Anbefaling extern CD/DVD brænder
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 17-05-04 21:17

Hej!
Så skal der til Ungdomsskolen indkøbes et externt drev til brænding af
DVD og CD.
Krav: Skal kunne brænde DVD-R og DVD+R. DVD-RW vil da også være praktisk
+ div. CD men det kan de jo for det meste også. Den skal bruges på både
Mac og Windows og have FireWire og USB tilslutning.

Jeg skeler lidt til denne her:
http://www.plextor.be/products/dvd_recorders/px-708uf.asp?choice=PX-708UF
Der er masser af software med til Win, men intet til Mac. Men vil den
funke med Mac via Toast ??

Erfaring forslag og andre gode råd er velkomne.

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Morten

Dato : 17-05-04 23:17

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]

> http://www.plextor.be/products/dvd_recorders/px-708uf.asp?choice=PX-708UF
> Der er masser af software med til Win, men intet til Mac. Men vil den

ja

> Erfaring forslag og andre gode råd er velkomne.

Nec 2500A
Pioneer 107D
LiteOn SOHO-812

(rene drev)

Nec'en er så god og forbistyret billig at det er dumt ikke seriøst at
overveje den. Såvel Nec (via lacie plugin) som Pioneer (fra 10.33)
duer med iDVD osse. Lacie sælger en FW/USB2 DVD brænder med enten
Lacie eller Pioneer drev. Prisen er lav og jeg mener at derescapty DVD
auterrinmg SW medfølger. skal det være lige i øjet smidder man 2500
ekstra efter deres realtime MPEG1/2 encoder (fasttrack)

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-04 14:08

Henry Lerche Madsen wrote:
> [...]
> + div. CD men det kan de jo for det meste også. Den skal bruges på både
> Mac og Windows og have FireWire og USB tilslutning.

USB tilslutningen, - er det til Wintel maskinerne? - For ellers vil jeg
mene, det vil være både bedre og mere stabil at nøjes med en FW brænder
og istedet for købe et par billige FW PCI kort til de Wintel maskiner,
der skal bruge brænderen. Man kan hos Zitech få Firewire PCI kort med
FW400/ IEEEE1394A/Oxford911 chipset til ca. 100kr. inkl. moms.. Men hvis
du skal have en brænder, der har både FW og USB 2.0 (typisk både 1.1 og
2.0), så koster det ca. det samme ekstra, som prisen på 3-4 stk. PCI
Firewire kort.

> Jeg skeler lidt til denne her:
> http://www.plextor.be/products/dvd_recorders/px-708uf.asp?choice=PX-708UF
> Der er masser af software med til Win, men intet til Mac. Men vil den
> funke med Mac via Toast ??

Det er et rimelig godt drev. Plextor har altid haft ry for at lave noget
stabilt kram, der kan tåle lidt af hvert, og med Roxio Toast +5.1.x er
stort set alle Plextors modeller direkte understøttede. Det samme gælder
i Mac OS 9.2.2 og 10.3.x, så de fleste af dem vil nu også virke med
DiscBurner - uden Toast er indblandet.

Ellers vil jeg sige, at LaCies drev i D2 serien er noget af det bedste,
der pt findes på markedet. Den nye D2 serie er også beregnet til
rackmounting og kan derved låses fast i rack'et, så tyveri ikke kan
foretages uden at ødelægge hele racket. På en skole kian det jo være af
en vis værdi.

LaCie leverer modeller med LiteOn, TEAC/Tascam, Pioneer og LG/Philips
værk. Svjh. er alle med 3 års totalgaranti. De fås i rene Firewire, ren
USB og USB/FW udgaver.

Undgå LaCies P5 serie (de blå), de har nogle problemer med bl.a.
strømforsyningen.

> Erfaring forslag og andre gode råd er velkomne.

Jeg har ikke de store erfaringer med DVD, men både med CDR og CDRW...
Det er væsentlig at få fat i et drev, der er robust og stabil, netop når
det er til skolebrug. Jeg har selv brugt LaCie siden 1996, og jeg har
aldrig haft vrøvl med deres produkter med undtagelse af et par harddiske
med IBM HD værk...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-05-04 17:23

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> du skal have en brænder, der har både FW og USB 2.0 (typisk både 1.1 og
> 2.0), så koster det ca. det samme ekstra, som prisen på 3-4 stk. PCI

Vi er foruden skolen flere som skal kunne brænde på den, jeg vil blive
hængt hvis den ikke kan tilsluttes en win kun med USB

> [...]
>
> LaCie leverer modeller med LiteOn, TEAC/Tascam, Pioneer og LG/Philips
> værk. Svjh. er alle med 3 års totalgaranti. De fås i rene Firewire, ren

Så må det da være sådan en karl her vi skal have ...
http://danwebstore.officeline.no/cgi-bin/WebObjects/DanStore.woa/2/wo/iiKrRr2wFME2IwzbVJRn20/3.0.3.9.11.10.3

> [...]
> det er til skolebrug. Jeg har selv brugt LaCie siden 1996, og jeg har
> aldrig haft vrøvl med deres produkter med undtagelse af et par harddiske

Lyder godt....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-05-04 22:39

Hej Henry

Henry Lerche Madsen wrote:

> Vi er foruden skolen flere som skal kunne brænde på den, jeg vil blive
> hængt hvis den ikke kan tilsluttes en win kun med USB

Uha! - det går skam ikke, vi vil da nødig undvære dig.. - Men du
skal så lige være klar på, at med ekstern USB tilslutning til en
brænder, vil det være utilrådeligt at køre med hastigheder på mere end
4x ved brænding - uanset, hvad der skal brændes. USB'ens
buffer-stabilitet er ganske enkelt for ringe til at kunne klare højere
hastigheder, - og så er det ligegyldigt, om det er USB 1.0/1.1 eller 2.0.

> Så må det da være sådan en karl her vi skal have ...
> http://danwebstore.officeline.no/cgi-bin/WebObjects/DanStore.woa/2/wo/iiKrRr2wFME2IwzbVJRn20/3.0.3.9.11.10.3

Det skal være en af de to her:
http://danwebstore.officeline.no/cgi-bin/WebObjects/DanStore.woa/2/wo/zcNi54VYwCyG3j63sHt0h0/4.0.3.9.11.8.3
til 1990kr. - eller
http://danwebstore.officeline.no/cgi-bin/WebObjects/DanStore.woa/2/wo/zcNi54VYwCyG3j63sHt0h0/4.0.3.9.11.10.3
til 1749kr.

Begge har både FW og USB. Den dyreste er den langsomste. Til gengæld er
søgetiderne på det dyreste drev noget hurtigere, men det har vel ikke
den store betydning til jeres brug. Desværre står der ikke, hvilken
værktype, der er anvendt, men da LaCie nu fortrinsvis bruger de nyeste
LiteOn og TEAC, så kan der næsten kun være tale om en af de to.

Før i tiden var LiteOn nok ikke så stabile som fx. TEAC, Panasonic osv.,
men de er blevet væsentlig bedre og langt mere stabile nu, så selv om
det er et LiteOn værk, så kan det ikke gå helt galt. Min egen d2 CD-RW
er med den nyeste LiteOn værk - en 52x40x52. Modellen er ikke med på
DanStores site kan jeg se. Jeg havde egentlig bestilt et drev med TEAC
48x24x48 værk, men den var udgået, så de sendte mig istedet den nyere
med LiteOn, som jeg fik til samme pris (købte hos OWC i USA).

> Lyder godt....

Jeg kan lige tilføje, at jeg d.d. har færdiggjort en produktion på
500stk. musik CD, som alle er lavet på mit LaCie d2 FW drev. Jeg har
eksperimenteret lidt på nogle skiver med forskellig brændehastighed, men
endte op med at brænde på 40x hastigheden, da der ikke er nogen hverken
hørbar eller målbar forskel på resultatet. - Ikke _EN_ENESTE_
fejlbrænding ud af 500stk.!

Så jeg tror roligtk I kan købe selv det billigste drev - til 1749kr..

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-05-04 22:46

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> buffer-stabilitet er ganske enkelt for ringe til at kunne klare højere
> hastigheder, - og så er det ligegyldigt, om det er USB 1.0/1.1 eller

Moderne brændere har beskyttelse mod den slags.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-05-04 14:19

> [...]

> buffer-stabilitet er ganske enkelt for ringe til at kunne klare højere
> hastigheder, - og så er det ligegyldigt, om det er USB 1.0/1.1 eller 2.0.

Det må dem som vil anvende USB så hygge sig med

> [...]
> fejlbrænding ud af 500stk.!
>
> Så jeg tror roligtk I kan købe selv det billigste drev - til 1749kr..

Det er hermed indkøbt, jeg håber vi får stor glæde af det !!

Takker for jeres hjælp !

Venligst
Henry Lerche Madsen