OS X og ftp sikkerhed
Fra : Franz Berliner

Dato : 07-05-04 09:59

Jeg vil lave et FTP login på min OS X, så andre på lokalnettet kan hente
filer fra min maskine.

Men jeg vil helst ikke give dem adgang til hele maskinen.

Hvis jeg opretter en user og giver, sætter ftp sharing til og giver
brugernavn/password til den user åbner jeg imidlertid hele min computer
for alle på netværket. Via et alm. ftp program kan man simpelthen hoppe
ud af userens home mappe og browse rundt på disken som man lyster.

Jeg kan huske at det var et problem tidligere og der var tale om at det
ville blive løst i 10.3. Det er det imidlertig ikke blevet.

Det kan da ikke være rigtigt at det skal fungere så tåbeligt!?

Er der nogle der kan give mig et hint omkring nogle ting i OS X, som jeg
ikke forstår, men som burde være helt basale:

- Hvordan kommer man ind i "shared" eller public fra en anden maskine
uden at få adgang til alt andet på maskinen?

- Hvordan laver man en mappe som andre kan tilgå via ftp uden password
uden at have adgang til alt andet på maskinen?

- Hvordan fjerner man en workgroup som ikke længere findes på netværket
i Directory access?

- Hvorfor forsvinder servere ind imellem, selvom man stadig er i samme
workgroup, mens man uden problemer kan browse dem vha en windows
maskine?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-05-04 10:35

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Jeg vil lave et FTP login på min OS X, så andre på lokalnettet kan hente
> filer fra min maskine.

Jeg har fundet den her vejledning, men det virker ærlig talt lidt
besværligt. Burde OSX ikke opføre sig lidt mere ansvarligt som standard
på dette punkt? Jeg tror de færreste almindelige brugere der klikker ftp
sharing til for et dir er klar over at de dermed giver adgang til alle
filer på maskinen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-05-04 10:57

> [...]

> på dette punkt? Jeg tror de færreste almindelige brugere der klikker ftp
> sharing til for et dir er klar over at de dermed giver adgang til alle

og linket:
http://macosx.org/software/applications/anonftp.html

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Michel Christensen

Dato : 07-05-04 11:50

Franz Berliner wrote:

> Jeg vil lave et FTP login på min OS X, så andre på lokalnettet kan hente
> filer fra min maskine.

Det kan lade sig gøre, med brug af chroot og andre spændende sager.
Noget nemmere er det dog med 3.parts programmet "FTP-Config", som kan
hentes på Macupdate. Det er dog kun Shareware, så der skal betales efter
prøveperioden.

http://www.macupdate.com/info.php/id/11927

--
michel christensen

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-05-04 16:58

Michel Christensen <in@valid.account> wrote:

> [...]
> Noget nemmere er det dog med 3.parts programmet "FTP-Config", som kan
> hentes på Macupdate. Det er dog kun Shareware, så der skal betales efter

Ok, tak for linket

Jeg søgte lidt efter noget tilsvarende og fandt et gratis program der
hedder PureFTPd Manager. Det er en FTP server med en pæn brugerflade der
kan give adgang til så mange virtual users som man har lyst til i en
enkelt user mappe.

--
Franz : http://www.berliner.dk