Pris + moms...
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-05-04 19:56

Når man hos en dyrlæge spørger til en pris og for oplyst X kr. kan de så
bagefter lægge moms på eller er der regler for at prisen, som et firma
oplyser til en privat kan forventes at være inkl. moms?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Friberg

Dato : 16-05-04 20:05

Min dyrlæge opgiver incl. moms priser og er meget billig. Sådan skal det
også være!

sf

Fra : ha

Dato : 16-05-04 20:17

Friberg wrote:
> Min dyrlæge opgiver incl. moms priser og er meget billig. Sådan skal
> det også være!

Det afhænger vel af, om vedkommende der spørger
er momsregistreret, en landmand f.eks.

/ha

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-05-04 20:21

meddelelse news:40a7b930$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...
> Når man hos en dyrlæge spørger til en pris og for oplyst X kr. kan de så
> bagefter lægge moms på eller er der regler for at prisen, som et firma
> oplyser til en privat kan forventes at være inkl. moms?

Jeg er i tvivl om dette er gældende i den beskrevne situation, men meningen
er ikke til at atge fejl af:

Prismærkningsloven:
§ 1. Den, der erhvervsmæssigt udbyder varer i detailsalg, skal ved mærkning,
skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.

§ 5. Når der ved annoncering eller på anden måde i reklamer over for
forbrugeren gives oplysning om pris for varer eller ydelser, skal
oplysningerne opfylde kravene i § 1, stk. 1,5) og § 2 samt de i medfør af
loven fastsatte regler.

Der er jo ikke tale om annoncering, - deraf mit forbehold.

Ellers er der jo altid Markedsføringsloven:
§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller
udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser.

/Per

Fra : Bjørn Elling

Dato : 17-05-04 00:37

Af en analogi-slutning af Momslovens § 52, stk. 5 fremgår, at såfremt en
pris angives overfor en forbruger hersker der en formodning om at denne pris
er indbefattet moms, og denne formodning vil kunne forfølges ved domstolene.
Dommen JÅF 1997.124 fastslår at det er forhandleren som har bevisbyrden i
denne sammenhæng..
Som forbruger står du således ganske godt.

~bj.
stud. jur.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-05-04 07:24

Bjørn Elling wrote:
> [...]
> forhandleren som har bevisbyrden i denne sammenhæng..
> Som forbruger står du således ganske godt.

Takker.

Mente nok der var et eller andet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-04 08:29

Morten Fruergaard wrote:
> Når man hos en dyrlæge spørger til en pris og for oplyst X kr. kan de
> så bagefter lægge moms på eller er der regler for at prisen, som et
> firma oplyser til en privat kan forventes at være inkl. moms?

Hvis du spørger til prisen for vaccination af en kat, må det formodes at
være som privatperson (kæledyr) og så skal prisen oplyses med moms.

Er det derimod en ko, kan dyrlægen tillade sig at oplyse en pris uden moms,
da det må formodes at være erhvervsmæssigt.

Er det f.eks. en hest eller et får, kan der være tvivl og så bør dyrlægen
oplyse, at det er med moms (for at være på den sikre side).

hilsen
Uffe