Mere RAM i en gammel IBM maskine?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-05-04 22:01

Hejsa

Mine forælder skal have lidt mere RAM i deres gamle IBM P3 700 MHz, men
hvordan søren finder jeg ud af hvor meget RAM den kan tage? Der er to slots,
og der sidder lige nu 1x 128 MB (16M64) PC133 RAM i den.

Uden at skille den helt ad kunne jeg se, at der sidder en VIA VT82C596B, som
jeg går ud fra er south bridge'n. Der sidder også en anden stor chip, som
jeg går ud fra er north bridge'n, hvor der bla. står 38L3456. Inde i
enhedshåndteringen er der desuden listet VT8598 og VT82C69 som henholdvis
CPU -> AGP og CPU -> PCI. På selve boardet står der IBM copyright 1999,
61H2511. Mon det sidste er produktnummeret?

Er det nogle der kan hjælpe?

Jeg har en 512 MB klods som jeg godt kunne tænke mig at smide i, men mon
ikke at MB'et er lidt for gammelt til det?

mvh Frank

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-05-04 22:19

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote:

>Mine forælder skal have lidt mere RAM i deres gamle IBM P3 700 MHz, men
>hvordan søren finder jeg ud af hvor meget RAM den kan tage? Der er to slots,
>og der sidder lige nu 1x 128 MB (16M64) PC133 RAM i den.

...cut

På IBM's support sider (http://www-1.ibm.com/support/us/all_download_drivers.html) kan du formentlig finde alle informationer du
har behov for - Brug model/type nummeret der sidder på en label på maskinen

<mlr>

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 17-05-04 22:29

> [...]
formentlig finde alle informationer du
> har behov for - Brug model/type nummeret der sidder på en label på

Jeps, jeg har lige selv siddet og surfet lidt rundt på deres side, men
computeren står jo ude ved mine forældre, så jeg må ringe i morgen.

Takker,
mvh frank

Fra : Mich@el

Dato : 18-05-04 06:18

Hejsa.
> [...]
> CPU -> AGP og CPU -> PCI. På selve boardet står der IBM copyright 1999,
> 61H2511. Mon det sidste er produktnummeret?

Jeg havde en IBM P3 600 mHz, og der var også kun 2 slots til ramblokke, og
ingen slot kunne tage mere end 128 mb.

SKOD maskine, men nu er lortet solgt.

Mvh.
Michael

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-05-04 06:41

"Mich@el" <xxxxxxxx@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som
>
> Jeg havde en IBM P3 600 mHz, og der var også kun 2 slots til ramblokke, og

Ok

> SKOD maskine, men nu er lortet solgt.

Hehe Jeg tror nu at denne maskine er fin nok til mine forældre, da de
kun bruger den til mail, word, osv. De kører win98 nu, men tænker på at få
XP, derfor ville jeg lige tjekke om der ikke kunne komme lidt mere RAM i, da
128 MB nok lige er i underkanten. Mon 256 BM er fint nok til XP?

mvh Frank

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 18-05-04 12:07

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:40a9a1eb$0$5956$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
SNIP

> [...]
da
> 128 MB nok lige er i underkanten. Mon 256 BM er fint nok til XP?

Hvis den kun skal bruges til Mail og Word skulle det nok ku' gå. Den vil
formentlig
ikke flyve.

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-05-04 13:31

"Rasmus Bertelsen" <dsl105035@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> SNIP

> da
> >
> Hvis den kun skal bruges til Mail og Word skulle det nok ku' gå. Den vil

I følge IBM's side skulle den vist nok kunne tage op til 256 MB moduler
altså 512 MB i alt.

mvh Frank

Fra : Leony

Dato : 18-05-04 14:42

In news:40a927ff$0$11562$ba624c82@nntp02.dk.telia.net,
Frank K. Jensen typed:

> Mine forælder skal have lidt mere RAM i deres gamle IBM P3 700 MHz,
> men hvordan søren finder jeg ud af hvor meget RAM den kan tage? Der
> er to slots, og der sidder lige nu 1x 128 MB (16M64) PC133 RAM i den.

Du finder udemærket hjælp på denne side:
http://www.crucial.com/
(hvis dine forældres computer er inkluderet på listen).

Led efter denne sætning på hovedsiden, så giver resten sig selv.
To find the right memory upgrade, start by choosing your computer
manufacturer from the menu below.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 18-05-04 16:14

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Led efter denne sætning på hovedsiden, så giver resten sig selv.
> To find the right memory upgrade, start by choosing your computer

Den siger også max 512 MB, så mon ikke det er rigtigt. Jeg synes dog ikke
rigtig jeg kan finde ud af om det skal være dobbelsidet...

mvh Frank

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-04 17:07

Uheldigvis faldt Frank K. Jensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Den siger også max 512 MB, så mon ikke det er rigtigt. Jeg synes dog
> ikke rigtig jeg kan finde ud af om det skal være dobbelsidet...

Så enkelt er det desvære ikke for nogle IBM modeller..

Nogle IBM maskiner er meget vanskelige at finde ram til, mens andre
æder hvad som helst. Jeg har pt fire stående og navnlig den ene er
umulig at få til at acceptere SD ram. Jeg har ud af de 30-40 klodser,
jeg har liggende kun fundet een, og det er en original IBM.

Så det er ikke altid lige let....

Claus

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 20-05-04 16:45

Claus Tersgov wrote:
<cut>
> Så det er ikke altid lige let....

Så er det jo heldigt at man altid kan ringe til IBM's reservedelslager
og købe den korrekte RAM hos dem

--
Mvh.
Peter Bak

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-04 17:38

Uheldigvis faldt Peter (8464) over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Så er det jo heldigt at man altid kan ringe til IBM's
reservedelslager
> og købe den korrekte RAM hos dem

Ja, ja, men prisen er også derefter...

Jeg kan sikkert sælge en hel maskine med bedre spec til samme
pris...

Claus

Fra : Peter \(8464\)

Dato : 21-05-04 15:46

Claus Tersgov wrote:
> Ja, ja, men prisen er også derefter...
>
> Jeg kan sikkert sælge en hel maskine med bedre spec til samme
> pris...

Jaeh.. men det koster jo at have den slags stående. Jeg snakkede med en
fyr fra IBM om det for en måneds tid siden, og han fortalte at de stadig
havde alle delene liggende til de første pc'er fra starten af 80'erne,
og så vidt han vidste havde de ALDRIG været ude for at mangle en del som
en kunde manglede.