subdomæner hos teleDK
Fra : Svante

Dato : 01-05-01 19:53

Hej udbydergruppe.

Jeg har i dag af en teledanmark erhverv salgsmedarbejder (jeg har
pro@ccess ISDN) fået at vide at jeg ikke kan ændre mit domæne fra
www.domænenavn.dk til *.domænenavn.dk på deres DNS.
Dette skal jeg bruge til at lave de subdomæner jeg har brug for,
eksempelvis ww2.domænenavn.dk.
Istedet vil TeleDK have 75 kroner i kvartalet per hostet subdomæne,
grådige som de er. Alle andre DNS services jeg har kigget på på nettet,
har gratis omstilling til *. sub-domæner, flere tilbyder endda at kunden
selv kan foretage sådanne ændringer.
Er der nogen der har erfaring med valg af DNS-provider, og er der ev.t.
nogen der ved hvad det koster at skifte/flytte domæne-navn?

M.v.h. Svante.
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Someone

Dato : 01-05-01 20:02

On Tue, 01 May 2001 20:53:20 +0200, Svante <yeah@right.com> wrote:

>Er der nogen der har erfaring med valg af DNS-provider, og er der ev.t.
>nogen der ved hvad det koster at skifte/flytte domæne-navn?

Det koster shjv intet at flytte sine domæner fra én DNS til en anden
medmindre selvfølgelig den nye DNS udbyder mener dette er en seperat
service. Dette har jeg dog ikke mødt.

Jeg har selv mine domæner hos DHT. De er hurtige, billige og har et
meget lækkert admin interface så jeg selv kan styre og oprette
sub-domæner.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-05-01 20:37

On Tue, 01 May 2001 20:53:20 +0200, Svante wrote:
> [...]
>www.domænenavn.dk til *.domænenavn.dk på deres DNS.
>Dette skal jeg bruge til at lave de subdomæner jeg har brug for,

Få dem lavet som entries in zonen for domænenavn.dk istedet for som sub domæner
meget nemmere for alle parter ...
--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Svante

Dato : 02-05-01 06:06

> Få dem lavet som entries in zonen for domænenavn.dk istedet for som sub domæner
> meget nemmere for alle parter ...

"entries in zonen"???
Den må du lige forklare en nybegynder?
Hvad er det? Hvad koster det?
Ideen var, at med et wildcard forrest, vil jeg kunne lave subdomæner ligeså tosset
jeg vil, via en apache server.

M.v.h. Svante
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 02-05-01 07:21

On Wed, 02 May 2001 07:06:17 +0200, Svante <yeah@right.com> wrote:

>"entries in zonen"???
>Den må du lige forklare en nybegynder?
>Hvad er det?

alle subdomæner (www, mail, ftp, gopher, etc) for dit domæne holder
du i een zone fremfor flere.

>Hvad koster det?

ring og hør en sælger

>Ideen var, at med et wildcard forrest, vil jeg kunne lave subdomæner ligeså tosset
>jeg vil, via en apache server.

Thomas Jensen
http://pil.dk/

Fra : Svante

Dato : 02-05-01 19:33

> alle subdomæner (www, mail, ftp, gopher, etc) for dit domæne holder
> du i een zone fremfor flere.

Hvad er en zone???

M.v.h. Svante
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 02-05-01 14:00

Svante <yeah@right.com> wrote:

> [...]
> eksempelvis ww2.domænenavn.dk.
> Istedet vil TeleDK have 75 kroner i kvartalet per hostet subdomæne,

Du er blevet misinformeret. Det der koster er et rigtigt subdomæne, d.v.s.
NS records, der peger ud på en nye zone.

Rent teknisk er * i zoner noget gnyf, men du kan skrive til
hostmaster@tele.dk og bede om at få oprettet * entries, ligesom med andre
RR's.

/jan

Fra : Svante

Dato : 02-05-01 19:35

> [...]
> NS records, der peger ud på en nye zone.
>
> Rent teknisk er * i zoner noget gnyf, men du kan skrive til

* i zoner? Igen, hvad er zoner?
Hvad mener du med at det er noget gnyf, vil det sige at det ikke an lade
sig gøre?
Hvad er * entries?
Hvad er RR's?

M.v.h. Svante
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-05-01 20:00

On Wed, 02 May 2001 20:35:08 +0200, Svante wrote:

>* i zoner? Igen, hvad er zoner?
>Hvad mener du med at det er noget gnyf, vil det sige at det ikke an lade
>sig gøre?
>Hvad er * entries?
>Hvad er RR's?

Jeg vil foreslå du starter med at læse lidt om DNS, så du ved hvad du
gerne vil have, DNS & BIND fra O'Reilly er en ganske udemærket bog.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Svante

Dato : 03-05-01 04:36

> Jeg vil foreslå du starter med at læse lidt om DNS, så du ved hvad du
> gerne vil have, DNS & BIND fra O'Reilly er en ganske udemærket bog.

Så det er så besværligt at få oprettet sub-domæner hos teleDK så man
ligefrem skal læse bøger om det.
Det må jeg nok sige. Men jeg tror jeg vil finde noget materiale et sted
på nettet istedet. Og skulle der være nogen der har lyst til at svare på
mine spørgsmål i denne tråd, skal de være særdeles velkomne.

M.v.h. Svante.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 03-05-01 06:46

On Thu, 03 May 2001 05:35:59 +0200, Svante wrote:

> [...]

Det er bestemt ikke besværligt, og hostmaster er ganske flink.

Men det vil hjælpe lidt hvis du kunne fortælle hostmaster hvad du gerne
ville have oprettet.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 03-05-01 14:36

On 3 May 2001 05:46:04 GMT, lyngbol@c.dk (Michael Lyngbøl) wrote:

>Men det vil hjælpe lidt hvis du kunne fortælle hostmaster hvad du gerne
>ville have oprettet.

Jamen, ville han ikke bare have oprettet

*.domain.tld A IP ?

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 03-05-01 16:53

Stefan Bruhn
<if.you.want.my.e-mail.look@my.message.headers.ghashul.dk> wrote:

>Jamen, ville han ikke bare have oprettet
>
>*.domain.tld A IP ?

Jo, og det troede han fejlagtigt hed et subdomæne.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-01 20:16

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote:

>Jo, og det troede han fejlagtigt hed et subdomæne.

Og derfor skal han læse bøger?

Det er dæleme godt, at livet er anderledes ude i den virkelige verden.
Tænk, hvis man skulle læse tykke bøger om radioteknik for at kunne
kommunikere med sælgeren, når man skulle købe en bilradio.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-05-01 22:12

Snuggle Puss and Allan Olesen sat in a meadow and agreed on this:

[Kunde vil have et sub-domæne og bliver opfordret til at købe en bog
om DNS]

>Og derfor skal han læse bøger?

Viden er altid godt. Især hvis man skal bede om noget man ikke
forstår.

>Det er dæleme godt, at livet er anderledes ude i den virkelige verden.
>Tænk, hvis man skulle læse tykke bøger om radioteknik for at kunne
>kommunikere med sælgeren, når man skulle købe en bilradio.

Det fordrer altså også en vis viden at købe en radio.

--
Mvh, Christian

Bliv fri for spam! - http://www.sneakemail.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-05-01 23:25

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote:

>Det fordrer altså også en vis viden at købe en radio.

Sælger formodes at have den nødvendige viden. Hvis køber også har, er
det fint. Men en sælger, der siger "Kom igen, når du har læst en bog
om radioer." kommer ikke langt.

Det kan simpelthen ikke passe, at hver eneste domæneejer i kongeriget
skal være dns-ekspert. Den slags har vi folk til, og de folk befinder
sig hos de firmaer, der hoster vores dns.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-01 23:55

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Det kan simpelthen ikke passe, at hver eneste domæneejer i kongeriget
> skal være dns-ekspert. Den slags har vi folk til, og de folk befinder
> sig hos de firmaer, der hoster vores dns.

Det er muligt. Men vil man lave smarte ting, så må man sætte sig ind i
hvordan de virker.

Enhver idiot kan få sat et par MX'ere og en A-record op.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-05-01 23:58

> [...]

>Sælger formodes at have den nødvendige viden. Hvis køber også har, er
>det fint. Men en sælger, der siger "Kom igen, når du har læst en bog

Enig, men en køber der ikke ved om han vil modtage AM eller FM (ja,
lidt søgt, men du ved hvad jeg mener) kommer heller ikke langt.

>Det kan simpelthen ikke passe, at hver eneste domæneejer i kongeriget
>skal være dns-ekspert. Den slags har vi folk til, og de folk befinder
>sig hos de firmaer, der hoster vores dns.

Ja, men hvis kunden ikke kan forklare sig selv på en ordentlig måde,
er det meget svært at hjælpe ham rigtigt.

Som nu for eksempel denne sag. Kunden ville have test1.domæne.tld til
at pege på én IP-adresse og test2.domæne.tld til at pege på en anden.

Han troede det hed et subdomæne og sagde han ville have et subdomæne
til sælgeren. Sælgeren kiggede i sin prisliste og sagde at det kostede
X antal kroner. Men nu viser det sig at det kan klares gratis, bare
med et par ændringer i zone-filen for domænet.

Jeg skal ikke afvise at sælgeren måske har været lidt for meget på
autopilot i denne sag, men hvis kunden selv vidste lidt og kunne sige
RR og zone-fil, kunne misforståelsen sikkert have været undgået.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-05-01 01:50

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote Fri, 04 May
2001 00:58:19 +0200 :

>Han troede det hed et subdomæne og sagde han ville have et subdomæne
>til sælgeren.

I min "ordbog" er det et subdomæne.

Jeg vil ikke et sekund være i tvivl om at en kunden ønskede en

sub.domain.tld A IP

opsat i sin zone, hvis vedkomne kontaktede os og ønskede subdomæner.

(Det eneste vi så skal have afklaret er om det skal peges på et
eksisterende webhotel eller ned i hans nuværende, hvis det skal
peges til os.)

At sub domæner oprettes som seperat zone og alt der der, er alt for
teknisk til at kunder ved noget om det, så dem er virkelige ønsker
den slags skal også nok få det formuleret.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 04-05-01 02:00

On Fri, 04 May 2001 02:49:55 +0200, Morten Kjaer Nielsen
<spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote:

> [...]
>
>sub.domain.tld A IP
>
>opsat i sin zone, hvis vedkomne kontaktede os og ønskede subdomæner.

i bruger ikke CNAME's ?

>At sub domæner oprettes som seperat zone og alt der der, er alt for
>teknisk til at kunder ved noget om det, så dem er virkelige ønsker
>den slags skal også nok få det formuleret.

"hej, kan jeg bestille en lame delegation"

beklager jeg er så træt og dum at høre på.

--
thomas
nu m. deadline i morgen.

--
med venlig hilsen
Thomas Jensen

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-05-01 02:16

tj@dev.null (Thomas Jensen - pil.dk) wrote Fri, 04 May 2001 00:59:42
GMT :

>i bruger ikke CNAME's ?

Hvis det er det som er behovet jov.

Som default opretter vi (ja ja gnyf og ikke kewl) (min gummiand ting
som eksempel)

gummiand.dk   A   IP
*.gummiand.dk   cname   gummiand.dk.

så har jeg opsat et subdomæne i zonen

min.gummiand.dk   A   Min-IP

>beklager jeg er så træt og dum at høre på.

Gå i seng.

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 04-05-01 04:02

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> wrote:

>så har jeg opsat et subdomæne i zonen
>
>min.gummiand.dk   A   Min-IP

Det vil jeg kalde en host i zonen. Subdomænet:
mortens.gummiand.dk.   NS   Mortens-nameserver

kan så også have en host, f.eks.:
www.mortens.gummiand.dk.   A   Mortens-webflaf.

>Gå i seng.

God idé. Min strålesporer laver sorte pletter - måske det er nemmere
at finde grunden imorgen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-05-01 09:22

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.30032001@gummiand.dk> writes:

> I min "ordbog" er det et subdomæne.
>
> Jeg vil ikke et sekund være i tvivl om at en kunden ønskede en
>
> sub.domain.tld A IP
>
> opsat i sin zone, hvis vedkomne kontaktede os og ønskede subdomæner.

Aha. Jamen, det er da godt, at du ikke ville være i tvivl. JEg er fast
ferieafløser for DNS-manden hos os, og jeg ville ikke _ane_ at det var
det kunden mente.

Jeg ville nok spørge lidt til hvad det var han skulle bruge og til
sidst ville jeg konkludere, at han sagde "sub-domæne" fordi det lød
smart, ikke fordi han vidste hvad han snakkede om.

"host", "a-record", "en server mere" og masser af andre ville være
forståelige, men sub-domæne?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 04-05-01 11:00

Den 04 May 2001 10:21:48 +0200 skrev pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk
(Peter B. Juul) :

>JEg er fast
>ferieafløser for DNS-manden hos os, og jeg ville ikke _ane_ at det var
>det kunden mente.

Formodentlig har I en procedure således servicen er ens selvom du
er ferieafløser.

>ikke fordi han vidste hvad han snakkede om.

Det er et stykke tid siden kunder holdt op med at vide hvad de
snakkede om.

--
- Er du ny på usenet, så kunne http://www.usenet.dk/ måske være stedet for dig.
- Disclaimer findes på http://disclaimer.gummiand.dk/

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-05-01 13:09

Snuggle Puss and Morten Kjaer Nielsen sat in a meadow and agreed on
this:

>Det er et stykke tid siden kunder holdt op med at vide hvad de
>snakkede om.

LOL!

Ain't that the truth!

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-05-01 06:36

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote:

>Enig, men en køber der ikke ved om han vil modtage AM eller FM (ja,
>lidt søgt, men du ved hvad jeg mener) kommer heller ikke langt.

Han ville nok komme ret langt, hvis han ikke lige var så uheldig at
støde ind i en BOFH-radiosælger - og dem findes der heldigvis ikke så
mange af.

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-05-01 07:36

> [...]

>Han ville nok komme ret langt, hvis han ikke lige var så uheldig at
>støde ind i en BOFH-radiosælger - og dem findes der heldigvis ikke så

"Hvad var det du sagde dit navn og adresse var?"

clickety-click, whooosh til Licenskontoret.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 04-05-01 19:12

Christian Andersen <19w9bq2h31001@sneakemail.com> wrote in
<9bj4ftctrbjosccdu0mpo02s1tsc896npr@tnews.inet.tele.dk>:

> "Hvad var det du sagde dit navn og adresse var?"
>
> clickety-click, whooosh til Licenskontoret.

Heeheeheeh... ja, det må vist være en rigtig radio-bofh. Den var go. :)

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-05-01 09:23

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Han ville nok komme ret langt, hvis han ikke lige var så uheldig at
> støde ind i en BOFH-radiosælger - og dem findes der heldigvis ikke så
> mange af.

For små ti år siden havde Fona nogle sikkerhedspersienne-dimser, hvor
der stod noget med 15000 volt. Det blev vist aldrig afklaret, om der
faktisk _var_ strøm i, eller om de bare sagde det.

Se _det_ var en ægte BOFH-ting.

Fra : John Hinge

Dato : 04-05-01 11:37

"Peter B. Juul" wrote:

> [...]
> der stod noget med 15000 volt. Det blev vist aldrig afklaret, om der
> faktisk _var_ strøm i, eller om de bare sagde det.

Med forbehold for at det er 'hearsay' så har jeg fået oplyst fra flere
sider (bl.a. en tidligere fona person) at der *ikke* var strøm på
dimsen. Det sku eftersigende have fået at vide af politiet at det var
mere elelr mindre ok at *skrive* der var knald på, men der måtte rent
teknisk ikke være det. Det er forbudt at grille indbrudstyve i DK.

At jeg så også finder det ret så BOFH'et på den sjove måde at sætte
sådan et hegn op, det er så hvad det er

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Love hurts baby..." Spike, Buffy tVs

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 05-05-01 09:11

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

> Det kan simpelthen ikke passe, at hver eneste domæneejer i kongeriget
> skal være dns-ekspert. Den slags har vi folk til, og de folk befinder
> sig hos de firmaer, der hoster vores dns.

Nej, men det kan heller ikke passe at en kunde skal stille TDC i et dårligt
lys, fordi en sælger har oplyst en pris på det kunden bad om og ikke det
kunden ville have.

/Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-01 12:21

Jan Chrillesen <chrille@isa.dknet.dk> wrote:

>Nej, men det kan heller ikke passe at en kunde skal stille TDC i et dårligt
>lys, fordi en sælger har oplyst en pris på det kunden bad om og ikke det
>kunden ville have.

En sælger der bliver bedt om en pris på noget, som han ved, at mange
misforstår, bør først gøre en indsats for at finde ud af, om kunden
ønsker det, han beder om, eller det, han tror, han beder om.

(Ovenstående sætning var vist et godt argument for at gå over til det
nye komma.)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 12-05-01 12:40

> [...]

> misforstår, bør først gøre en indsats for at finde ud af, om kunden
> ønsker det, han beder om, eller det, han tror, han beder om.

En sælger bør have magiske evner, så kunden slet ikke behøver at sige
noget, men bare får sine varer - og gratis pizza - hvis han tænker på
at han vil have dem.

Get real, Allan, sælgeren kan ikke gætte at brugeren mener noget andet
end han siger.

--
Peter B. Juul, o.-.o Dyt, hvis du er Mel B. (fra Spice Girls)
The RockBear. ((^))

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-05-01 13:06

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote:

>Get real, Allan, sælgeren kan ikke gætte at brugeren mener noget andet
>end han siger.

Nogle sælgere hos WOL kan jo åbenbart godt finde ud af den slags
tankelæsning. Prøv at læse tråden.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-05-01 14:35

> [...]

>at han vil have dem.
>
>Get real, Allan, sælgeren kan ikke gætte at brugeren mener noget andet

Den oprindelige beskrivelse af situationen lød:

Svante <yeah@right.com> wrote:
> [...]
>www.domænenavn.dk til *.domænenavn.dk på deres DNS.
>Dette skal jeg bruge til at lave de subdomæner jeg har brug for,

Hvis han har sagt noget lignende til sælgeren, så kan jeg ikke
med min bedste vilje se hvordan det skulle kunne fortolkes som om
han ønskede flere zoner. Man kan jo fx ikke lave en zone der
hedder "*". Og selv hvis "*" ikke har været nævnt, så kan det
vel heller ikke misforstås så længe det nævnes som et alternativ
til netop navnet "www".

Desuden er zonebegrebet jo en teknisk detalje, som egentlig ikke
bør bekymre en kunde der ikke selv driver DNS-server; det bør
være helt op til DNS-serveradministratoren selv at vælge hvordan
han vil fordele underdomæner i zoner.

I øvrigt er det min opfattelse at termen "underdomæne" omfatter
hvad som helst der ligger længere nede i det logiske træ og har
navne under sig, uanset om det har sin egen zone eller ej. Vi
har jo netop navnet "zone" til at beskrive en zone, og bør derfor
ikke sige "underdomæne" når vi mener "zone".

Eksempel:

Lad os antage at jeg har en zone ved navn mitdomæne.dk.

Hvis jeg deri laver følgende poster:
a IN A <ip-adresse>
b.c IN A <ip-adresse>
d IN MX mail.mitdomæne.dk.

så er:
a.mitdomæne.dk en maskine i domænet mitdomæne.dk,
c.mitdomæne.dk et underdomæne under mitdomæne.dk,
b.c.mitdomæne.dk en maskine i domænet c.mitdomæne.dk,
og det ville også gælde hvis c var skilt ud som en separat zone.

Netop d er lidt værre: d.mitdomæne.dk er principielt et
maskinnavn som kan bruges på højre side af "@", men jeg kunne nok
i praksis godt finde på at kalde det er domæne alligevel, fordi
det er blevet så almindeligt at domænenavne også bruges som
postmodtagere.

Ovenstående er min opfattelse af terminologien; den har jeg fået
ved at læse "DNS and BIND" (alle 3 udgaver) og ved at arbejde med
BIND og dens dokumentation. Jeg indrømmer gerne at jeg aldrig
har læst andet end småstumper af de relevante RFC'er; hvis de
skulle definere terminologien anderledes, så ret mig endelig.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Tirsek

Dato : 12-05-01 22:59

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 13-05-01 14:29

Peter Tirsek <peter@tirsek.com> wrote:

>Det kommer vel kraftigt an på dit synspunkt. Du beskriver sådan set
>det, jeg ville kalde "brugerens synspunkt" på navnene. Hvis du spørger
>hostmaster og hans DNS server, ville det vel snarere lyde, at:
>
>a.mitdomæne.dk er en host ved navn "a" i domænet mitdomæne.dk,
>c.mitdomæne.dk findes ikke (og kan derfor ikke være hverken en zone
> eller et (under)domæne).
>b.c.mitdomæne.dk er en host ved navn "b.c" i domænet mitdomæne.dk

En DNS-administrator skal naturligvis bekymre sig om zoner, men
det ændrer efter min opfattelse ikke ved at termen "domæne" alene
handler om navne med punktummer imellem, uanset hvordan
zonegrænserne er placeret.

Følgende citat fra RFC 1034 (slutningen af afsnit 3.1) støtter
det synspunkt:

>A domain is identified by a domain name, and consists of that part of
>the domain name space that is at or below the domain name which
>specifies the domain. A domain is a subdomain of another domain if it
>is contained within that domain. This relationship can be tested by
>seeing if the subdomain's name ends with the containing domain's name.
>For example, A.B.C.D is a subdomain of B.C.D, C.D, D, and " ".

Bemærk i eksemplet til sidst at de ikke nævner noget som helst om
hvor zonegrænserne går; navnet A.B.C.D er et underdomæne af fx
B.C.D alene fordi det er dannet ved at sætte et eller flere navne
foran, adskilt med punktum.

Men da jeg har nu har fået kigget lidt på RFC 1034, så er det i
øvrigt mit indtryk at den faktisk bruger ordet "domain" også for
bladene i træet (maskinerne, "hosts" på engelsk). Afsnit 3.1
siger også.

>The domain name of a node is the list of the labels on the path from the
>node to the root of the tree.

"Domænenavn" er således så vidt jeg kan se en korrekt term for
ethvert fuldt kvalificeret navn der findes i DNS-systemet, hvad
enten det er en maskine eller en zone eller en MX eller ...

Mit eksempels navn "c" er vist dækket af følgende, stadig fra
afsnit 3.1:

>The domain name space is a tree structure. Each node and leaf on the
>tree corresponds to a resource set (which may be empty). The domain
>system makes no distinctions between the uses of the interior nodes and
>leaves, and this memo uses the term "node" to refer to both.

Parentesen "(which may be empty)" må vist præcis handle om mit
"c.mitdomæne.dk": det er en "node" som ikke har nogen RRs.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Peter Tirsek

Dato : 13-05-01 20:54

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-05-01 16:15

On 12 May 2001 13:40:07 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Get real, Allan, sælgeren kan ikke gætte at brugeren mener noget andet
>end han siger.

I det tilfælde er det min erfaring, at den typiske sælger netop er på
bølgelængde med kunden, og ikke med teknikeren. Jeg er ret overbevist
om at hvis man ringer til øvrige webhotel-folk og beder om at få
subdomænet hest til også at svare for webhotellet, vil de godt kunne
lure det.

Pointen her er ikke så meget teknikken (hvor jeg fsv. er enig - udover
at et "subdomæne" ikke nødvendigvis er ensbetydende med en selvstændig
zonefil - det er tilsyneladende en forudsætning, man har taget hos
TDC, såvidt jeg kan læse ud fra de første ændringer), men snarere at
80-90% af diverse henvendelser går på noget, der kan rettes i samme
zonefil, i stedet for selvstændige zonefiler. Alene ud fra dette
faktum burde man have en idé om hvad, kunden vil have.

Siger en tilfældig kunde også "Jeg vil gerne kunne modtage e-mails på
min computer", og i øvrigt ikke bruger 100% tekniske præciseringer, er
det også en lidt forkert løsning at lade en MX-record pege på hans
IP-nummer, i stedet for blot at lade ham bruge en pop3-klient.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-05-01 14:04

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En sælger der bliver bedt om en pris på noget, som han ved, at mange
> misforstår, bør først gøre en indsats for at finde ud af, om kunden
> ønsker det, han beder om, eller det, han tror, han beder om.

Mange sælgere ved jo også kun begrænset hvad det handler om og slår blot op
i en prisliste under det som kunden beder om

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 04-05-01 00:59

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Og derfor skal han læse bøger?

Nej, dem skal han læse fordi han er interesseret i hvad zoner og
Resource Records (stavning?) er.

Hvis han bare skriver til den pågældende hostmaster hvilken effekt han
gerne vil opnå, er jeg sikker på at han ikke behøver nogle bøger.
Men nu stillede han altså dyberegående spørgsmål, som bøger bedst
besvarer.

Fra : Svante

Dato : 04-05-01 05:52

> [...]
> gerne vil opnå, er jeg sikker på at han ikke behøver nogle bøger.
> Men nu stillede han altså dyberegående spørgsmål, som bøger bedst

Sikke en diskussion :).
Jeg er lidt bdere med nu, jeg har ikke haft så meget tid til at læse
siden sidst, men jeg har dog skimmet en 3-4 rfc'er :).
Har jeg ret når sælgeren troede at jeg mente at jeg ville have oprettet:

www.sub.domæne.dk?

Er en change request til hostmaster@tele.dk gratis (eller det kan jeg
måske læse et eller andet sted :)?

M.v.h. Svante
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 05-05-01 09:18

Svante <yeah@right.com> wrote:

> Har jeg ret når sælgeren troede at jeg mente at jeg ville have oprettet:
>
> www.sub.domæne.dk?

Nej, sælgeren troede at du ville have oprettet:

sub   IN   NS   ns14.inet.tele.dk
sub   IN   NS   ns15.inet.tele.dk

....og i zonen sub.domæne.dk:

www   IN   A   127.0.0.1

Der er ingen forskel på at oprette

www   IN   A   127.0.0.1

eller

www.sub   IN   A   127.0.0.1

eller

mit.hostnavn.er.langt.og.smart.saa.jeg.kan.blaere.mig.paa.irc IN A 127.0.0.1

Alle 3 eksempler er bare en ny RR (resource record) i en eksisterende zone,
og det er gratis.

> Er en change request til hostmaster@tele.dk gratis (eller det kan jeg
> måske læse et eller andet sted :)?

Det kommer sandelig an på hvad du beder om i mailen :)

Men en forespørgsmål som "jeg vil gerne have have tilføjet www.sub IN A
127.0.0.1 i zonen domæne.dk" er ganske gratis.

/Jan, der engang imellem besvarer mails til hostmaster@tele.dk

Fra : Svante

Dato : 10-05-01 22:15

Hej Jan.

> [...]
> Men en forespørgsmål som "jeg vil gerne have have tilføjet www.sub IN A
> 127.0.0.1 i zonen domæne.dk" er ganske gratis.

Hvis jeg nu sender:

"jeg vil gerne have have tilføjet www.sub IN A 127.0.0.1 i zonen
domæne.dk"

til hostmaster@tele.dk, så vil jeg være i stand til at slå
www.sub.domæne.dk op i DNS'en.
Vil det sige at hvis jeg beder om:

"jeg vil gerne have have tilføjet www.sub IN A 127.0.0.1 i zonen
domæne.dk"

vil jeg kunne slå sub.domæne.dk op i DNS'en, og dermed få disse opslag
videreledt til min server, der efterfølgende finder ud af hvor den
pågældende ressource (RR!?) skal ledes hen, rent internt.
Derimod kan jeg, i modsætning til hvad en kammerat fortalte mig, ikke
bede om:

"jeg vil gerne have have tilføjet * IN A 127.0.0.1 i zonen domæne.dk"

Er det korrekt?

M.v.h. Svante.
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 10-05-01 22:25

Svante <yeah@right.com> wrote:

> "jeg vil gerne have have tilføjet www.sub IN A 127.0.0.1 i zonen
> domæne.dk"
>
> til hostmaster@tele.dk, så vil jeg være i stand til at slå
> www.sub.domæne.dk op i DNS'en.

Ja.

> [...]
> videreledt til min server, der efterfølgende finder ud af hvor den
> pågældende ressource (RR!?) skal ledes hen, rent internt.

Jeg forstår ikke hvad du mener.

> Derimod kan jeg, i modsætning til hvad en kammerat fortalte mig, ikke
> bede om:
>
> "jeg vil gerne have have tilføjet * IN A 127.0.0.1 i zonen domæne.dk"
>
> Er det korrekt?

Nej, det kan du godt, men med mindre du helt præcist ved hvad du gør vil jeg
bestemt ikke anbefale det.

/Jan

Fra : Svante

Dato : 14-05-01 07:29

Hej igen.

> Jeg forstår ikke hvad du mener.

Der skulle have stået, "hvis jeg beder om:

"jeg vil gerne have have tilføjet sub IN A 127.0.0.1 i zonen domæne.dk"

etc...

> Nej, det kan du godt, men med mindre du helt præcist ved hvad du gør vil jeg
> bestemt ikke anbefale det.

Alle DNS opslag på ovenstående wildcard vil blive sendt til min router,
der sender alle port 80 requests videre til min server. På denne er
apache i nyeste version installeret, og denne skiller så indkommende
requests og leder dem til de rette biblioteker. Ved jeg hvad jeg laver?
Vil der være problemer med requests der ikke bliver sendt videre?

M.v.h. Svante
--
And remember. Smoking stinks.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-05-01 07:37

Hej Svante <yeah@right.com>

>Der skulle have stået, "hvis jeg beder om:
>"jeg vil gerne have have tilføjet sub IN A 127.0.0.1 i zonen domæne.dk"

Hvorfor vil du have tilføjet local-host på en ekstern DNS? Den vil
pege på folks egne maskiner og ikke din, hvis det er det du tror.

>Alle DNS opslag på ovenstående wildcard vil blive sendt til min router,
>der sender alle port 80 requests videre til min server.

Det er vel ikke DNS opslag der skal sendes til din router. Det er
ethvert opslag på domæne.dk der skal resolve til din routers eksterne
IP-adresse, således at du kan forwarde HTTP requests og dirigere dem
til det rette web via host header information?

> [...]
>requests og leder dem til de rette biblioteker. Ved jeg hvad jeg laver?
>Vil der være problemer med requests der ikke bliver sendt videre?

Handler denne tråd ikke om at kunder ikke får det de beder om? Nu er
jeg ingen DNS ekspert, men jeg havde i hvert fald aldrig gættet hvad
det var du ønskede før jeg kunne læse det indirekte af din forklaring.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 14-05-01 09:06

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

> Hvorfor vil du have tilføjet local-host på en ekstern DNS? Den vil
> pege på folks egne maskiner og ikke din, hvis det er det du tror.

Det vil han heller ikke - det var mig, der brugte 127.0.0.1 i nogle
eksempler tidligere i tråden. Beklager forvirringen.

/Jan

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-05-01 09:58

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

>Hvorfor vil du have tilføjet local-host på en ekstern DNS? Den vil
>pege på folks egne maskiner og ikke din, hvis det er det du tror.

Prøv at læse 4-5 indlæg tilbage i tråden. Jan og Svante bruger
tydeligvis 127.0.0.1 som et hypotetisk eksempel.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-05-01 17:23

Hej Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

>Prøv at læse 4-5 indlæg tilbage i tråden. Jan og Svante bruger
>tydeligvis 127.0.0.1 som et hypotetisk eksempel.

Jeg havde skam skimmet et par indlæg eller fem tilbage (bemærk
glorie), men det faldt mig ikke lige ind at det var et generisk
eksempel.

Jeg stiller mig tilbage i hjørnet og tier stille igen, okay.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 14-05-01 09:03

Svante <yeah@right.com> wrote:

> Der skulle have stået, "hvis jeg beder om:
>
> "jeg vil gerne have have tilføjet sub IN A 127.0.0.1 i zonen domæne.dk"
>
> etc...

Det kan du godt.

> [...]
> apache i nyeste version installeret, og denne skiller så indkommende
> requests og leder dem til de rette biblioteker. Ved jeg hvad jeg laver?

Det er ikke så meget det jeg tænker på. Jeg tænker nærmere på den dag du
vokser ud af en server, og skal til at have rr's, der peger på flere
forskellige servere. Så kan du ikke bruge wildcards mere og det kan være
meget svært at finde ud af hvilke navne du har brugt/linket til igennem
tiden.
Hvis du har overvejet dette, og er klar til at tage konsekvenserne, er det
OK at bruge wildcards, men efter min mening skal man lade være. En
undtagelse kan være en maskine med ekstremt mange virtuelle hosts i samme
domæne (tænk fx *.subnet.dk)

> Vil der være problemer med requests der ikke bliver sendt videre?

En korrekt fungerende resolver vil ikke have problemer med det, men jeg vil
ikke afvise at der findes defekte resolvere derude, der kan give problemer.

/Jan