Hvad er det værd og hvordan
Fra : peter hansen

Dato : 17-05-04 21:21

Var lidt i tvivl om min post hører hjemme her men jeg prøver - så må i jo
futte hvis det bliver aktuelt.

En af mine venner som er webdesigner har fået henvendelse om at lave
www.ugs.dk (UngdomsGruppen Synderjylland). Han har tilknytning til UGS og er
derfor også ham administrerer deres website og er nu blevet bedt om at
designe sitet.

Imellemtiden er der sket nogle forretninger nede i Europa og firmaet
www.ugs.com er blevet til.
Min ven har nu fået henvendelse fra Stockholm hvor man ønsker at købe
domænet (www.ugs.dk) for 10.000 kroner.
Min ven, der selv kender lidt til sådanne sager, eller ihvertfald ikke er
tabt bag en vogn, mener at med sådan et stort firma (som man kan læse på
www.ugs.com at de faktisk er - en del konsulenter rundt omkring i verden
osv), er 10.000 alt for lidt.

Der er jo en del tanker i den her sag. Fx hvor mange penge ugs.dk selv mener
at deres domæne er værd.
Men hvordan griber man sådan en sag an? jeg forslog ham at gå til en advokat
og spørge der men det er vel egentlig forkert... nogle forslag til hvordan
man får vurderet et firmas pengemæssige interesser i et site og hvem kan
gøre dette.

// Peter

Fra : Ole Pedersen

Dato : 17-05-04 21:28

"peter hansen" <wont@tell.you> skrev i en meddelelse
> [...]
> man får vurderet et firmas pengemæssige interesser i et site og hvem kan

dk.marked.erhverv

vh OP

Fra : peter hansen

Dato : 17-05-04 22:11

[CUT]

> dk.marked.erhverv

news:dk.marked.erhverv findes ikke...

// Peter

Fra : peter hansen

Dato : 17-05-04 22:15

"peter hansen" <wont@tell.you> wrote in message
> [CUT]

> news:dk.marked.erhverv findes ikke...

så jeg tager news:dk.erhverv istedet for :P

// Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 21:52

peter hansen skrev:

>Der er jo en del tanker i den her sag. Fx hvor mange penge ugs.dk selv mener
>at deres domæne er værd.

Det er så meget værd som de kan få for det.

Det er handelsteknik og ikke så meget jura. Jeg tvivler på at en
advokat skulle have specielt meget forstand på det, men han kan
være god at involvere hvis nogle klausuler skal gennemskues.

--
Bertel

Fra : peter hansen

Dato : 17-05-04 22:10

> [...]
> advokat skulle have specielt meget forstand på det, men han kan
> være god at involvere hvis nogle klausuler skal gennemskues.

Okay mange tak - jeg futter mig selv :D (var temmeligt meget i tvivl om
postningen)

Fra : Andy

Dato : 18-05-04 07:02

> [...]
> tabt bag en vogn, mener at med sådan et stort firma (som man kan læse på

Til at starte med bør man passe på med at tale om penge. Hvis indehaveren af
domænet nævner penge, kan det understøtte at han forsøger at cybersquatte,
altså har købt domænet for at videresælge det med fortjeneste, og så
risikerer man at ugs.com indklager ejeren til DIFO som derefter tvinger
ejeren til at overdrage domænet for Kr. 0,-.

Det er selvfølgelig et 'worst case' scenario, som f.eks. afhænger af om
ejeren reelt har benyttet domænet eller bare har lagt en midlertidig
hjemmeside op osv. Undersøg evt. tidligere afgørelser på
http://www.difo.dk/.

Andy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-05-04 08:20

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> risikerer man at ugs.com indklager ejeren til DIFO som derefter tvinger
> ejeren til at overdrage domænet for Kr. 0,-.

Det sker næppe i denne situation, hvor UGS har været først med et tilbud om
at købe.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-05-04 08:47

Andy skrev:

> [...]
>risikerer man at ugs.com indklager ejeren til DIFO som derefter tvinger
>ejeren til at overdrage domænet for Kr. 0,-.

Du har da ret i at det kan være et problem, men når foreningen
hedder "UngdomsGruppen Synderjylland", og de har domænet ugs.dk,
så tyder det altså på at de er ærlige - og firmaet kommer fra
Sydeuropa - ikke lige et sted man normalt tjekker om ens
dk-domæne kan karambolere med et firmanavn.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-05-04 21:15

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Du har da ret i at det kan være et problem, men når foreningen
> hedder "UngdomsGruppen Synderjylland", og de har domænet ugs.dk,
> så tyder det altså på at de er ærlige

Ja - hvis altså foreningen kan sandsynliggøre at de har andre
aktiviteter end at fremvise 3 animerede giffer på det pågældende
domænenavn.

--
Henning Makholm "Anything you can discover we
would be most happy to review."

Fra : Morten

Dato : 06-06-04 17:06

> [...]
> ejeren reelt har benyttet domænet eller bare har lagt en midlertidig
> hjemmeside op osv. Undersøg evt. tidligere afgørelser på

Da TeleDanmark i sin tid valgte at ændre navnet til det internationale og
anonymiserede TDC, var de straks i knibe. De havde overset at domænet var
købt og i brug hos Thy Data Center, www.tdc.dk. De måtte pænt aflevere et
større beløb (ikke offentliggjort, men sikkert i 100.000 - 1.000.000
klassen). Dengang talte man ikke om cybersquatting, og det kan man heller
ikke nu.

Problemet man risikere i forbindelse med UGS er ikke, at de vil indse at
www.ugs.dk er unødvendigt for deres succes i Danmark - især hvis prisen
bliver for høj. Som international virksomhed med internationale kunder, der
ikke tilfældigvis kigger forbi for derefter at bruge 1.000.000 på
serviceydelser pba. et hjemmesidebesøg, er landedomæner "næsten" værdiløse.
Men jeg tror dog ikke at man kan hive ret meget ud af UGS - 10.000 - 20.000
må anses for tilfredsstillende.

DanskNet (www.co.dk) har gjort det til deres sag at få virksomheder til at
betale mange (MANGE) penge for www.*.co.dk domæner under paradigmet, at
internationalt er *.co.dk en nødvendighed. Men mange virksomheder med
professionel ledelse har dog indset at dette paradigme ikke passer - og har
derfor sat DanskNet foden for døren.

Fra : Rasmus

Dato : 06-06-04 22:16

"Morten" <kontaktfjern@fjernmorten-krogh.dk> wrote in message

> [...]
> større beløb (ikke offentliggjort, men sikkert i 100.000 - 1.000.000
> klassen). Dengang talte man ikke om cybersquatting, og det kan man heller

Er du sikker på de betalte kontanter for domænet....så vidt jeg ved er der
ikke offentligtgjort noget.

mvh
Rasmus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-05-04 08:22

> [...]
> man får vurderet et firmas pengemæssige interesser i et site og hvem kan

Da TeleDanmark blev til TDC overtog de domænet tdc.dk fra Thy Data Center.
Rygterne svirrede med beløb på omkring 100.000 for den handel. Ingen af de
to parter har dog bekræftet det, men det siger noget om markedets vurdering
af domænet, og specielt TDCs behov for det.

/per