Mavesår
Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 10:03

Hej ng

Jeg har desværre haft mavesår før, efter en meget ubehagelig psykisk
situration. Jeg er igen ude i en masse stress og har lagt alt fra mig pt.
men har fået ondt igen.
Har prøvet at kigge på netdokter, men syntes ikke jeg kan finde det jeg
søger.
Syntes at jeg sidste gang tog hensyn til hvad jeg spiste og hvor aktiv jeg
var, men jeg kan ikke huske det nu.
Hvad er klogt at undgå når man har mavesår?
Noget jeg kan gøre for at få det væk hurtigere?
Hvad er godt for at stresse af?
Stresser for meget, hvordan stopper jeg det?
Hvordan skal jeg spise når jeg samtidig er lidt på skrump, eller i hvert
fald ikke må tage på?
Håber nogen kan hjælpe

Mvh Melanie

PS: Skal giftes om 2 md. og skal bare være på toppen der!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-05-04 10:12

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2745/sprog=1/grp=9/menu=3/

> Hvad er klogt at undgå når man har mavesår?

Taler du om maden?

Du bør kunne mærke det!
De få gange jeg har haft mavesår, har jeg eksempelvis uden problemer kunne
spise det, man ellers fraråder. Så prøv dig frem og mærk efter.

Her er et par gode råd angående hvad man skal spise og hvordan:
http://patientforum.dk/mave/saarraad.html

Hvordan mærker du i øvrigt, at du har mavesår?

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1838/sprog=1/grp=6/menu=2/

> Hvad er godt for at stresse af?

For mit vedkommende hjælper det at prioritere. Jeg kan klare at have 117.000
opgaver, når jeg bare har prioriteret dem og besluttet, hvad der er vigtigt
og uvigtigt, hvad der skal laves nu og hvad der skal vente.

At motionere (så det batter) er ganske effektivt til at stresse af. Skip det
hele og løb en tur, når du ikke kan overskue tingene. Løbeturen er dog nok
sjovest, hvis du er i form til den *S*

> Stresser for meget, hvordan stopper jeg det?

At kigge på årsagen er en vigtig vej til at løse problemet.
Hvad er det, der stresser DIG?

> Hvordan skal jeg spise når jeg samtidig er lidt på skrump, eller i hvert
> fald ikke må tage på?

Du skal spise det antal kalorier du har brug for.

Mvh. Lisbeth

Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 11:15

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote in message

> Taler du om maden?

Ja

> [...]
> http://patientforum.dk/mave/saarraad.html
>
> Hvordan mærker du i øvrigt, at du har mavesår?

Jeg har godt ondt i maven. Den øverste del, men mest der hvor ribenene
stopper, lige i midten. Havde mavesår for under 2 år siden, og husker
smerten derfra.

> [...]
> sjovest, hvis du er i form til den *S*

> At kigge på årsagen er en vigtig vej til at løse problemet.

Uhh, jeg har haft alt for mange jern i ilden den senere tid. Syntes det gik
godt, lige til vores hund blev syg og kastede op konstant alle vejne, og jeg
skulle gøre rent efter det hele tiden. Familien skulle komme på lang weekend
her, og der var bare så rodet efter hundens sygdom at jeg stressede rundt en
hel dag for at gøre rent, så jeg kunne være huset bekendt. Blev kritiseret
voldsomt af dem da de var her, og vupti, der var mavesår.

> Du skal spise det antal kalorier du har brug for.

Tak, det ved jeg, men er sødestoffet "SØD" skit for maven, og er der andre
slanketing jeg skal passe på?

> Mvh. Lisbeth

Mvh Melanie

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-04 13:06

Hejsa

> [...]
> >

> Jeg har godt ondt i maven. Den øverste del, men mest der hvor ribenene
> stopper, lige i midten. Havde mavesår for under 2 år siden, og husker

Det kan måske lyde som et åndsvagt spørgsmål, men har du været ved
læge...???

Ellers er det afgang og det kan ikke gå stærkt nok, mavesmerter skal ALTID
tjekkes, også selvom du mener at kende årsagen, og det samme vil din læge
sige...

Mvh

Carsten, Østerbro

Fra : Jørgen

Dato : 18-05-04 18:04

Jeg har haft mave sår i 15 år.
Slugt en masse slanger på sygehuset.
Fået masse af Tagamet, Asinil mm.
Jeg gik til lægen og forlangte at få en ny medicin som var kommet på
markedet dengang (kan ikke huske hvad den hed, men det var noget med en 2 -
3 slags piller der skulle sluges) og vupti blev bakterien dræbt og har ikke
haft mave sår i de sidste 5 - 10 år.
Så se at komme til lægen og få den virus væk.

Hilsen
Jørgen

Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 19:23

"Jørgen" <js3@c.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> haft mave sår i de sidste 5 - 10 år.
> Så se at komme til lægen og få den virus væk.

Der er gået over 1 år siden jeg havde mavesår sidst. Jeg er ikke i tvivl om
at første gang ikke havde noget med bakterien at gøre. Jeg havde det meget
skit psykisk netop der, pga. en voldtægt. Gik til psykolog og det var godt
men hårdt, også for maven. Fik taget en test for bakterien sidst, og
konstateret at det ikke var den der havde givet mig problemet.

I denne omgang er jeg ikke blevet testet for bakterien endnu, men ved at jeg
har haft virkelig mange ting over hovedet på det sidste og har fået stress.
Kan ikke overskue de mindste ting, men har sagt alt fra nu, og håber det
snart går over. Tror desværre mavesåret også denne gang er af stress og ikke
bakterien. Jeg må jo se at lære at priotere min tid bedre så jeg ikke bliver
så stresset.

Tak for tanken.

Mvh Melanie

Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 19:15

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa
> >
> Det kan måske lyde som et åndsvagt spørgsmål, men har du været ved
> læge...???

Ja, jeg fik for ondt i går aftes til at vente til i dag med at gå til egen
læge. Havde taget balangsid eller hvad de nu hedder, men de hjalp ikke godt
nok da jeg havde taget ibuprofen for kraftig rygsmerte samtidig. (Meget
hårdt for maven, men kunne ikke leve med rygsmerten heller.
Tog til vagtlægen og fik prikket på maven og fortalt om hvordan jeg har det,
og at jeg har haft mavesår før, og det minder om. Jeg fik 3 piller der hed
Acinil og skulle tage 2 straks og 1 morgen og aften fremover. Skulle hente
flere piller på apoteket i dag. Ringede til min egen læge i dag, og han er
enig i at vi prøver de piller og tjækker op på hvordan det går om 1 uge.
Har stadig godt ondt i maven, men prøver at slappe af og bare hygge. Ser
tiden an, og håber på det bedste.

> Ellers er det afgang og det kan ikke gå stærkt nok, mavesmerter skal ALTID
> tjekkes, også selvom du mener at kende årsagen, og det samme vil din læge
> sige...

Ja enig, hvis de er kraftige og vare flere timer.
Tak for bekumringen for mig *SS*

> Mvh
>
> Carsten, Østerbro

Mvh Melanie, Bornholm

Fra : Jørgen

Dato : 18-05-04 20:12

Acinil er fradragende til at sløre mavesåret, få bakterierne til at gå i
"hi", men de kigger frem en gang i mellem, for at se om der er frit bane
igen; så der skal en skrappere kur til.

Mens jeg fik acinil oplevede jeg en gang i mellem at det faktisk blev værre
og jeg ikke kom på toilettet i flere dage, når så det lykkes at tømme sækken
hjalp det meget , men blev værre og værre igen.

Der gik lang tid før jeg fandt ud af at det skyldtes min dårlige ryg og
symptomerne var de samme, men når forstoppelsen kom, gik jeg over til
ibuprofen. Det gik fint i mange år indtil jeg fik den hårde kur.
Du kan få andre piller som er mildere ved maven for ryggen men de er noget
dyerer.

Fra : Melanie

Dato : 18-05-04 20:50

> [...]
> ibuprofen. Det gik fint i mange år indtil jeg fik den hårde kur.
> Du kan få andre piller som er mildere ved maven for ryggen men de er noget

Ja tak det ved jeg. Ibuprofen er meget hårde ved maven. Har haft nogle andre
piller til ryggen som var bedre for maven, men mavesåret gik i sig selv, og
pillerne var slet ikke så gode som Ibuprofenen, så de røg ud. Skal have fat
i dem igen og snakke med lægen om at få nogen der er stærkere end dem jeg
fik sidst, så jeg "gider" tag dem.
Mine rygsmerter er kommet efter en påkørsel, men er der oftes omkring min
menses, så der er ca. 24 dage til den er der igen, og jeg skal snakke med
lægen inden, så jeg når det nok inden næste gang.

Tak for rådet

Mvh Melanie

Fra : kirsten svenningsen

Dato : 18-05-04 21:57

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

Hej Melanie.

<<< og vupti, der var mavesår.

Nu er mavesår jo ikke noget der bare lige kommer fra den ene dag til den
anden.
Det lyder mere som om du danner for meget mavesyre, og _det_ kan så blive
til mavesår
i værste fald, med blodig afførring, opkast m.m.
Allerførst skal du undgå enhver form for acetylsalicylsyre, det er det rene
gift
for en sart mave! Derefter kaffe og cigaretter, og for nogle også hvidløg
og alle former for citrusfrugt.
Hvis du har brug for syreneutraliserende midler er Losec et bud, det er bla.
også dem der
bruges i den føromtalte kur sammen med pencillin.
Ellers er et vældig godt alternativ akupunktur!

Med venlig hilsen
Kirsten.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-05-04 09:01

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

Lige et tip til dig....

Når du en anden gang vil poste til flere grupper, vil jeg anbefale dig at du
målretter dine spørgsmål til de enkelte grupper.

Krydspostning og multipostning (post af samme besked i flere grupper) er
nemlig sædvanligvis uønsket.

Det er eksempelvis ikke relevant at diskutere mavesårsmedicin i
dk.helbred.slank - og ikke nødvendigt heller, at samtlige svar på dit
spørgsmål postes i tre grupper. Men folk har måske - som jeg - overset, at
deres svar sendes afsted til tre forskellige grupper.

Du kan læse mere om at post til forskellige grupper på denne side:
http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html

Mvh. Lisbeth

Svar på dette indlæg havner i dk.admin.netikette medmindre du aktivt
forhindrer det.

Fra : Melanie

Dato : 19-05-04 10:39

> [...]
> nemlig sædvanligvis uønsket.
>
> Det er eksempelvis ikke relevant at diskutere mavesårsmedicin i

Ikke helt enig. Jeg er på kur og ønsker stadig at tabe mig et par kilo,
eller i hvert fald ikke tage på. Jeg har også skrevet om der er nogen der
ved om SØD er skit for mavesår. Derfor har jeg postet i flere grupper!!!