Queen Mary
Fra : Rune

Dato : 15-05-04 17:33

Hurtigt spørgsmål. Vil prinsesse Mary blive dronning Mary når Frederik
bliver konge. Eller vil hun forblive prinsesse som prins Henrik forblev
prinse og ikke blev konge.

/Rune

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-05-04 17:37

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> Hurtigt spørgsmål. Vil prinsesse Mary blive dronning Mary når Frederik
> bliver konge.

Ja

> Eller vil hun forblive prinsesse som prins Henrik forblev
> prinse og ikke blev konge.

Kun regenter kaldes konge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-04 17:58

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Kun regenter kaldes konge

Enda kun halvdelen af dem.

--
Bertel

Fra : Karl Viggo

Dato : 15-05-04 18:32

Vrøvl - vi har haft vel ca. 25 regenter - heraf har de 23 været konge!

Viggo

---

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-05-04 18:33

On Sat, 15 May 2004 18:58:18 +0200 Bertel Lund Hansen wrote:

> Enda kun halvdelen af dem.

Ikke engang halvdelen af dem.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-05-04 18:56

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> Enda kun halvdelen af dem.

Øh ja, regenter kan blive kaldt meget andet end konge. Jeg ved ikke hvor
mange benævnelser der findes, men det er næppe halvdelen af dem der kaldes
konge.

Fra : Gerner

Dato : 15-05-04 20:10

On Sat, 15 May 2004 19:56:24 +0200, "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
>
>Øh ja, regenter kan blive kaldt meget andet end konge. Jeg ved ikke hvor

Ja, dronning og monark.

Hvis en konge er gift, vil hans kone blive kaldt dronning, men kun kongen er
regent.

>mange benævnelser der findes, men det er næppe halvdelen af dem der kaldes
>konge.

Mangler der ikke et "kun" i den sætning ? Alle konger kaldes konger, altså 100%
af dem

--
Gerner
1200WU/5682hrs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-05-04 13:57

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Øh ja, regenter kan blive kaldt meget andet end konge.

Ja. Vores nuværende kaldes f.eks. for "dronning".

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-04 19:19

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> Hurtigt spørgsmål. Vil prinsesse Mary blive dronning Mary når Frederik
> bliver konge. Eller vil hun forblive prinsesse som prins Henrik forblev
> prinse og ikke blev konge.

Ja - tænk på dronning Ingrid, gift med Frederik IX - og mor til dronning
Margrethe II

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-04 19:21

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
Eller vil hun forblive prinsesse som prins Henrik forblev
> prinse og ikke blev konge.

Glemte lige: Prins Henrik er ikke regent, derfor kan han ikke være konge.

Dronning kan man hæfte på folk, der også er regenter, men behøver ikke at
være det. Konge kan man kun hæfte på regenter.

--
ahw

Fra : Christian Henriksen ~

Dato : 23-05-04 12:42

Jeg fik også engang den forklaring at det skulle have noget med heirarki at
gøre: Kongen er/opfattes som den øverste og dermed ville Prins Henrik være
over HM Dronning Margrethe, hvis han havde titlen konge.

Derfor: med en kvindelig regent er gemalens status prins og med en mandlig
regent er gemalindens status dronning - da en dronning jf. førnævnte
antagelse er kongen underlegen.

Jens Christian K. Henriksen
[SIC!] Praeterea censeo Carthaginem esse delendam