Forsinket skrivning??
Fra : Anders Nielsen

Dato : 14-05-04 20:59

Hej!

Jeg har en PCI ATA 133 CTRL fra STLab, og på den har jeg monteret 2
HD's, men jeg får noget der hedder forsinket skrivning på det drev der
sidder nummer2 på ctrl, og har prøvet at bytte dem rundt, de er sat
rigtigt master/slave og kablet er også iorden, det er en 60GB maxtor
og en 120GB maxtor der er på, fejlen er som følger.

!Windows - forsinket skrivning mislykkedes, windows kunne ikke gemme
alle data for filen K:\$Mft. data er blevet mistet.......

Jeg har disablet både systemgendannelse og de par scsi options som
også er tilstede ved brug af en sådan, og jeg får fejlen selvom jeg
kun læser/kopier fra drev K:\.

Er der en der har en ide om hvad hulen der kan være galt?? er STLab
simpelthen bare noget skidt, de hd's jeg bruger har også kørt på
bundkortet, og absolut helt uden problemer.

sidst men ikke mindst, jeg spørger her da windows siger det er HWfejl
eller fejl på netværk!?!?!? hvad så netværk har med det at gøre, det
er en standalone maskine med alt netværk disablet på nær en ADSL
forbindelse.

På forhånd 1000 tak.

Fra : Kim Nielsen

Dato : 15-05-04 03:07

"Anders Nielsen" <not@valid.email> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt master/slave og kablet er også iorden, det er en 60GB maxtor
> og en 120GB maxtor der er på, fejlen er som følger.

Et gæt kunne være at du har en write cache på disken der ikke er
aktiveret eller ikke virker .
Eller måske er det der kaldes "lazy write" eller noget i den stil (949
000 Googel hits) - find selv det der ligner.

Jeg har ingen anelse om hvad du skal gøre - men tjek fx. alle disk +
diskcontroler opsætninger i enhedshåntering

- § - Kim Nielsen - § -

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 09:18

On Sat, 15 May 2004 04:06:42 +0200, "Kim Nielsen" <please@nospam.dk>
wrote:

>Et gæt kunne være at du har en write cache på disken der ikke er
>aktiveret eller ikke virker .
>Eller måske er det der kaldes "lazy write" eller noget i den stil (949
>000 Googel hits) - find selv det der ligner.

Har luret lidt håber jeg finder de vise sten.

>Jeg har ingen anelse om hvad du skal gøre - men tjek fx. alle disk +
>diskcontroler opsætninger i enhedshåntering

Alt er tjekket op til mange gange snart, jeg er ved at få pip af den
ctrl, men tak for svar.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-05-04 08:02

"Anders Nielsen" <not@valid.email> wrote in message
> [...]
> eller fejl på netværk!?!?!? hvad så netværk har med det at gøre, det
> er en standalone maskine med alt netværk disablet på nær en ADSL

Jeg har vist sådan et IDE kort (SIL0680 chip på kortet) og fik det
aldrig til at virke på mit nForce2 bundkort. Efter 1/2-3 dage kom den
fejl du beskriver. Jeg kunne ikke finde ud af hvad det kom af og
konkluderede at driveren eller kortet simpelthen var noget lort.
Konklusionen er dog ikke helt rigtig da vi på arbejde har sådan et kort
og det virker fejlfrit under linux. Det er dog på et andet bundkort...

Jeg erstattede det kort med et Promise TX133 kort og det har aldrig
fejlet. Det belaster dog pci bussen betydelig mere så alle skrivninger
gennem kortet får windows til at hakke lidt. Derudover så kan Promise
TX133 kortet ikke bruges med mange CDRW/DVD drev (ingen af mine virker)
og Promise er godt klar over det men vil intet gøre ved sagen.

Hvis du finder ud af hvad der skal til for at få SIL0680 (STLab) kortet
til at køre pålideligt så giv endelig besked da ydelsen med det kort er
bedre end med Promise kortet. Endvidere er kortet glad nok for CDRW/DVD
drev modsat Promise.

mvh Bernhard

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 09:25

On Sat, 15 May 2004 09:02:26 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote:

> [...]
>Konklusionen er dog ikke helt rigtig da vi på arbejde har sådan et kort
>og det virker fejlfrit under linux. Det er dog på et andet bundkort...

Jeps, det er en SIL0680, og jeg har været omkring de samme tanker at
det enten er driver eller kort der er noget skrammel, og bundkortet
jeg sidder og forsøger mig med lige nu er et VIA133A så både nye og
gamle bundkort får kvalme af denne ctrl'er.

> [...]
>TX133 kortet ikke bruges med mange CDRW/DVD drev (ingen af mine virker)
>og Promise er godt klar over det men vil intet gøre ved sagen.

Jeg troede ellers promise var lidt mere pro, det er sikkert et dyre
kort det der promise end STLab's

> [...]
>til at køre pålideligt så giv endelig besked da ydelsen med det kort er
>bedre end med Promise kortet. Endvidere er kortet glad nok for CDRW/DVD

jeg dog luret, det er tilsyneladende kun den første partition på disk
2 der er berørt af problemet, hvad så årsagen kan være, så nu sætter
jeg en dummy partition op for at se om disken så virker som den skal,
de 2-5MB kan man jo godt undvære hvis det får skidtet til at spille
, men jeg har overvejet at få et nyt bundkort med plads til 10
enheder, så slipper jeg helt for det skodkort.

Jeg vender tilbage hvis jeg finder ud af hvad der evt. kan gøres.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-04 09:52

> [...]
>jeg sidder og forsøger mig med lige nu er et VIA133A så både nye og
>gamle bundkort får kvalme af denne ctrl'er.

Lyder betænkeligt som et driver / opsætningsproblem..

Prøv at nulstille BIOS, dvs flyt reset jumperen på bundkortet - Det løser mange at de problemer man oplever, når der sættes ny
hardware i maskinen....

<mlr>

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 10:44

On Sat, 15 May 2004 10:52:20 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Lyder betænkeligt som et driver / opsætningsproblem..
>
>Prøv at nulstille BIOS, dvs flyt reset jumperen på bundkortet - Det løser mange at de problemer man oplever, når der sættes ny
>hardware i maskinen....

Hmmm alt andet virker fint, men har mit bundkort mon en sådan jumper,
Chaintech 7aja2, jeg har dog oprettet en dummypartition på disk 2 den
er på 141.5MB, mindre kunne jeg ikke afsætte, og har ikke set fejlen
siden, det er lidt underligt, og det gør at man ikke gemmer noget
vigtigt på de diske der er på en sådan ctrl, da jeg stortset mister
mere end 50% af diskens indhold ved den fejl, MFT bliver
tilsyneladende ødelagt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-04 11:39

Anders Nielsen <not@valid.email> wrote:

>Hmmm alt andet virker fint, men har mit bundkort mon en sådan jumper,
>Chaintech 7aja2,

Alle bundkort jeg har mødt har haft en 'Clear CMOS' jumper - Du flytter jumperen frem-og-tilbage med maskinen slukket og herefter
er BIOS nulstillet. Ved opstart starter maskinen så helt forfra med detektion af hardwaren.

Når jeg anbefaler nulstilling er det fordi der ofte går ged i BIOS' plug-and-play funktion når man udskifter hardware - Og du har
jo erstattet din (onboard ?!) IDE-controller med en ny PCI controller.

Det ta'r kun 2 minutter at resette - Det kan aldrig skade - og der er stor chance for det løser dit problem....

<mlr>

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 13:16

On Sat, 15 May 2004 12:38:35 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>er BIOS nulstillet. Ved opstart starter maskinen så helt forfra med detektion af hardwaren.

Det vil jeg lige prøve at kigge efter.

>Når jeg anbefaler nulstilling er det fordi der ofte går ged i BIOS' plug-and-play funktion når man udskifter hardware - Og du har
>jo erstattet din (onboard ?!) IDE-controller med en ny PCI controller.

Ikke erstattet, supleret , for lidt med 4 hd's.

>Det ta'r kun 2 minutter at resette - Det kan aldrig skade - og der er stor chance for det løser dit problem....

Tak for forslaget, jeg vil se om jeg kan finde den jumper.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-05-04 13:41

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> [...]
flytter jumperen frem-og-tilbage med maskinen slukket og herefter
> er BIOS nulstillet. Ved opstart starter maskinen så helt forfra med

Alle de gange hvor jeg har opgraderet min bios og efterfølgende slettet
cmos har windows da aldrig skullet dektektere hardware forfra... Kan
heller ikke se hvorfor den skulle.

> [...]
>
> Det ta'r kun 2 minutter at resette - Det kan aldrig skade - og der er
stor chance for det løser dit problem....

Det er vi godt nok ikke enige om. Hvis man ikke formår at indstille bios
til det den stod på før så kan man risikere at rode med problemer af
forskellig art længe efter. Man kan dog som regel nøjes med at bruge
standard instillinger men det er ikke altid nok.

Og mange bios'er har en mulighed for at slette plug'n play
oplysningerne, kan dog ikke lige huske hvad den hedder. Ingen grund til
at slette hele cmos.

Den eneste måde plug and play oplysningerne kan lave rod på er hvis de
forskellige enheder får tildelt samme resource (mem/io/irq). Hvis det
sker er det dog mest sandsynligt at hele maskinen fryser og ikke kun en
enkelt enhed som ikke gør hvad den skal.

Og eftersom den gamle hardware og den nye højest sandsynlig ikke har
noget tilfælles, så kan jeg ikke se hvordan windows skulle blive
forvirret.

Men igen, SIL0680 virkede ikke for mig hvorimod Promise TX133 virkede
fra dag 1. Lyder temmelig meget som et kompatibilitetsproblem med
SIL0680 kortet. Jeg har set det før med et Aureal lydkort. Det gjorde
det samme som SIL0680. Det virkede fint i et stykke tid hvorefter PCI
bussen var optaget for længe og så gik kortet i baglås (kendt problem,
men kunne ikke løses pga mangel i hardware). Reboot var det eneste som
løste det. Ligesom med SIL0680.

Oh well, man kan jo altid håbe at der dukker en driver op som kan løse
problemet for performance med SIL0680 kortet (når det kørte) var bedre
end med Promise TX133.

mvh Bernhard

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-05-04 15:43

>Alle de gange hvor jeg har opgraderet min bios og efterfølgende slettet
>cmos har windows da aldrig skullet dektektere hardware forfra... Kan
>heller ikke se hvorfor den skulle.

Det er heller ikke windows jeg mener, men BIOS....

BIOS gemmer oplysninger om hardware konfigurationen i CMOS, og der kan gå ged i disse oplysninger.

Windows bruger disse oplysninger, så problemer i BIOS / CMOS kan påvirke windows.

> [...]
>forskellig art længe efter. Man kan dog som regel nøjes med at bruge
>standard instillinger men det er ikke altid nok.

Hvis man kan sætte en ekstra IDE-controller i for at køre med mange diske, kan man nok også finde ud BIOS opsætningen

> [...]
>
>Og eftersom den gamle hardware og den nye højest sandsynlig ikke har
>noget tilfælles, så kan jeg ikke se hvordan windows skulle blive

Tja, jeg roder med et stort antal maskiner og flytter hyppigt PCI kort mellem maskinerne. Og det sker ikke så sjældent, at jeg må
resette BIOS for at få en maskine til at køre korrekt

<mlr>

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 16:56

On Sat, 15 May 2004 16:42:42 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>BIOS gemmer oplysninger om hardware konfigurationen i CMOS, og der kan gå ged i disse oplysninger.
De kan nulstilles inde fra bios, har jeg opdaget, har dog ikke
nulstillet noget endnu, har fundet jumperen også, men da jeg er en
gammel rotte og elsker at finde grunden på den hårde måde, venter jeg
lige lidt endnu

>Hvis man kan sætte en ekstra IDE-controller i for at køre med mange diske, kan man nok også finde ud BIOS opsætningen

Enig, og jeg har igennem de år jeg har haft mit mobo finpillet ved
stortset alt, så det passer mit setup, og derfor venter jeg lige med
at nulstille, det er et mega arbejde at stille det hele rigtigt igen

Men jeg tror jeg har fanget synderen

Når man har flere PCI kort, er der sommetider kø, og da man fra
tidligere med kun en PCI enhed "idag 5" sat systemet til max. ydelse,
og det er det der skal skrues lidt ned for.

"PCI#2 access #1 retry" = Disable
"PCI dynamic bursting" = Disable
"PCI master 0 ws write" = Disable

"PCI delay transaction" = Enabled = PCI 2.1 kompatibel såfrem alle de
enheder man bruger opfylder det.

"PCI master pipeline req" = Enabled

de 3 første var før enablet men er nu disablet og jeg har råtæsket den
disk der var problemet, og der har ikke været en eneste fejl siden
, prisen er et lille dyk i ydelse ca. 5% men det er til at leve
med, stabiliteten er vigtigst.

man skal dog huske at hvis man har USB2 via. PCI og bruger externhd så
skal man lige trække usbhd'en fra genstarte og så sætte den til igen.

men vil man bevare ded 5% speed så virker en dummypartition altså også
glimrende, heller ingen fejl ved masiv flyt/copy af store og små
filer.

Sidst men ikke mindst, nu håber jeg det holder , men jeg vender
tilbage når systemet er gennemtestet over en lille uge.

Fra : Anders Nielsen

Dato : 15-05-04 17:39