Litteratur for begyndere
Fra : Michael Rosager Haup~

Dato : 14-05-04 13:30

Hej alle

Hvilken begynder bog der er god at starte med, når man er fuldstændig på bar
bund. Jeg er lige begyndt at interessere mig for slægtsforskning, og synes
at udvalget er stort. Politikkens bog om slægtsforskning vil jeg tro er et
godt bud, men hvad mener i?

Med venlig hilsen
Michael Rosager Haupt

Fra : Norma Nielsen

Dato : 14-05-04 13:43

Tag på biblioteket og spørg efter bøger om emnet.
mvh Norma

"Michael Rosager Haupt" <haupt@nejtildåsekødplakaten.dk> skrev i en
meddelelse news:40a4bbe8$0$215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 14-05-04 17:30

> [...]
> Hej alle
>
> Hvilken begynder bog der er god at starte med, når man er fuldstændig på
**************'
Tjahhhhhhh . . . . Politikens bog er den jeg blandt andre bøger startede
med, men hvad den ene bog ikke giver svar på gør den anden, så derfor: Spørg
på dit bibliotek. Her vil du måske også finde "Mit navn er Jensen" og mange
andre.
Hilsen og knæk og bræk.
Flemming Svendsen.

Fra : Michael Schneiders

Dato : 14-05-04 17:55

Hej

Der er også bogen "Find din slægt og gør den levende" den koster 248 kr. Og
jeg syntes at den kommer rundt om mange emner.
Du kan se mere om bogen her: http://www.forlaget-bonderosen.dk/

--
Med Venlig Hilsen
Michael Schneiders

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 15-05-04 10:19

Scripsit Michael Rosager Haupt:

> [...]
> slægtsforskning, og synes at udvalget er stort. Politikkens bog om
> slægtsforskning vil jeg tro er et godt bud, men hvad mener i?

Selvom Hans Worsøe har skrevet 4 ud af 5 af alle nyere danske
vejledninger i slægtsforskning (inklusive Politikens) vil jeg ikke
anbefale ham som første bog. Jeg begyndte sidste jul og blev grundigt
irriteret over hvad jeg opfattede som en alt for indforstået stil hvor
rigtige begynderspørgsmål blev helt overset samtidig med at der blev
brugt alt for megen plads på computerfri opstillingsformer.

I dag ville jeg være begyndt med "Mit navn er Jensen" og "Hvad præsten
skrev - i kirkebogen" (som ikke står sammen med de øvrige bøger om
slægtsforskning), og så først bagefter kigge på Worsøes bøger.

Lars Erik Bryld

Fra : Erik Pilgaard Vinthe~

Dato : 15-05-04 10:42

Jeg kan stærkt anbefale:

"FIND DIN SLÆGT - og gør den levende"
af Jytte Skaaning og Bente Klercke Rasmussen.

Jeg er selv forholdsvis ny inden for feltet og jeg har læst mange
"nybegynder" bøger om slægtsforsking. Ovennævnte bog mener jeg er i
særklasse fordi både nybegynderen, "den øvede" og "den garvede" kan læse den
med stor udbytte. Bogen favner utrolig bredt og alligevel behandler den de
enkelte emner med stor systematik og grundighed.

vh
Erik Pilgaard Vinther

Fra : Michael Rosager Haup~

Dato : 15-05-04 16:26

Hej alle

I skal ha tak for svarene, det er noget jeg kan arbejde videre med.

Med vienlig hilsen

Michael Rosager Haupt