Hjælp til min første Weber-oplevelse
Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 19:52

Jeg ville have forsværget det, men nu er vi sgu' også hoppet med på
Weber-gr/dillen. Er ellers mere til åben smedejernsgrill, men nu skulle det
være: Weber One-Touch Gold 57 cm inkl. lidt forskelligt tilbehør (overtræk,
termometer) til 1.995,- i Føtex, dertil en grillstarter eller hvad den nu
hedder.

Nu står vidunderet så i sin papkasse og venter på udpakning (og muligvis
også lidt godt vejr, da de er noget mere hyggeligt at sidde ved siden af med
en kølig weissbier, mens man griller) og så er det jeg spørger alle jer
Weber-entusiaster:

Hvis familiiens første Weber-oplevelse skal blive en succes, hvad skal jeg
så lave i den? Jeg kan forstå, at der også findes en smedejernsrist til
dyret. Kan den anbefales, når der skal grilles "åbent"?

--
-Jens B.

Fra : Flemming Kold

Dato : 14-05-04 22:10

Tag en fersk kylling.

Smør den med groft salt inden i.
Drys med rigeligt paprika uden på.

Læg briketter i hver side af grillen (indirekte grilning) ((OG BRUG KUN,
KUN, KUN HEAT BEADS ELLER QUICK GLOW BRIKETTER))
Sæt en foliebak i midten.

Kyllingen placeres på den øverste rist, lige over foliebakken.

Låg på.

1 time og 15 minutter senere, tager du låget af.. (Ikke noget med at
smugkigge, da varmen så bare ryger ud)

Perfekt kylling. Og meget nem at starte med.

F.Kold.

--
Everything goes wrong...

Fra : SB

Dato : 15-05-04 00:50

"Flemming Kold" <rikkenavne@FJAERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> smugkigge, da varmen så bare ryger ud)
>
> Perfekt kylling. Og meget nem at starte med.

Og nu du alligevel skal ud og handle øl ind, så købe en dåseøl, drik ca. de
½ og (og for at sige det på dansk) stop dåsen op i måsen på dyret og lad den
stå på den mens du grille den, gør den ikke bliver tør.

Min erfaring siger kylling på 1400 g. 1 time og 5 min. - og på 1700 g. 1
time og 15 min

grillkul er jeg ikke enig i at det skal være et af de 2 mærker, bare de har
en brændværdi på over 23.000, alt under, er stort set ubrugelig til andet en
en pølse og en kottelet
De bedste jeg engang havde var nogen fra et dansk firma som de solgte i
Metro, i en hvid pose, kan desværre ikke huske hvad de hed

Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-04 12:48

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> stå på den mens du grille den, gør den ikke bliver tør.

Det bliver kylling på dåse i aften. Jeg har indkøbt kylling og god pilsner
(Urquell) til formålet. Jeg er meget spændt på resultatet.

--
-Jens B.

Fra : Hauge

Dato : 15-05-04 08:46

Hejsa
Flemming Kold wrote:
> Læg briketter i hver side af grillen (indirekte grilning) ((OG BRUG
> KUN, KUN, KUN HEAT BEADS ELLER QUICK GLOW BRIKETTER))

Det må du forklare grunden til, enten har du aktier i disse briketter, eller
også er der vitterligt en forskel, ja eller også er der absolut ikke nogen
forskel.

/Hauge

Fra : Flemming Kold

Dato : 15-05-04 11:30

Har hverken aktier eller anparter i nogle af selskaberne.

Men 4 års erfaring med Weber grill giver en vis portion viden på området.

Jeg har eksperimenteret med andre typer briketter uden de helt store succes
oplevelser.

Se eventuelt http://www.bruglaaget.dk/35/Brikettest.html

F.Kold.

--
Everything goes wrong...

Fra : tom nielsen

Dato : 15-05-04 12:21

> Jeg har eksperimenteret med andre typer briketter uden de helt store
succes
> oplevelser.
>
> Se eventuelt http://www.bruglaaget.dk/35/Brikettest.html

På det link der fraråder de ligefrem Heat Beads til nybegyndere... måske
ikke det smarte argument du fandt frem

Men der er forskel på de forskellige mærker - og af de gode, er de mest
tilgængelige de to mærker du nævner.

- Tom

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-05-04 11:13

> Men der er forskel på de forskellige mærker - og af de gode, er de mest
> tilgængelige de to mærker du nævner.

Hej Tom

Jeg synes ikke, der er den store forskel på Heat beats og Quick glow (vi
anvender begge dele i vores husstand). Hos os har vi fundet ud af, at det
ikke kan betale sig at købe de helt billige kul. Vi langtidssteger ofte kød
af en hver slags. Når man langtidssteger er det vigtigt at holde en
forholdsvis jævn temperatur i grillen, dette er simpelthen ikke muligt med
de billige kul. Når man er færdig med at grille, slukker man bare for
grillen (lukker begge spjæld). Næste gang der skal tændes op, kan de gamle
kul genanvendes - evt. suppleret med nye. Med billige kul er det sjældent
muligt at genbruge dem, hvis man er heldig kan de genbruges en gang. Med
Heat beat og quick glow er det ofte muligt at genanvende 2-3 gange, hvorfor
de faktisk slet ikke er så dyre i drift.

Mvh.
Mette

Fra : tom nielsen

Dato : 18-05-04 16:57

> Jeg synes ikke, der er den store forskel på Heat beats og Quick glow (vi
> anvender begge dele i vores husstand). Hos os har vi fundet ud af, at det

Det var nu heller ikke de to mærker, men mere alle de forskellige mærker
generelt, jeg henviste til.

> [...]
> Heat beat og quick glow er det ofte muligt at genanvende 2-3 gange,
hvorfor
> de faktisk slet ikke er så dyre i drift.
Jeps, det hjælper en del på økonomien at de kan genbruges - dog skal man
lige huske på at de første par gange man bruger sin grill (også weber) kan
man ikke være sikker på at den slutter helt til, hvilket betyder at man ikke
altid kan kvæle kullene. (og lad nu være med at hælde vand over

Tm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 07:26

"Flemming Kold" <rikkenavne@FJAERNDETTEmail.dk> wrote in message
> Tag en fersk kylling.

snip en eller meget god fremgangsmåde.

Men hvad med luftspjældene, hvordan skal de stå ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Flemming Kold

Dato : 18-05-04 12:13

Når man griller, er begge luftspjæld fuldt åbne.

Når man IKKE griller er begge luftspjæld lukket.

Sådan har jeg praktiseret det i 4 år...

F.Kold.

--
Everything goes wrong...

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-05-04 12:28

> Når man griller, er begge luftspjæld fuldt åbne.
>
> Når man IKKE griller er begge luftspjæld lukket.
>
> Sådan har jeg praktiseret det i 4 år...

Hej Flemming

Det er i princippet rigtigt, men på den måde kan du ikke regulere varmen i
grillen. Ved lukke lidt for bundspjældet evt. en smule (mindre end i
bunden), kan varmen reguleres. Det kan være en fordel, hvis man gerne
"langtidsstege" sit kød - lidt a la skrue ned for ovnen i køkkenet - mod det
selvfølgelig forlænger tilberedningstiden.

Mvh.
Mette

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 18-05-04 13:21

Ved lukke lidt for bundspjældet evt. en smule (mindre end i
> bunden), kan varmen reguleres.

Ups.... der mangler lige et par ord....

Ved lukke lidt for bundspjældet plus evt. en smule for topspjældet(mindre
end i bunden), kan varmen reguleres.

Fra : Flemming Kold

Dato : 18-05-04 23:25

Jeg er godt klar over, at der er Weber entuiaster der praktiserer at lukke
lidt for spjældene. Men igen, nu har jeg grillet i omkring de 4 år, uden
nogen sinde at have brugt den facet af Weberen. Det kunne jo være at det så
var på tide..

Men, i følge denne tråd, var det så vidt jeg husker en nybegynder der skulle
igang. Så hjælper det altså ikke at begynde at snakke om halvt- eller helt
åbne spjæld. 30% åben for neden og 60% for oven, ( 1% lukning af spjæld = 3
min ekstra stegning!! eller?) og så lige de rigtige briketter, og husk at
vende grillen mod syd!!!

Det jeg gav, var en simpel og meget nem anvisning på, hvordan man kommer
ordentlig igang med sin Weber. Ikke noget teknisk.

Ingen tvivl om, at når vedkommende har grillet et par gange, så kommer alle
de spørgsmål... Så skulle vi ikke bare vente på dem og imens lade dem nyde
deres kylling i fred og ro.

Velbekomme, F. Kold.

--
Everything goes wrong...

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-05-04 17:19

> [...]
kommer alle
> de spørgsmål... Så skulle vi ikke bare vente på dem og imens lade

HØRT!!!

Undskyld.

mvh
Jørgen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-05-04 21:43

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> så lave i den? Jeg kan forstå, at der også findes en smedejernsrist til
> dyret. Kan den anbefales, når der skal grilles "åbent"?

Jeg troede hele pointen med en grill, var at kødet tager smag af kul
(derfor en gasgrill er ubrugelig) samt at kødet får varmen fra BÅDE det
15 mm tykke jernstænger samt kullene (derfor en Weber ikke duer).

Er den Weber grill ikke bare en udendørsovn ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : SB

Dato : 16-05-04 00:23

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> 15 mm tykke jernstænger samt kullene (derfor en Weber ikke duer).
>
> Er den Weber grill ikke bare en udendørsovn ?

Prøv at kigge på dk.fritid.hus-og-have
der er et indlæg om det samme, fra den 12/05
Der kan du læse hvad folk mener om det postulat

Søren

Fra : Michael Schrøder

Dato : 16-05-04 20:24

> [...]

> 15 mm tykke jernstænger samt kullene (derfor en Weber ikke duer).
>
> Er den Weber grill ikke bare en udendørsovn ?

Hvis du opfatter den som en ovn, giver det dig måske en bedre ide om hvad
man kan lave i den...

Det er ikke kun bøffer, pølser og en sortbrændt flutes

mvh Michael

Fra : Flemming Kold

Dato : 18-05-04 12:18

En af de store forskelle i forhold til den traditionelle indendørs
varmluftsovn er, at inden for, cirkulere det samme luft rundt i ovnen. Ergo,
bliver der ikke tilført ny luft, med der tilhørende luftfugtighed.

I en Weber grill, bliver der konstant tilført ny fugtig luft fra
bundspjældet, som så bliver varmet op på vej gennem briketterne. Det er en
af grundene til at Weber mad bare er det bedste...

F.Kold...

--
Everything goes wrong...