Et par spørgsmål om Mac maskiner
Fra : Peter

Dato : 05-05-04 20:08

Hej

En af mine gode venner, går og vrøvler en masse om Mac, som jeg lige bliver
nød til at have lidt verificeret.

1. Kan man bruge styresystemet Windows på en Mac?

2. Hvor hurtige er Mac efterhånden blevet i clock?

3. Hvor kan man købe Mac maskiner i DK

Peter

Fra : Mdj

Dato : 05-05-04 20:53

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote in message
> [...]
bliver
> nød til at have lidt verificeret.
>
> 1. Kan man bruge styresystemet Windows på en Mac?

Du kan køre en såkaldt virtual PC (fra microsoft) som kan køre windows, det
er ikke en erstatning af OS X, men noget du kører "oven på".

> 2. Hvor hurtige er Mac efterhånden blevet i clock?

G5 (nyeste model, 64bit) 2Ghz
G4 (ældre model 32bit, eneste alternativ til bærbare) 1.5Ghz (ikke?)

> 3. Hvor kan man købe Mac maskiner i DK

www.fona.dk (se hvilke fonaer som forhandler apple)
http://www.officeline.dk
www.apple.dk

Mvh
Morten - soon to be, apple owner

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-05-04 21:15

Hej Peter

Peter wrote:

>En af mine gode venner, går og vrøvler en masse om Mac, som jeg lige bliver
>nød til at have lidt verificeret.
>
>1. Kan man bruge styresystemet Windows på en Mac?

Ja, via en emulator. VirtualPC er nok den mest brugte i dag, da den
bliver mere og mere integreret, så den også virker under OS X. Selv
bruger jeg FWB Softwindows 98 på en G3/900mhz med Mac OS 9.2.2.
VirtualPC skulle efter sigende emulere en P2MMX/166mhz, men det holder
ikke helt stik iflg. mine erfaringer. Softwindows 98 ver. 5.0 emulerer
en P2MMX/133mhz, men den er væsentlig hurtigere. - Jeg kører fx.
StarOffice 5.2 næsten lige så hurtig som hvis jeg bruger AppleWorks 6.x
på OS 9.2.x, så jeg vil umiddelbart tro, den ligger oppe omkring de
200mhz i reel ydelse.

>2. Hvor hurtige er Mac efterhånden blevet i clock?

Svjh. er den hurtigste en Dual 2.2ghz, men du kan ikke sammenligne en
Pentium mhz for mhz på en Mac. Hvis du virkelig skal sammenligne, så
skal du op og måle ydelser i 'megaFLOP og/eller MLPS, og her er fx. en
900mhz G3 processor fuldt så hurtig som en tilsvarende 16-1800mhz
Pentium processor.

Man bør altid måle ydelse med samme program til det samme job og med
programmet indstillet så ensartet som muligt - fx. med Photoshop 7 til
hhv. Windows og Mac OS og med det samme billede.

På ét område har PC processorerne dog hidtil været noget hurtigere end
Mac, og det er når det gælder at surfe på nettet, men med OS X og de nye
G5 maskiner er Mac ved også dér at kunne hamle fuldt ud op med selv de
hurtigeste P4 processorer.

>3. Hvor kan man købe Mac maskiner i DK

Det kan du bl.a. hos OfficeLine (København, Odense og Århus), MacXpress
(København), Fona (bl.a. Fona2000, Fona, Østergade, Århus, Fona,
Strøget, Århus og flere andre steder i Danmark) + et par steder mere.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 21:39

Peter <doc_069X@hotmail.com> wrote:

> 1. Kan man bruge styresystemet Windows p? en Mac?

nej.

> 2. Hvor hurtige er Mac efterh?nden blevet i clock?

2x 2GHz - lige som en dual opreton 248.

<http://www.apple.com/dk/buy/>

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-05-04 22:09

Peter <doc_069X@hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> En af mine gode venner, går og vrøvler en masse om Mac, som jeg lige bliver
> nød til at have lidt verificeret.

Spændende. Hvad har han da sagt til dine 3 spørgsmål ?

> 1. Kan man bruge styresystemet Windows på en Mac?

Ja, men ikke i den forstand at du installerer Windows på den uden med
Mac OS. Tilgengæld kan du installere Virtual PC som laver "kunstig
harddisk" på din Mac OS X harddisk og på denne, installerer du så den
Windows version du ønsker. Nu har du en PC'er med Windows, som kan gå
kold og så videre.

Det arbejder bestemt ikke hurtigt og duer nærmest kun til netbank og
andre småting.

> 2. Hvor hurtige er Mac efterhånden blevet i clock?

2.2 Ghz dual, men det er ikke relevant. Du kan ikke sammenligne
hastigheder på Mac og PC.

Uanset om du anskaffer den hurtigste Mac med max. RAM og så videre, vil
den aldrig surfe på nettet ligeså hurtigt som en PC.

Men mange andre opgaver er en fornøjelse på Mac og alene PC'ens grimme
interface og triste design, gør Mac'en attraktiv for mange.

> 3. Hvor kan man købe Mac maskiner i DK

Det står på Apples site.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Peter

Dato : 05-05-04 23:24

Hej igen

Jeg takker mange gange for svarene.

For lige som, at begrunde spørgsmålene, følgende lille historie:

Jeg har en kammerat, der er licenseret radioamarør. De bruger at sende
digitale billeder til hinanden, via HF båndet.
Han er efterhånden ved at drive mig til vanvid, fordi han påstår, at nogle
af hans medamatører, først specielt i Tyskland, men nu efterhånden over et
meste af kloden, kan modtage disse billeder på under 10 sek, hvor han skal
bruge 60-70 sek.
Disse udenlandske amatører praler med, at de computere de har, er med cpu'er
på 4.5 -5.5 ja helt op til 6.5 GHz, og ikke clocket.

Han kører selv med en Amd XP 2600+. Han påstår de driller ham, fordi han
kører med sådan noget gammelt udrangeret skrammel.

Han er så påstående, at jeg begynder at tro, han er ved at være moden til
indlæggelse, for jeg kan intet finde om cpu, med så høj en clock på nettet.
Han har så en konspirations teori, som mere eller mindre bekræfte min frygt
for snarlig indlæggelse, at fabrikanterne har rottet sig sammen, og fravalgt
Skandinavien som salgsområde, fordi vi er for få, og fordi, der endnu ligge
så mange ældre dele, som skal sælges først, og derfor kan vi ikke få lov til
købe de
hurtige computere. De ældre dele = de dele som alle Danmarks
computerforretninger sælger pt..

Jeg troede så, at jeg havde fundet løsningen med Mac computere, fordi en af
hans venner som har en bogtykkervirksomhed, har ikke mindre end 5 af de
hurtige computer, hvoraf jeg VED at i hvertfald den sidst nye er en
PowerMac5. Jeg har aldrig set disse computere i brug, men min ven påstår de
kører XP, hvilket jeg stiller mig meget tvivlende over for, da de bliver
brugt professionelt i virksomheden, og med XP installeret, kan jeg ikke
rigtig længere se fidusen i en Mac.

Men Mac'en var ikke løsninger på de påståede lynede trekvart hurtige tyske
SUPER computere, så hvad dævlen kan det så være?
Eller er han ved at blive helt gag

Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-05-04 01:07

Hej Peter

Jeg er bange for, at de der radioamatører bilder din kammerat en skrøne
på ærmet. Men der er dog så meget sandt i det, at der er et par firmaer
- bl.a. AMD der pt eksperimenterer med en processor på 4,2ghz, men der
er ihvertfald ingen CPU'er af den type til salg endnu!

Derimod findes der en del rablende gale nørder rundt omkring, der bygger
deres maskiner selv, hvor de bruger én processor til at accelerere nr.
2, og nr. 2 til at accelerere nr. 3 osv... men det er generelt med
forholdsvis små processorer på max. 800mhz, man laver disse
'flertrinsraketter', - og en 800mhz er nu altså stadig en 800mhz, uanset
hvormange man kobler sammen på den måde. - Men _ydelsen_ der kommer ud
af det, er meget, meget høj! målt i MLPS og GigaFLOPS. Så det kan måske
være sådan noget hjemmestrikket, de fyre sidder med

I øvrigt er der også et forsøgslaboratorium i USA, der har koblet -
svjh. - 31 stk. G5/1,6ghz processorer sammen og opnået en ydelse på over
1 TerraFLOP.

Og mht. at køre XP på en Mac, - ja på VPC 6.x kan det lade sig gøre, men
det er meeeeget langsom, så det er ikke noget, der bruges prof nogen
steder. - Han forveksler nok XP med OS X.. - ....Så det ku' godt
være, han skulle konsultere en 'hjernesnedker' snarest...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-05-04 01:31

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 06/05/04 2:06 wrote:

> [...]
> af det, er meget, meget høj! målt i MLPS og GigaFLOPS. Så det kan måske
> være sådan noget hjemmestrikket, de fyre sidder med

Nøøøøøj det lyder spændende. Har du nogen links?

--
/peter

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-05-04 02:00

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Nøøøøøj det lyder spændende. Har du nogen links?

Det er da ikke særligt svært:

http://www.sun.com/

eller måske:

http://setiathome.ssl.berkeley.edu/

eller måske den her:

http://pub.uvm.dk/1999/mobning/index.html

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows