spillecomputer
Fra : Peter Frederiksen

Dato : 18-05-04 19:01

Min nevø er lige blevet konfirmeret og har derfor penge nok til at købe en
computer. Den skal fortrinsvis bruges til at spille de nyeste computerspil
(især 3D-spil). Jeg faldt over denne

http://bjtrading.dk/dk/info_pc.asp?bilag=507

som ligger i hans prisniveau. Vil den give en tilfredsstillende ydelse i
1024*768 opløsning? Og er der nogle af componenterne der kan give anledning
til skepsis?

--
Peter Frederiksen

Fra : René Jensen

Dato : 18-05-04 20:05

Peter Frederiksen wrote:
> [...]
> 1024*768 opløsning? Og er der nogle af componenterne der kan give anledning

Overall set ser det ganske fornuftigt ud. Bundkortet kender jeg ikke,
men jeg mener at have læst at Asrock skulle være 2. sorterings Asus
bundkort, i så tilfælde ville jeg ikke være nervøs for kvaliteten.
Ellers har jeg griflet nogle kommentare til nogle enkelte dele.

CPU-AMD: AMD Barton 2500+
CPU-KOELER: TR2-M cpu-køler Socket A op til 3400+
BUNDKORT: ASRock K7S8X Socket A
DVD-DREV: 16/48 LiteOn DVD
Her ville jeg nok vælge et Plextor 116A DVD-ROM drev i stedet for.

CD BRAENDERE: 52/32/52 Aopen CD-RW Retail
Til gengæld ville jeg så vælge en LiteOn CD-brænder, måske en DVD-brænder.

DISKETTE-DREV: Diskettedrev 3.5
GRAFIKKORT: GF FX5500 256 MB DDR m/tv-out DVI
HARDDISK-IDE: 80 GB Excelstor 7200RPM
LYDKORT: 16Bit Lydkort (Onboard)
Kan sagtens gå an, men det ville være lækkert med et PCI lydkort i
stedet for.

KABINET: Miditower Magnus BLÅ
HOEJTALER: Skancom 400 - Subwoofer sæt BLÅ
Dem ville jeg skrotte, i mine øjne er det ikke meget værd, tilslut
hellere computeren til et lille anlæg i stedet for - det ville du ikke
fortryde i længden.

MUS: 5 knaps mus m/Scroll PS/2
Her kommer så et af de punkter jeg synes der bliver nedpriorteret. En
mus er et arbejdsredskab, og passer den ikke rigtigt til brugeren, så
kan man få mange ubehagelige gener ved alm. brug, så mit råd er derfor
at skifte musen ud med en ordentlig kvalitetsmus fra f.eks. Logitech
eller Microsoft.

NETVAERK: 10/100Mbit Net (Onboard)
RAM-DDR-184PINS: 512 MB DDR 184 Pins PC2700
TASTATUR: Windows tastatur - Blå
Kan gå an - ville nok skifte til et KeyTronic tastatur.

SKÆRM CRT: 17" Difusion E700
Igen, et af de punkter jeg synes man absolut ikke skal spare sine penge.
Da man bruger mange timer foran skærmen, ville jeg købe en god skærm,
det er muligt at skærmen ville komme til at koste omkring 2.000-3.000,-
kr., men hvis skærmen er af ordentligt kvalitet, og man passer på den,
så kan den holde i mange år. F.eks. har min aldrende 17" Sony MultiScan
200ES overlevet fire opgraderinger af min computer, og den virker stadig
perfekt, den kostede så vidt jeg erindre også små 4.000,- i sin tid, men
det er absolut alle pengene værd. Skal du ud og kigge efter en god skærm
i dag, så vil jeg kigge efter Eizo, Sony, Samsung og Viewsonic.

Håber du kan bruge det til noget.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-05-04 20:09

Hej!

René Jensen wrote:

> Overall set ser det ganske fornuftigt ud.

Sikker? Du har faktisk anbefalet at skifte _samtlige_ stumper ud med andre hvis
man kigger på dine kommentarer til produkterne :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N´far

Dato : 18-05-04 22:31

"Peter Frederiksen" <peterbf@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> som ligger i hans prisniveau. Vil den give en tilfredsstillende ydelse i
> 1024*768 opløsning? Og er der nogle af componenterne der kan give

Med det grafikkort vil han ikke blive glad for at spille de nyeste spil.
5500 er ikke andet end en overclocket 5200, mener jeg.

Søg på Google omkr. et FX5500. Kortet er ret nyt, men der findes en test
allerede, ved jeg.

Godt, hvis din nevø ville kunne vente til Juni, så kommer der nye grafikkort
og man regner fast med at de "gode " kort vil falde i prisen.

Mvh.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-05-04 22:46

> [...]
>
> som ligger i hans prisniveau. Vil den give en tilfredsstillende ydelse i
> 1024*768 opløsning? Og er der nogle af componenterne der kan give

Jeg har været mellemmand på mange pc.er købt hos bj-trading og ikke en
eneste har fortrudt sit køb.
Mindst 10 af dem har været med dette bundkort og ingen af dem har der været
problemer med.
Lige præcis denne pc har jeg ikke haft fat i, men jeg kan se, at den
generelt bare er bedre bestykket end dem jeg plejer at købe.
Selv med deres billige pc.er synes jeg generelt, at der plejer at følge en
rimelig mus og tastatur med. Højttalerne kender jeg ikke, men de er bedre
end de dåsehøjttalere, som følger med de billigere tilbud fra dem. Jeg har
tidligere købt et par pc.er hos dem, hvor der fulgte forholdsvis billige
subwoofer sæt med, som faktisk spillede fortrinligt.
Onboard lydkortet er også ganske udemærket og iøvrigt et 5.1 lydkort, så der
er jo muligheder nok. Bundkortet understøtter 8x agp så det er også
uptodate.
Jeg har købt flere aopen brændere og Liteon dvd drev hos dem, og de har også
en udemærket kvalitet = jeg har ikke hørt eller set problemer med dem.
Skærmen kender jeg ikke, men der skal man bemærke, at det koster ca. 160 kr.
alene i fragt for skærmen, således at prisen bliver 1060 kr. Det kan man
ofte finde billigere på tilbud i diverse forretninger.
Lad være med at tænke på, at skifte enkelte ting ud. Deres tilbud er baseret
på, at man tager tilbuddet som det er. Man kan godt ved at ringe til dem få
skiftet enkeltdele med andre, men det koster ekstra, dels fordi de tager
ekstra for selve udskiftningen og dels fordi de så kun sender pr. efterkrav,
idet deres onlinebestilling ikke kan klare disse ændringer. Så det koster
også en del ekstra i forsendelse.
Jeg kan ikke pege på, at der er nogen dårlige komponenter i. Alting fåes
bedre - men nok ikke til den pris.
Der skulle ingen problemer være med spil på denne pc med den bestykning.
Jeg må hellere lige præcisere, at jeg iøvrigt intet har med bjtrading at
gøre og rent faktisk bor i den anden ende af landet

Kurt

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 19-05-04 08:36

Peter Frederiksen wrote:
> [...]
> Jeg faldt over denne
> http://bjtrading.dk/dk/info_pc.asp?bilag=507
>
> som ligger i hans prisniveau. Vil den give en tilfredsstillende

Eneste problem kan blive grafikkortet på dén front, men
til prisen er det en rigtig god maskine.

> Og er der nogle af componenterne der kan give anledning
> til skepsis?

Kun grafikkortets ydelse og den brug du skitserer, måske
harddiskens størrelse hvis der er tale om mange spil på
samme tid.
Skærmen vil jeg mene er fin nok til hans brug, jeg er dog
enig i at mus og tastatur nok hurtigt skal skiftes, men det
er fint at starte med tror jeg.
Højttalere og lydkort er helt perfekt til hans brug, der skal
ikke bruges mere.
DVD og brænder har jeg kun gode erfaringer med.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Jan Dahl

Dato : 19-05-04 15:14

Det ser godt nok ud. Det løber jo hele tiden op hvis man skifter ud. Men må
den være dyrere og skal den være optimal til 3d grafik, ikke mindst de nye
spil der er på vej, ville jeg nok sætte et fx5600 (200kr ekstra) eller et
radeon9800se (420kr ekstra) grafikkort i istedet.

Mvh Jan