USB-kort til beige G3
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-05-04 22:41

Hejsa,

Jeg har købt følgende USB-kort, som skulle bruges i en beige G3:

http://www.iogear.com/main.php?loc=product&product_id=311

Desværre viser det sig, at det ikke understøtter beige G3, men kun B/W
G3 og fremefter. Maskinen kører Mac OS 9.2.2.

Da dette kort ikke virker, hvad skal jeg så købe. Hvilket kort virker
med garanti i Mac OS 9 (som USB 1.1) og i en beige G3. Helst et der
ikke er hammerdyrt, som dem Computerstore f.eks. sælger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-05-04 07:19

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> med garanti i Mac OS 9 (som USB 1.1) og i en beige G3. Helst et der
> ikke er hammerdyrt, som dem Computerstore f.eks. sælger.

Zitech i Lyngby Hovedgade havde på et tidspunkt et til omkring en hund,
som duede fint.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-04 15:10

Hej René & Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:
> [...]

René, Hvis det ikke er et alt for dyrt kort, så kan jeg da godt bruge
det. Jeg skal alligevel ud og have et USB kort mere til min nye G4, da
jeg vil undgå en hub, så jeg får brug for 2 USB tilsl. mere, så hvis du
ikke kan returnere den eller bytte, så er jeg da gerne køber. I så fald
kan du kontakte mig på min netscape adresse eller 40826109.

De kort, jeg véd, også virker i både PCI powerMacs - fx. 7600/9600,
Beige G3, B&W G3 + G4 - er MacAlly, Keyspan og tillige til Beige G3 også
Sonnet Tempo kortene.

Hvis du vælger et 'noname' kort, skal du sikre dig, at OHCI ver. er
lavere end 2.0, - ellers er der ingen garanti for, at det vil køre i
Beige G3 - og da slet ikke i PCI PowerMacs.

Jeg har monteret et Keyspan kort i en 7600 samt et MacAlly Combo i en
Beige G3 (USB+FW), og det kører fint. Samme combokort har jeg også i en
9600/350, hvor det også virker med OS 9.2.2. MacAlly kortene garanterer,
at de virker fra og med Mac OS 8.6 på alle PM med en std. PCI kortplads.

> Zitech i Lyngby Hovedgade havde på et tidspunkt et til omkring en hund,
> som duede fint.

Til jer begge... Jeg har faktisk haft ringet til netop Zitech, og de vil
ikke med deres nuværende kort garantere, at de virker i andet end G4 med
OS X.3.x. Ham, jeg snakkede med, var igennem deres produktspecs, som de
ikke har på nettet. Kun ved ét af kortene stod Mac udtrykkelig nævnt, at
kortet ville virke dér. Alle andre, - også deres billigste til 115kr.,
stod der intet om Mac. Men han mente, at de også ville virke på både de
B&W G3 + G4, men heller ikke andre steder. De var da meget flinke at
snakke med, og han tilbød, at jeg kunne købe kortet og afprøve det,
ogsåeurneeet gen, hvis det ikke virkede.

Så hvis din Beige G3 er en DT, så ku' du jo tage den under armen og gå
derind med den og få lov at prøve kortene på stedet. Så skal du blot
huske at tage tastatur og mus + en skærmadapter med.. - Så tror jeg
godt, du kan få lov at prøve, hvilket, der virker. Du skal blot sørge
for, at USB softwaren er installeret i systemet, så kan du straks i
System Profiler se kortet under 'Enheder'.

Ellers er der ikke andet end at forsøge at annoncere i div.
markedsgrupper - dk.marked.privat.edb.mac, dk.marked.privat.edb.intern
og dk.marked.privat.edb efter et Keyspan kort. Såvidt jeg har forstået
det på Keyspans site, så er alle kortene PD, - så de virker i både Mac
og PC. Keyspan kortene kører driverløs, så de bruger Apples eget
systemsoftware.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-04 15:52

Hej Jesper & René

En rettelse og en tilføjelse...

- Det kort, jeg har monteret i min 9600/350, er ikke MacAlly men
PowerLogix PowerForce Combo 3+2USB/FW. Har 2 eksterne USB + 1 intern
samt 2x Firewire 400 IEEE1394A (Oxford 911 chipset). Kortet kan købes i
Danmark men er hamrende dyrt! - ca. 2000kr. (hos MacXpress) - Til
gengæld virker det i alle Mac, der har PCI kortplads. Jeg har købt mit i
USA for $60USd - ca. 465kr. inkl. moms.

Mht. MacAlly kortet. Så var der én her, der fik et med sidst, jeg fik
varer hjem fra USA, og som nu sidder i en PM 8600 med OS 9.2.2DK, hvor
det virker fint.

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-04 01:07

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan returnere den eller bytte, så er jeg da gerne køber. I så fald
> kan du kontakte mig på min netscape adresse eller 40826109.

Kortet koster 149 kr., men jeg købte kortet for nogle venner og har
besluttet at beholde det til min egen G4'er, og finde et andet til dem.

Ellers tak for tilbudet.

> [...]
> lavere end 2.0, - ellers er der ingen garanti for, at det vil køre i
> Beige G3 - og da slet ikke i PCI PowerMacs.

Jeg har hittet et Sandberg USB 1.1 kort til 125 kr. Det prøver jeg
lige af.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-04 03:01

Hej René

Jeg er næsten 100% sikker på, at den _ikke_ vil virke i nogen som helst
Mac. Sandberg kort kræver driver, og der laves ingen drivere til hverken
Mac OS Classic eller X.

Det eneste Sandberg produkt, ejg véd, er Mac OS 9.2/X kompatibel er et
512mb Memory Stick - desværre...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 14-05-04 09:35

> Zitech i Lyngby Hovedgade havde på et tidspunkt et til omkring en hund,
> som duede fint.

Sådan et har jeg liggende. Jesper købte det for mig i Lyngby til min
8500.
Vil en god flaske rødvin være for dyrt?
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-05-04 03:08

Hej Jørgen

Næ, men jeg vil da godt give lidt penge, så du kan købe dig en god
flaske selv. - Jeg mangler nemlig også et extra USB kort til min G4. Så
hvis du vil sælge, så kontakt mig på min netscape adresse. - Husk at
fjerne 'stopklodsen'...

mvh. Erik Richard

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 14-05-04 06:38

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:
>Jeg har hittet et Sandberg USB 1.1 kort til 125 kr. Det prøver jeg
>lige af.

Hvor har du fundet det?

Og hvis det virker, giver du så lige en melding - sådan et kunne jeg
nemlig godt være interesseret i.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-05-04 08:57

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Hvor har du fundet det?
>
> Og hvis det virker, giver du så lige en melding - sådan et kunne jeg
> nemlig godt være interesseret i.

www.pcnetto.dk, hvor jeg også købte det andet kort. Jeg arbejder lige
i nærheden.