Kylling på øldåse?
Fra : //zlgge

Dato : 17-05-04 01:34

Hej

Jeg faldt over et billede af "kylling på øldåse" på weberforum.

Kan en eller anden komme med den komplette opskrift?

Mvh
//zigge

Fra : Ditte Hansen

Dato : 17-05-04 06:02

> Jeg faldt over et billede af "kylling på øldåse" på weberforum.
>
> Kan en eller anden komme med den komplette opskrift?

Her kommer et link til Pipfugl på Dåse:

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land.php?id=13647

Glæsels egen hjemmeside er desværre ikke opdateret, men det ser ud til at
være den samme opskrift.

Ellers brug google og søg på pipfugl på dåse.

Hilsen Ditte

Fra : Thïngmand

Dato : 18-05-04 06:53

Lavede lige denne i går på Weberen efter inspiration fra linket her - hold
da op! Magen til mere saftig og smagsfuld kylling skal man lede længe
efter!!

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : //zigge

Dato : 18-05-04 13:46

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev i en meddelelse
> Lavede lige denne i går på Weberen efter inspiration fra linket her - hold
> da op! Magen til mere saftig og smagsfuld kylling skal man lede længe
> [...]

Det lyder virkelig godt. Jeg går ud fra at du prøvede med en øl. Men som der
også står i linket kan man jo også lave "orange kylling" med en fanta eller
lign. Gad vide hvordan det bliver?

Mvh
//zigge

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-05-04 13:06

Jeg lavede "dåsekylling" i ovnen i fredags..
lækkert lækkert

1 dåse Newcastel Brown ale (drak ½ delen og smed et par fed hvidløg og en
timian kvist ned i dåsen)

En Kylling gnedet godt i salt: proppede et fed snittet hvidløg, ½ skive
citron og lidt frisk timian, ind under huden ved hvert bryst.

Smurte lidt olie på dåsen og proppede den op i bagfætteren på kyllingen
og satte den i ovnen ved 200 grader med varmluft on and off i lidt over en
time..

Det blev en rigtig sprød og lækker kylling,, dog havde den fået lidt for
meget så køddet var lidt tørt, men der var jo bryllup i tv, og jeg kunne jo
ikke være begge steder på samme tid

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 17-05-04 13:19

Således skrev "Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Mon, 17 May 2004 14:06:18 +0200:

>Smurte lidt olie på dåsen og proppede den op i bagfætteren på kyllingen
>og satte den i ovnen ved 200 grader med varmluft on and off i lidt over en
>time..

Står den så op (altså kyllingen) eller ligger den ned som ved
almindelig stegning?

Knud
--
A long-forgotten loved one will appear soon...
Buy the negatives at any price. -- Fortune file

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 17-05-04 13:48

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> Således skrev "Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> i
> dk.kultur.mad+drikke Mon, 17 May 2004 14:06:18 +0200:

> Står den så op (altså kyllingen) eller ligger den ned som ved
> almindelig stegning?

Den står op, ideen er så at øllet skal dampe op af dåsen og ud gennem
kyllingen, det ser ret flot ud med sådan en stående kylling inde i ovnen og
den bliver sprød hele vejen rundt.

Mvh
Kasper Malmberg

Fra : //zigge

Dato : 17-05-04 21:30

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Den står op, ideen er så at øllet skal dampe op af dåsen og ud gennem
> kyllingen, det ser ret flot ud med sådan en stående kylling inde i ovnen
og
> den bliver sprød hele vejen rundt.

Tak for svarene, det var mest det med om der skulle være noget i dåsen eller
ej jeg var i tvivl om

Mvh
//zigge

Fra : David Rasmussen

Dato : 18-05-04 14:37

//zigge wrote:

> Tak for svarene, det var mest det med om der skulle være noget i dåsen eller
> ej jeg var i tvivl om

Kylling i cola skulle smage ret godt. Så måske det også virker med en
dåse cola?

/david

Fra : Peter Græbe

Dato : 19-05-04 17:28

David Rasmussen skrev:

> Kylling i cola skulle smage ret godt. Så måske det også virker med en
> dåse cola?

Det vil sige 'Cola i kylling'? Coca-Kylling?

Peter Græbe

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-05-04 18:33

Peter Græbe wrote:

> Det vil sige 'Cola i kylling'? Coca-Kylling?

?

/David

Fra : Peter Græbe

Dato : 20-05-04 00:40

David Rasmussen skrev:

> ?

Det var vist noget vrøvl, jeg fik skrevet. Beklager.

Peter Græbe

Fra : Peter Græbe

Dato : 19-05-04 17:55

Kasper Malmberg skrev:

> 1 dåse Newcastel Brown ale (drak ½ delen og smed et par fed hvidløg og en
> timian kvist ned i dåsen)

Hm. Jeg fik fat i en dåse Kilkenny (Kill Many hedder den vist på
dødsruten).
Men der var sgu en plastickugle i dåsen?! Hvad gør den godt for?
(Jeg var nødt til at klippe låget af, for at få den forbandede kugle ud
- den skulle i hvert fald ikke med i ovnen.)

> Smurte lidt olie på dåsen og proppede den op i bagfætteren på kyllingen
> og satte den i ovnen ved 200 grader med varmluft on and off i lidt over en
> time..

Putte fik fem kvarter i ovnen ved 200 grader. Nul varmluft. Poifect!
Putte vejede 1,6 kilo. Min gæst spiste et helt bryst og et helt lår.
Det får jo en til at tro, at det ikke var helt ringe.
Tilbehøret var oliekogte kartoffelbåde med skræl. Sovsen var finthakkede
svampe i piskefløde med lidt portvin.

Lidt senere fik vi 'kasserede' jordbær - en bakke for under en tier. Væk
med de sygdomsramte/forslåede bær. Lidt rørsukker og lidt rødvin på de
andre. Ikke udejligt.

Tak for opskriften. Den bliver nu indlemmet i standardrepertoiret

PS. Hedder det ikke bagkusine?

Peter Græbe - som i går købte sit livs første dåseøl

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-04 18:17

"Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in message

> Men der var sgu en plastickugle i dåsen?! Hvad gør den godt for?

Den har en særdeles vigtig funktion: Den skaber skummet, når du hælder op.
Mig bekendt er det en nitrogenpatron, som det har taget Guinness mange år og
kostet mange penge at udvikle. Uden den - intet skum. Normalt skabes skummet
jo, når øllen tappes fra fad.

--
-Jens B.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 19-05-04 21:25

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

>Den har en særdeles vigtig funktion: Den skaber skummet, når du hælder op.

Nemlig. Kuglen puttes i dåsen sammen med øllet, og lige før låget
bliver sat på, bliver der hældt en smule flydende nitrogen i dåsen.
Nitrogenet fordamper i dåsen og får trykket til at stige, hvilket
presser øl og gas ind i kuglen gennem et meget lille hul.
Efter en tid er trykket i dåsen og i kuglen ens.

Når dåsen igen åbnes, falder trykket pludseligt i dåsen. Det betyder
også, at indholdet i kuglen pludselig har meget højere tryk end
omgivelserne, og derfor sprøjter øl og gas ud gennem det lille hul -
og hjælper med dannelsen af et stort, fint skum.

Det var resuméet. En mere detaljeret forklaring kan findes hos How
Stuff Works: http://www.howstuffworks.com/question446.htm

--
Kåre

Fra : Peter Græbe

Dato : 20-05-04 00:31

Kåre Nejmann skrev:
> [...]

Aah. Jeg studsede godt nok over det meget fine skum (hvad pokker hedder
det - mikrobobler?).

Vil det sige, at jeg skal/bør købe Kilkenny på dåse og ikke på flaske
fremover? (Jeg drikker sjældent øl; men der er nogle øl-ofiler i
omgangskredsen.)

> Det var resuméet. En mere detaljeret forklaring kan findes hos How
> Stuff Works: http://www.howstuffworks.com/question446.htm

Tak til Kåre Nejmann og Jens Bruun for at have kastet lys over land!

Peter Græbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-05-04 09:44

> Vil det sige, at jeg skal/bør købe Kilkenny på dåse og ikke på flaske
> fremover?

Lige netop. Gælder også for Guinness. Korrekt skum er en stor del af
oplevelsen ved at drikke god, irsk øl. Purister mener, at Kilkenny og
Guinness _kun_ kan drikkes fra fad, men jeg finder nu dåseudgaverne ok.
Grunden til, at der skal det lille plastikkugletrick til er, at disse øl
ikke indeholder kulsyre, der normalt skaber skum ved flaskeøl, når disse
hældes op i glas.

> (Jeg drikker sjældent øl; men der er nogle øl-ofiler i
> omgangskredsen.)

Dårlig omgansgkreds, når de endnu ikke har fået dig til at se lyset

--
-Jens B.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-05-04 07:12

> [...]
> Grunden til, at der skal det lille plastikkugletrick til er, at disse øl
> ikke indeholder kulsyre, der normalt skaber skum ved flaskeøl, når disse

Jeg synes dåseudgaver er meget god, desværre skal den helst være meget kold,
og det ødelægger smagen lidt.
Desuden skal man huske at det glas man hælder den type dåseøl op i skal være
stort nok til hele dåsens indhold, for ellers bliver det sidste dovent.

> Dårlig omgansgkreds, når de endnu ikke har fået dig til at se lyset

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 19-05-04 20:35

"//zlgge" <ziggeFORMEGET@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg faldt over et billede af "kylling på øldåse" på weberforum.

Gad vide om det vil være et hit med en kalkun og en 5 liters øldåse? Det
kræver selvfølgelig også en ret stor grill/ovn!

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 19-05-04 20:44

> Gad vide om det vil være et hit med en kalkun og en 5 liters øldåse? Det
> kræver selvfølgelig også en ret stor grill/ovn!

He he jeg kan lige se det for mig... Men for at blive lidt ved kalkun, er
der så nogen der har prøvet at friturestege en hel kalkun ?
Amerikanerne skulle være helt pjattede med det,, (søg på Turkey Frying), Det
er noget jeg skal prøver en eller anden dag, det lyder lækkert.

MVH
Kasper Malmberg