asp vs. php ?
Fra : Henrik Bernhard

Dato : 01-05-01 12:22

Jeg vil til at lære noget mere om www kodning og vil derfor gerne
høre om der er nogle fordele eller ulemper ved asp vs php :)

Kører det ene bedre end det andet, er det hurtigere, er det
lettere at lære, er det nogenlunde det samme osv.

Tak for hjælpen på forhånd.

-Henrik Bernhard

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 01-05-01 12:25

Hej

Henrik Bernhard wrote:
> [...]
>
> Kører det ene bedre end det andet, er det hurtigere, er det
> lettere at lære, er det nogenlunde det samme osv.

Dette er blevet diskuteret temmelig mange gange før! - søg på
groups.google.com!

mvh Jakob

Fra : Christian Rishøj

Dato : 01-05-01 13:30

"Henrik Bernhard" <b2@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Kører det ene bedre end det andet, er det hurtigere,

Ja.

Jeg er ikke ude på at starte en religionskrig, men jeg ikke desto mindre at
man ganske dennotativt kan man konstatere en ret entydig tendens: PHP er
både hurtige, mere stabilt og mere sikkert end ASP.

Men der er selvfølgelig også alternativer til PHP, som er mere eller mindre
anbefalelsesværdige alt afhængig af hvad det er for et system, I skal lave.

> er det
> lettere at lære,

Det er meget afhængigt af din baggrund. Kender du til basic og sligt vil du
føle dig hjemme i ASP, mens PHP læner sig mere op ad C i sin syntaks. Hvis
du ikke har nogen erfaring med sprog overhovedet vil jeg nok mene PHP er
mest ligetil.

Bare mine 38 øre...

/Christian

Fra : Mickey

Dato : 01-05-01 13:30

"Christian Rishøj" <chrris@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du ikke har nogen erfaring med sprog overhovedet vil jeg nok mene PHP er

enig - jeg havde kun set på commodore 64 basic og javascript da jeg begyndte
på PHP - det tog ikke lang tid at lære så man ku bruge det til noget +
php.net/manual er et dejligt sted ;) (og hvor finder man en ASP side der er
ligeså omfattende ?)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Flemming Jønsson

Dato : 01-05-01 16:30

Mickey> "Christian Rishøj" <chrris@mail.dk> skrev i en meddelelse
Mickey> news:9cma3u$gem$1@sunsite.dk...

> [...]
Mickey> du

Mickey> enig - jeg havde kun set på commodore 64 basic og javascript
Mickey> da jeg begyndte på PHP - det tog ikke lang tid at lære så
Mickey> man ku bruge det til noget + php.net/manual er et dejligt
Mickey> sted ;) (og hvor finder man en ASP side der er ligeså
Mickey> omfattende ?)

Tjaa, jeg begyndte selv med ASP og synes faktisk at M$'s manual til
ASP er ganske god. Men den kan jo ikke være mere omfattende end
sproget er, så det er nok derfor PHP's manual er større ?

Til brug på Windows, kan jeg godt anbefale PHP, det kan alle de ting
ASP kan og mere til. Det er bare lidt mere omstændigt at skrive koden
til tider, da ASP som sagt læner sig meget op ad Windows og
IIS. Hvorimod PHP sigter mere bredt.

Hvis du er til visual programmeringsværktøjer kan jeg også anbefale
Visual Interdev, som generer ASP kode (du skal selvfølgelig også
skrive noget selv :). Men personligt foretrækker jeg at skrive koden
selv i en almindelig teksteditor.

/flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-05-01 15:49

Christian Rishøj <chrris@mail.dk> wrote:

> Jeg er ikke ude på at starte en religionskrig

Det bliver altid religion på et tidpunkt selv om man ikke øsnker det ;)

/thomas

Fra : Erik Hansen

Dato : 01-05-01 18:47

Jeg har efterhånden lavet en del i PHP, jeg vil ikke sige jeg er en
ekspert, men jeg kender det temlig godt efterhånden.

Nu er jeg så begyndt på ASP, og jeg syntes ikke det er svært at lære.
Grundprincipperne i PHP og ASP er jo de samme. Der er bare forskel på
hvordan de forskellige syntaks skal skrives, og funktionerne hedder
bare noget andet.

Det jeg har oplevet med ASP ind til nu er at det er mere omfattende,
der skal skrives mere kode for at udføre de samme ting som i PHP.
Det jeg specielt har oplevet er at når man arbejde med FORM og query,
så skal man først requeste dem f.eks. til en variabel, hvor i PHP er
det en variabel med det samme.

Jeg syntes også man kan sige at i ASP der skriver man mere logiske
navne, f.eks. IF udtryk THEN, eller AND OR, hvor man i PHP mere brug
tegn, så som IF (udtryk) { eller && ||. I starten syntes jeg det var
besværligt med de underlige tegn { } ++ osv, men etferhånden som man
bruger dem og de kommer til at være på rykraden, så giver det et
hurtigere overblik, fordi der ikke står så meget kode.

Jeg kan anbefale dig at prøve med de forskellige begynder tutorials
der ligger på bl.a. http://www.html.dk & http://netcoders.dk, der
startede jeg og det er en god måde at begynde på, hvis ikke lige fare
ud og køber nogle bøger, man kan i hvertfald kommer igang og videre.

....Erik

Fra : Mickey

Dato : 01-05-01 19:34

"Erik Hansen" <ehh@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tegn, så som IF (udtryk) { eller && ||. I starten syntes jeg det var
> besværligt med de underlige tegn { } ++ osv, men etferhånden som man

AND og OR findes også i PHP

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-05-01 20:50

Erik Hansen skrev:

> Jeg syntes også man kan sige at i ASP der skriver man mere logiske
> navne, f.eks. IF udtryk THEN, eller AND OR, hvor man i PHP mere brug
> tegn, så som IF (udtryk) { eller && ||.

Jaså? Det her er gyldig PHP-kode:

<?php
if ($navn == "HANS" AND $alder == 45):