Salg af billeder fra Offentlige steder
Fra : Søren Christensen

Dato : 17-05-04 21:06

Hejsa!

Håber nogle kan hjælpe mig omkring lovgivningen.
Er det tilladt at sælge fotografier taget fra offentlige steder, man selv
har taget
uden at folk der evt måtte være med på billedet har givet tilladelse til
det?

Venligst

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-05-04 21:41

Søren Christensen skrev:

>Er det tilladt at sælge fotografier taget fra offentlige steder,
>man selv har taget uden at folk der evt måtte være med på
>billedet har givet tilladelse til det?

Som udgangspunkt ja, men straffeloven siger:

§ 264 d.   Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
   den, der uberettiget videregiver meddelelser eller
   billeder vedrørende en andens private forhold eller i
   øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder,
   der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden.
   Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen
   eller billedet vedrører en afdød person.

Du skal altså vurdere om der er nogen der er fanget i uheldige
situationer. Du skal også være opmærksom på at dit kamera kan
fange personer der ikke befinder sig på det offentlige sted. De
kan f.eks. stå inde bag et vindue. Så kan du være nødt til at
klippe dem væk eller undlade at offentliggøre billedet.

Jeg har taget et billede af et hus nær min lejlighed. Du kan se
det her:

http://lundhansen.dk/bertel/snowpictures/05_lindealle.htm

Det affødte en større diskussion om om det var lovligt at
fotografere ind i en have, og om det var lovligt at fotografere
postbudet. Der var vist ingen klar konklusion, og jeg husker ikke
om debatten var præget mest af meninger eller af brugbare
juridiske argumenter. Det er taget ude fra en vej.

--
Bertel

Fra : Søren Christensen

Dato : 18-05-04 20:22

> [...]
> om debatten var præget mest af meninger eller af brugbare
> juridiske argumenter. Det er taget ude fra en vej.

Takker mange gange!

Venligst