, så derfor lukker Tele2 sin
kunde ned. At Kabelnettet (Tele2's kunde) så har en masse andre
kunder, der bliver berørt af dette, kommer sådan set ikke Tele2 ved.
Dette er udelukkende en sag mellem slutkunden og Kabelnettet.

Hvis ikke Kabelnettet kan løse problemet, har det iflg. andre
skribenters indlæg vist sig, at en boligforening åbenbart ganske
hurtigt kan skifte til en ny leverandør og få hul igennem med det
samme.

Dernæst kan man jo efterhånden ikke sparke sig frem for
mobiltelefoner, så fastlinie-telefoni er vist ikke så en så livsvigtig
ressource som det har været. Og det er jo ikke Maren i kæret med 10 km
til nærmeste nabo det drejer sig om - det er boligforeninger.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen (Klein Web)

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 24-05-04 07:57

"Daniel Stjernholm" <newshamster@skumlenet.dk> wrote in message

> [...]
> ressource som det har været. Og det er jo ikke Maren i kæret med 10 km
> til nærmeste nabo det drejer sig om - det er boligforeninger.

For ikke at glemme at der også stadigvæk findes mønttelefoner og dem
hvor man skal bruge kort....

Mikkel

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-04 08:29

On Mon, 24 May 2004 00:24:22 +0200, A. wrote:

> I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.

Min telefon bliver da også lukket hvis jeg ikke betaler mine regninger. Jeg
kan ikke se forskellen.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : eNDopLAzMAtIq

Dato : 24-05-04 11:41

forskellen er ved at her er det ikke den enkelte kunde som ikke har betalt
sine regninger, men derimod udbyderen..

jeg synes oxo det er fair hvis vi fik lukket vores telefon pga. ubetalt
regning,
men det er det jo ikke i det her tilfælde..

Fra : Martin Schultz

Dato : 24-05-04 11:51

On Mon, 24 May 2004 12:41:00 +0200, eNDopLAzMAtIq wrote:

> forskellen er ved at her er det ikke den enkelte kunde som ikke har betalt
> sine regninger, men derimod udbyderen..

Jeg kan egentligt ikke se den store forskel. Det drejer sig jo stadig om
betaling af sine regninger.

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Morten Davidsen

Dato : 24-05-04 12:32

"eNDopLAzMAtIq" <endoplazmatiq@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> forskellen er ved at her er det ikke den enkelte kunde som ikke har betalt
> sine regninger, men derimod udbyderen..
Set fra din side ja. Jeg må dog give Martin og Claus ret, at set fra Tele
2's side har en af deres kunder (godt nok en storkunde), ikke betalt deres
regninger. Tele 2 valgte dog ikke at lukke for forbindelserne, men foreslog
en afdragsordning. Denne accepterede kabelnettet, men betalte igen ikke på
trods af den nye aftale. Derfor blev forbindelserne lukket (hvilket jeg
synes er helt fair). Du skriver at det er "udbyderen" der ikke har betalt
sin regninger, men det er jo bare endnu en kunde set fra Tele 2's
synsvinkel.

Yderligere synes jeg det er uhyggeligt så "ens sidet" historie man ser på
http://www.kabelnettet.dk/default.asp?mode=kundeservice

Der står ikke rigtige de virkelig fakta, om at Kabelnettet er et "svindel"
firma som ikke leverer de lovede hastigheder og nu heller ikke de lovede
telefonforbindelser. Det virker som om Tele 2 bare har lukket for dem selvom
der var betalt, men det ved vi jo fra andre nyhedsmedier ikke er korrekt.

> jeg synes oxo det er fair hvis vi fik lukket vores telefon pga. ubetalt
> regning,
> men det er det jo ikke i det her tilfælde..
Igen, så burde I som nævnt have valgt en udbyder med større eftertanke

/MD

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 24-05-04 20:02

"eNDopLAzMAtIq" <endoplazmatiq@kabelnettet.dk> wrote in message
> forskellen er ved at her er det ikke den enkelte kunde som ikke har
betalt
> sine regninger, men derimod udbyderen..

.... som derefter får deres kunder lukket

> jeg synes oxo det er fair hvis vi fik lukket vores telefon pga.
ubetalt
> regning,
> men det er det jo ikke i det her tilfælde..

De foreninger der bruger kabelnettet har valgt dem fordi de troede de
var stabile - det er de ikke .. end of story - de er så en erfaring
rigere når de skal finde en ny udbyder

Mikkel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 24-05-04 20:04

"Mikkel Gottlieb" <mikkel@energuitar.dk> wrote in message

> De foreninger der bruger kabelnettet har valgt dem fordi de troede de
> var stabile - det er de ikke .. end of story - de er så en erfaring
> rigere når de skal finde en ny udbyder

Kabelnettet skriver:
Den tekniske løsning er klar, kabelnettet.dk og ny samarbejdspartner er
klar, men Tele2 vil ikke indkalde nødvendigt personale, således at
abonnenterne kan blive porteret. Dette til trods for, at Tele2 er blevet
tilbudt garanti for dækning af omkostninger.
---

Jeg var ved at få et grineflip - mon det er de samme garantier de fik
for at de ville få deres penge ?

Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-04 11:58

Uheldigvis faldt A. over tastaturet og skrev derved følgende:

> I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.

Så skulle de tænke lidt over, hvem de vælger at tiltro deres
telefonbehov.

Det er da klart, at når kabelnettet ikke betaler og ikke overholder en
afdragsordning, så bliver stikket trukket ud!

Claus

Fra : Mark Lorenzen

Dato : 23-05-04 23:50

"A." <pstromingenspamtilmigtak@tiscali.dk> writes:

> I glemmer hele tiden at der sidder 5500 husstande uden telefon.
>
> P.
>

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

Vil du være så venlig at fortælle os, hvad Tele2 skulle have gjort,
når Kabelnettet.dk åbenbart ikke kan betale deres regninger til Tele2?
Min telefon bliver også lukket, hvis jeg ikke kan betale regningen og
ikke kan overholde en evt. afdragsordning. Synes du at TDC skal lade
være med at lukke den fordi det er synd for mig?

- Mark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-05-04 20:29

I artiklen <40b13fb2$0$3050$14726298@news.sunsite.dk> , "Hans"
> [...]

> ISDN kanal til hver, forudsat at de 34mbit virkelig er tilstede. Selv med

Det er da over 100 kbit til hver. Hvad er downlink?

> [...]
> inden det bliver trukket, og det vil de have hvert lejemål til at betale ca.

5E er da ikke forældet. Med 288 lejemål må i have mange switche fordelt over
ejendommen. Hvis de er forbundet med gigabit vil det ikke være noget problem
at opgradere internetforbindelsen når det blive økonomisk.

> 9.000 kr. for, godt nok fordelt over 10 år. De må jo ikke være rigtig kloge
> i deres små hoveder.

Den ejendom jeg bor i får bredbånd i sommer fra bolignet. Det koster os
200000kr incl. moms, heraf er ca. 100000 kabling (5e) og 75000
IP-telefoncentraler. Fordelt på 58 lejemål er det ca. 3500 per snude.
Fordelt over 10 år og med typisk afbedragsrente kunne det sikkert let blive
til 9000.

Telefonabonnementet er 80kr incl. moms per måned, som betaler for en 2,3
mbit SHDSL-linie med døgnservice fra TDC. Øvrig internetforbindelse er via
en TDC ADSL PRO 4096/768 linie (suppleret med overskydende kapacitet fra
telefonforbindelsen). Det giver ca. 70 kbit per lejemål (eller 110 kbit hvis
ingen telefonerer). Det er altså ca. samme kapacitet som i jeres løsning.

Internetforbindelsen betales med 65kr incl. moms per måned for lille
abonnement og 99kr for stort (som giver højere prioritet for traffik og
mulighed for fast IP og diverse andet fryns). Jeg bliver nok nødt til at
vælge stort abonnement for ikke at ligge i kø efter P2P-folket. Selv med
stort abonnement vil det være billigere end min nuværende ISDN, der koster
mig ca. 210kr per måned.

Er kabelnettet meget billigere?

Fra : Hans

Dato : 24-05-04 20:43

Niels Jørgen Kruse wrote:
> I artiklen <40b13fb2$0$3050$14726298@news.sunsite.dk> , "Hans"

> Det er da over 100 kbit til hver. Hvad er downlink?

Ja - 100kbit = knapt nok 2 ISDN kanaler der vil give 128kbit.

Det får du ikke mig til at investere i. Jeg har 2mbit i dag.

> [...]
> fordelt over ejendommen. Hvis de er forbundet med gigabit vil det
> ikke være noget problem at opgradere internetforbindelsen når det

Som sagt - hellere fiber end kobber.

> [...]
> kbit per lejemål (eller 110 kbit hvis ingen telefonerer). Det er
> altså ca. samme kapacitet som i jeres løsning.

Hvis i kan nøjes med det er det jo fint. Med fremtidens brug af internettet
kan de hastigheder ikke bruges til noget.

> [...]
> P2P-folket. Selv med stort abonnement vil det være billigere end min
> nuværende ISDN, der koster mig ca. 210kr per måned.

Det er sikkert samme prisleje. Du kan jo tjekke det på deres hjemmeside. Jeg
vil hellere betale noget mere, og til gengæld få noget som kan bruges i
praksis.

/ Hans

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 25-05-04 00:15

On Mon, 24 May 2004 21:42:47 +0200, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
wrote:

>Det får du ikke mig til at investere i. Jeg har 2mbit i dag.

Hvem siger at man ikke kan garantere 2 Mbps pr. bruger ved at smide 34
Mbps ind i bygningen? Hvis du tror at det kræver 288*2 Mbps er du galt
afmarcheret.

>Som sagt - hellere fiber end kobber.

Tja, det kommer jo an på så meget. Der bliver smidt meget dårlig
multimode fiber rundt omkring.

Arne Keller plejer at tale varmt for Cat6 kabling. Med Cat6 vil man
inden for overskuelig fremtid runde de 4 Gbps, hvor imod traditionel
OM1/OM2 multimode strander omkring 1 Gbps. Hvis man bruger OM3
multimode, ser det langt bedre ud - og tilsvarende med single mode.
Men der er altså en ganske betydelig prisforskel på det udstyr man
skal bruge til de forskellige kabeltyper.

IMHO er det ideelt at starte ude med Cat6 kobber og køre 10/100 Mbps
på det - eller hvis man har penge nok at tage af evt. 10/100/1000 Mbps
(det er jo blot et spørgsmål om hvor mange penge man kan smide i
access-switche).

Ingen tvivl om at det er fint med en fiber til omverdenen, men man
kommer altså ganske langt med Cat6 til den interne kabling. Dog kan
det med store afstande fra access-switche til core-switche
selvfølgelig være en nødvendighed med fiber, og her har det helt klart
også sin berettigelse.

Check evt.
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=3d5ab5e5.7737235%40sunsite.dk

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-05-04 08:37

On 2004-05-24, Daniel Stjernholm <newshamster@skumlenet.dk> wrote:

> Hvem siger at man ikke kan garantere 2 Mbps pr. bruger ved at smide 34

Det kan man netop ikke, altså garantere! Man kan sandsynliggøre en hvis
mængde båndbredde i snit, men garantier kan man ikke stille når man
deler båndbredden ud på den måde.

Iøvrigt burde 34Mbit være alt rigeligt til 288 personer _hvis_ man laver
noget QoS på linien.

Mvh THomas

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 26-05-04 18:56

On 25 May 2004 07:36:51 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Det kan man netop ikke, altså garantere! Man kan sandsynliggøre en hvis
>mængde båndbredde i snit, men garantier kan man ikke stille når man
>deler båndbredden ud på den måde.

Sjovt, det er ellers hvad div. ISP'er har levet af i mange år .
Hvis en ISP har 500 ADSL-kunder som gennemsnitligt har en forbindelse
på 1 Mbps, kan det meget vel være at det er alt rigeligt med 155 Mbps
frem til den pågældende central.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-05-04 19:23

On 2004-05-26, Daniel Stjernholm <newshamster@skumlenet.dk> wrote:

> [...]
> Hvis en ISP har 500 ADSL-kunder som gennemsnitligt har en forbindelse
> på 1 Mbps, kan det meget vel være at det er alt rigeligt med 155 Mbps

Jeg er fuldt ud med på at det er sådan udbydere gør, men de stiller heller
ikke garantier for den leverede hastighed!

Sakset fra tiscali:

"F10 key ==> File Edit Search Buffers Windows System Help
Subject: Re: telefoni død hos kabelnettet.dk
On 2004-05-26, Daniel Stjernholm <newshamster@skumlenet.dk> wrote:

> [...]

Jeg er fuldt ud med på at det er sådan udbydere gør, men de stiller heller
ikke garantier for den leverede hastighed!

"Internettets opbygning medfører, at Tiscali ikke kan garantere, at optimal
hastighed kan opnås."

Sakset fra cybercity:

"Internettjenestens tekniske egenskaber samt Internettets særlige karakter
betyder, at der kan forekomme udsving i kommunikationshastigheden via
ADSL-forbindelsen."

Sakset fra TDC:

"Internettjenestens tekniske egenskaber samt internettets særlige karakter
betyder, at der kan forekomme udsving i kommunikationshastigheden via
internettjenesten"

Jeg gider ikke undersøge flere, men mon ikke de lyder ligesådan?

Altså ingen garantier, hvilket også vil være selvmord i branchen.

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-05-04 20:03

On 2004-05-26, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Jeg er fuldt ud med på at det er sådan udbydere gør, men de stiller heller
> ikke garantier for den leverede hastighed!

Sigh, cut'n'paste problemer. Her er en ordentlig version:

Fra : Soren (Home)

Dato : 26-05-04 20:03

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

[snip]

> Jeg er fuldt ud med på at det er sådan udbydere gør, men de stiller heller
> ikke garantier for den leverede hastighed!

Det er vel et generelt problem ved at man koeber en hastighed og ikke
2 hastigheder naar man faar sin ADSL (maaske fordi det ikke er noget
folk kan forstaa). Man burde koebe <hastighed til isp> +
<hastighed til verden>. Saa kunne de maaske garantere noget.

Mvh,

--
Soren Davidsen, http://tanesha.net/, IP-telefoni: http://musimi.dk/

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 26-05-04 20:19

On 26 May 2004 18:23:01 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

>Jeg er fuldt ud med på at det er sådan udbydere gør, men de stiller heller
>ikke garantier for den leverede hastighed!

Nej, det er korrekt. Der forefindes som sådan ingen garantier, men de
fleste får dog alligevel fuld skrue. Det er langt fra de historier man
har hørt om div. boligforeningsnet, hvor man satser på at folk kan
deles fornuftigt om båndbredden.

Det var lidt defekt formuleret fra min side - udbyderne stiller helt
korrekt ingen garantier, men hvorfor skulle man ikke alligevel i
boligforeningsnet udbyde en "fast", realistisk hastighed, i stedet for
den evindelige idé med at smide en stor forbindelse ind og lade de 5%
af brugerne voldtage den med p2p, medens resten venter 20 sek. på et
DNS-opslag?

Hvis det fungerer fint for TDC at udbyde ADSL på den måde, kan jeg
ikke se, hvad der skulle blive ændret ved at man rykker access-linien
ind i en bygning og skriver ethernet på den.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-05-04 21:43

Daniel Stjernholm skrev:

> Hvis det fungerer fint for TDC at udbyde ADSL på den måde, kan jeg
> ikke se, hvad der skulle blive ændret ved at man rykker access-linien
> ind i en bygning og skriver ethernet på den.

Hvis 2 skal dele en forbindelse, så de begge oplever at de har en 2 Mbit
linie, så skal de have 4 Mbit til delepunktet, for hvis den ene downloader
på fuld skurge, så kan den anden ikke få sine 2Mbit i få sekunder.

Hvis 10.000 bruger skal have oplevelsen af at have en 2Mbit linie, så har du
meget støre sansynlighed for at de ikke alle vil udnytte de 2Mbit samtidig,
og derfor nøjes med måske 155Mbit linie til delepunktet.

Det er vi jo sådan set alle enig om, hvis du er 100 bruger, så kan du nøjes
med mindre end de 200Mbit, men du kan ikke have så mange bruger pr.Mbit
som du kan ved 10.000 bruger.

Kan du følge min pointe?