Postordre køb fra Polen - moms & told ?
Fra : anders majland

Dato : 15-05-04 20:46

Da Polen nu er kommet indenfor "i varmen" er der så åbnet for postordre
køb i polen på samme vilkår som i de andre EU lande ?

Altså således at det er sælger der er ansvarlig for opkrævning af moms
efter enten sælger eller modtager landets satser ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Knud Berggreen

Dato : 16-05-04 09:34

On Sat, 15 May 2004 21:46:05 +0200, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Da Polen nu er kommet indenfor "i varmen" er der så åbnet for postordre
>køb i polen på samme vilkår som i de andre EU lande ?

Ja.

>Altså således at det er sælger der er ansvarlig for opkrævning af moms
>efter enten sælger eller modtager landets satser ?

Sådan virker det ikke.
Ved privat indkøb - du er ikke momsregistreret - skal sælger opkræve
normal moms - i dette tilfælde polsk moms.
Hvis køber er momsregistreret skal der blot oplyses dansk CVR-nummer i
forbindelse med købet og sælger skal så ikke pålægge moms.

/Knud

--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Mark Beaumont

Dato : 16-05-04 10:19

Knud Berggreen wrote:
> Sådan virker det ikke.

Jo, for hvis den polske sælgers fjernsalg til Danmark overstiger
280.000 kr., skal han opkræve dansk moms.

Vh Mark

Fra : Henning

Dato : 16-05-04 11:55

On Sun, 16 May 2004 11:18:54 +0200, "Mark Beaumont" <no@email.invalid>
wrote:

>Jo, for hvis den polske sælgers fjernsalg til Danmark overstiger
>280.000 kr., skal han opkræve dansk moms.

Korrekt, men det kan aldrig blive købers problem.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Claus E Beyer

Dato : 16-05-04 17:15

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Korrekt, men det kan aldrig blive købers problem.

Jo da, for det er da ham (køber) der skal betale den (højere) danske moms.

-cb

Fra : Henning

Dato : 17-05-04 22:35

On Sun, 16 May 2004 18:14:35 +0200, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

>Jo da, for det er da ham (køber) der skal betale den (højere) danske moms.

Nix, du indgår en aftale med en forhandler i et EU-land til en given
pris. Idet pakken ikke skal fortoldes el.lign er der ingen instanser
til at checke indhold og pris. Der vil aldrig komme yderligere
omkostninger på, end dem du har accepteret ved handlens indgåen.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : anders majland

Dato : 17-05-04 22:41

> Nix, du indgår en aftale med en forhandler i et EU-land til en given
> pris. Der vil aldrig komme yderligere
> omkostninger på, end dem du har accepteret ved handlens indgåen.

Men sælger kan jo stadig har valgt frivilligt at momsregistere sig
selvom grænsen ikke er nået (og så skal det selvfølgelig fremgå af den
aftale man indgår). Jeg kunne f.eks ikke forestille mig at ebay.de har
noget grænsen endnu og de opkræver dansk moms.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 16-05-04 19:53

wrote:

>Jo, for hvis den polske sælgers fjernsalg til Danmark overstiger
>280.000 kr., skal han opkræve dansk moms.

Ja, men så skal han også have dansk momsregistrering = dansk
CVR-nummer på fakturaen.
Og 280.000 kr, er mange penge...!

/Knud

Fra : Froggy

Dato : 17-05-04 19:26

Knud Berggreen wrote:

> Ja, men så skal han også have dansk momsregistrering = dansk
> CVR-nummer på fakturaen.
> Og 280.000 kr, er mange penge...!

Sq ikke for de polakker, jeg kender... De havde *meget travlt* med at få
solgt så meget som muligt _inden_ de kom med i EU, og kunne slet ikke
forstå, at jeg ikke ville ha' deres varer imens det var "billigt".

--
Froggy
Der er bedre at vide lidt om meget