OSX installation på mange maskiner
Fra : ct

Dato : 05-05-04 14:20

Kan man med OSX lave en standardinstallation med alle nødvendige programmer,
for derefter at massekopiere denne disk og bruge disse diske i de andre
maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på
alle maskiner?

Noget i stil med Ghost på PC ?

På system 9 er det jo ikke noget problem rent manuelt at kopiere, men OSX er
vel noget anderledes ? Tænker på unikt ID (SID) eller lign??

Claus

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-05-04 15:20

ct <clausFJERN@kjerkegaard.dk> wrote:

> [...]
> maskiner på netværket, for at undgå at skulle installere alt fra bunden på

Kig på Carbon Copy Cloner.
<http://www.bombich.com/software/ccc.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-05-04 15:31

ct - clausFJERN@kjerkegaard.dk on 05/05/04 15:20 wrote:

> [...]
>
> På system 9 er det jo ikke noget problem rent manuelt at kopiere, men OSX er
> vel noget anderledes ? Tænker på unikt ID (SID) eller lign??

Det er en triviel affære med Carbon Copy Cloner. Sæt en maskine op med alt
det software du skal have installeret, og lav et image med Carbon Copy
Cloner. Husk at gå ind i preferences og sætte kryds i 'Prepare for ASR'. Når
dit image er færdigt kan du boote på en 10.3 installations cd, og derfra
bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.

--
/peter

Fra : Henrik

Dato : 05-05-04 17:06

On 05/05/04 16:31, in article BCBEC74A.9800E0B3%spam@kiil.net, "Peter Kiil"
<spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> bruge Disk Utility til at lægge imaget tilbage på dine maskiner. Det er en
> god ide at lave imaget på den nyeste maskine du har adgang til.

Hvorfor ikke nøjes med diskværktøj i 10.3 og brug gendan, som så lægger et
spejl på en valgt disk.

Mhv.

Henrik

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-05-04 19:02

Henrik - homeedit@jobber.dk on 05/05/04 18:06 wrote:

> Hvorfor ikke nøjes med diskværktøj i 10.3 og brug gendan, som så lægger et
> spejl på en valgt disk.

Det er vel også det jeg skriver?
--
/peter

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 20:02

On 2004-05-05 20:02:02 +0200, Peter Kiil <spam@kiil.net> said:

> Det er vel også det jeg skriver?

Ja, udover at du nævner CCC, som er overflødig nu hvor Diskværktøj
(Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : ct

Dato : 05-05-04 21:22

....nu hvor Diskværktøj
> (Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.

Virker dette også når Mac' erne er forskellige G4'ere (400, 733, 800, 1Ghz
osv)

claus

Fra : Peter Kiil

Dato : 05-05-04 22:06

ct - clausFJERN@kjerkegaard.dk on 05/05/04 22:21 wrote:

> Virker dette også når Mac' erne er forskellige G4'ere (400, 733, 800, 1Ghz
> osv)

Ja.

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 21:44

Søren Theilgaard <st@theilgaardnospam.dk> wrote:

> Ja, udover at du nævner CCC, som er overflødig nu hvor Diskværktøj
> (Disk Utility) kan gøre det samme i 10.3.

Disk Utility's front end til ASR kan desværre ikke lave images med
block-copy optionen. Block-copy images er forygende hurtige at kopiere
ind på en disk.

Såvidt jeg husker tog det noget i retning af 6 minutter med et
4GB Jaguar image på en ordinær 400MHz G4. Det tager lidt længere at
generere disse images men hvis man bruger ét image til flere maskiner
er det besværedet værd.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).