jordbær kage
Fra : j

Dato : 18-05-04 15:08

Er der mon nogen der har opskriften på de jordbær kager man kan købe hos
bageren.

Jeg mener at der er en marzerin / marcipan bund med en lyserød creme, friske
jordbær

og gele øverst.

Venlig Hilsen

Helle

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 18-05-04 15:56

j wrote:
> Er der mon nogen der har opskriften på de jordbær kager man kan købe
> hos bageren.

Jeg har haft succes med at bage en almindelig tærtebund, og lige når jeg
tager den ud af ovnen, lægger jeg pålægschokolade på, kagecreme fra
Maizena, jordbær ovenpå, og til sidst gele af smeltet ribsgele.

M.v.h
Niels

Fra : Nette

Dato : 18-05-04 16:00

"j" skrev i en meddelelse
> [...]
> bageren.
>
> Jeg mener at der er en marzerin / marcipan bund med en lyserød creme,

Det er en linsedej, den samme som du laver hindbærsnitter af, i bunden af
den er der så lidt mazerinmasse, når den er bagt er den afkølet, pensles den
med chokolade og når det så er størknet, kommes der kagecreme blandet med
liidt flødeslum på. Til sidst halve jordbær og så noget gele.
Geleen har jeg aldrig lavet herhjemme.
Cremen har jeg aldrig set lyserød og jeg har ellers eet ret mange
forskellige udgaver af jordbærkager. Kan du måske have set forkert?

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 17:28

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Cremen har jeg aldrig set lyserød og jeg har ellers eet ret mange
> forskellige udgaver af jordbærkager. Kan du måske have set forkert?

I sverige får man jordbærkager med lyserød creme. Meget let og luftig, med
små jordbærstykker i. Opskriften har jeg ikke kunne finde - ikke engang en,
der kom tæt på
Der var både alm. creme og jordbærcreme i jordbærkagerne.

Tina

Fra : Nette

Dato : 19-05-04 00:31

"Tina" skrev i en meddelelse
> [...]
en,
> der kom tæt på
> Der var både alm. creme og jordbærcreme i jordbærkagerne.

Nåå ok, jeg kunne jo ikke vide det var en svensk bager, du omtalte

Sorry, har aldrig været i Sverige, sååå.....

Men her hjemme forgår det nogenlunde på den måde jeg beskrev, selvfølgelig
varierer det lidt fra sted til sted, nogle har ikek chokolade i bunden,
andre undlader mazarinmassen, osv.

Den creme er bare en almindelig kogecreme fra enhver kogebog, som er afkølet
og som sagt tilsat til flødeskum, så den bliver til det man kalder en
"flødecreme".

Nette

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 19-05-04 13:58

> [...]
>
> Nåå ok, jeg kunne jo ikke vide det var en svensk bager, du omtalte
>
> Sorry, har aldrig været i Sverige, sååå.....

Så langt behøver du heller ikke rejse for at finde et eksemplar - her i
Randers kan man både få jordbærkagen med almindelig creme og med lyserød
jordbærcreme. Mest udbredt er dog varianten med almindelig...

Kristina

Fra : Nette

Dato : 19-05-04 14:13

"Kristina Søndergaard" skrev i en meddelelse
> Så langt behøver du heller ikke rejse for at finde et eksemplar - her i
> Randers kan man både få jordbærkagen med almindelig creme og med lyserød
> jordbærcreme. Mest udbredt er dog varianten med almindelig...

Hvor i Randers? Dem vil jeg da gerne se/smage.

Nette

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 19-05-04 16:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse
> "Kristina Søndergaard" skrev i en meddelelse
>
> Hvor i Randers? Dem vil jeg da gerne se/smage.

De har dem blandt andet i Kagehuset i Dytmærsken.

Kristina

Fra : Nette

Dato : 20-05-04 11:51

"Kristina Søndergaard" skrev i en meddelelse
> De har dem blandt andet i Kagehuset i Dytmærsken.

v/ Rutebilstationen, ikke?
Der vil jeg da lige se, om jeg ikke kan nå hen næste gang, jeg er i Randers.
Glæder mig allerede.

Mange tak

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 14:00

"Nette" <nettesnetpost@hotmailsletdette.com> skrev i en meddelelse

> Nåå ok, jeg kunne jo ikke vide det var en svensk bager, du omtalte
>
> Sorry, har aldrig været i Sverige, sååå.....

Æhhhh.... Det er ikke mig, der efterlyser en opskrift på jordbærkager. Kom
blot med en oplysning om, at lyserød creme findes

Tina

Fra : Nette

Dato : 19-05-04 14:12

"Tina" skrev i en meddelelse
> Æhhhh.... Det er ikke mig, der efterlyser en opskrift på jordbærkager. Kom
> blot med en oplysning om, at lyserød creme findes

Ja, jeg opdagede det bagefter, men synes ikke essensen forsvandt af hverken
dit eller mit indlæg, fordi jeg ikke rettede det.
Sorry, min dovenskab..

Nette

Fra : Sybil

Dato : 18-05-04 18:09

> Er der mon nogen der har opskriften på de jordbær kager man kan købe
> hos bageren.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php

Her er lidt at vælge imellem.

Enjoy