OpenGL på ASUS v7100
Fra : Jakob Overgaard

Dato : 01-05-01 13:40

Hej!

Måske har nogle af Jer et bud på, hvordan jeg løser problemet.

Sagen er den, at jeg kører med
- ASUS v7100/ 2D1V
- EPOX EP-58 MVP3C-M
- SB Player 5.1
- PC100 og PC133 SDRAM
- 2 IBM HD'er

Problemet er, at jeg kan ikke køre hverken Half-Life eller UT i OpenGL
med AGP 2x

Derimod kan jeg sagtens køre Delta Force 3LW og f.eks. Revolt i D3D.

Har installeret ASUS drivere fra 6.18 og op til 6.31. Har også prøvet
NVidea drivere fra 6.50 og op til 12.00. Uden noget resultat.

Har installeret nyeste VIA chipset drivere og kørt AGP driver i hhv.
normal og turbo mode. Tilmed har jeg prøvet en såkaldt "Latency Pacth v.
0.14"

Men dette gør det stadig ikke muligt at køre OpenGL.

Satte AGP transfer rate ned til 1x i bios og har varieret aparture size,
hvilket kan sætte liv i Half-Life, men ikke UT. I 2x hastighed og alle
aparture sizes kan jeg køre D3D uhindret.

Kører UT med patch 4.36 og har forsøgt en ny version af OpenGL drivere
fra et "officielt" UT web sted. Men uden resultat.

Jeg kan ikke helt forstå, hvad jeg kan gøre ved problemet. For jeg har
set UT køre i OpenGL og det spiller langt bedre end D3D.

Men hvordan kan jeg løse problemet?

Det kan vel ikke passe, at jeg skal justere bios hver gang, jeg ønsker
at spille hhv. Half-Life eller DF3?

Gætter på, der er en eller anden software fejl, der spiller mig et puds.
Spørgsmålet er bare hvilken og hvordan jeg retter den.

Hører meget gerne nærmere, hvis nogle af Jer kan give et par
tips'n'tricks :)

Med venlig hilsen
Jakob

Fra : Diesel4K

Dato : 01-05-01 16:37

> Jeg kan ikke helt forstå, hvad jeg kan gøre ved problemet. For jeg har
> set UT køre i OpenGL og det spiller langt bedre end D3D.

Spooky! Jeg kan ikke løse dit problem men jeg har haft samme problem,
og nu har jeg gudhjælpemig det omvendte!?

Indtil for et par uger siden kunne jeg ikke spille i OpenGL mode.
Det var ikke det store problem, for de fleste spil jeg spillede
brugte jeg D3D. Så skete det en aften at jeg lige ville spille lidt
CS, og det kunne jeg så ikke?! Så prøvede je galle mine andre spil.
Det samme skete. Jeg prøvede at køre 3DMark2000, det kunne jeg heller
ikke? Så afinstallerede jeg alle spil og prøvede igen. Samme resultat,
men her opdagede jeg at jeg kunne spille i OpenGL, men ikke D3D?!

Blandt andet kunne jeg ikke før spille Gunman, hverken i den ene
eller anden mode. Nu kan jeg udemærket spille det i OpenGL, men
ligeså snart det skal foregå i D3D kikser det.

Jeg havde i mellemtiden ikke pillet ved nogle drivere whatsoever?!

Jeg har:

-------
W2K - 384 MB RAM
GForce II DDR - ASUS 6800
NVidia drivere ver. 6.50
Direct X 8.0a
-------

Gad ligeledes gerne finde ud af hvad pokker der foregår?!

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 01-05-01 17:44

Det er godt nok spooky!!

Nok den Onde Grafik Guffer, der er på spil *gg*

Det problem, du beskriver, var rent faktisk det, jeg hvade FØR jeg kunne
spille D3D )

Gætter på, at jeg havde fedtet for meget rundti bios. Men det hjalp, at jeg
- tog alle pci kort ud
- rensede min bios for alle irq'er
- afinstallerede og geninstallerede grafikkort + VIA drivere + AGP drivere +
DX8
- prøvede så lige så stille, at installere pci netkort og pci lydkort.
- undgik at sætte pci kort i den første pci port, der som reglen deles af
AGP

Mon det kan bruges i dit tilfælde?

Mvh
Jakob

Fra : Diesel4K

Dato : 01-05-01 18:04

> Det problem, du beskriver, var rent faktisk det, jeg hvade FØR jeg kunne
> spille D3D )

LOL!! Du tager pis

......Snip

> Mon det kan bruges i dit tilfælde?

- Nu har jeg da i det mindste noget at forsøge mig med. Tak!

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 01-05-01 19:06

> LOL!! Du tager pis

Nix, den er sgu' god nok. Det var virkelig et problem. Men det er enten noget
af et sammentræf eller noget, som andre også må have erfaret.

> - Nu har jeg da i det mindste noget at forsøge mig med. Tak!

Ét holdepunkt er bedre end intet holdepunkt.

Har spekuleret på, hvorfor ASUS kalder grafikkort højere end 6800 for
"enthusiast graficcards" i deres download .....måske, fordi netop de modeller
kræver uhyre meget energi at få til at virke, eller....?

Om ikke andet har jeg efterhånden brugt lige så mange mandetimer på at
installere kortet (og få det til at virke), som det ville have taget mig at
tjene $$ på en studenterløn til et high end Creative eller ATI.

Men god vind med installationen :)

/JAkob

Fra : Diesel4K

Dato : 01-05-01 21:27

> Nix, den er sgu' god nok. Det var virkelig et problem. Men det er enten noget
> af et sammentræf eller noget, som andre også må have erfaret.

- Hmm.. Lidt sjovt alligevel.

> Om ikke andet har jeg efterhånden brugt lige så mange mandetimer på at
> installere kortet (og få det til at virke), som det ville have taget mig at
> tjene $$ på en studenterløn til et high end Creative eller ATI.

- Jeg var MEGET tæt på at købe et nyt Motherboard i dag. Jeg har efterhånden
brugt så mange timer på at rode med det lort. Normalt ville jeg nemlig have
reinstalleret windows, men jeg har samtidigt problemer med mit ASUS mother-
board og ATA100 diske/controllere.

> Men god vind med installationen :)

- Tak skal du ha'

Fra : Jakob Overgaard

Dato : 02-05-01 00:22

hmmm..... er faktisk selv i gang med at undersøge køb af et nyt mobo + cpu.

Men SU-Styrelsen er ikke så taknemmelig for mit indsats på studiet, så jeg venter
lidt endnu *lol*

Satte (igen) AGP ned til 1x og maks. 64mb transfer = kan køre Half-Life

? !

Enten har jeg rodet for meget med det her scheit, eller også er der vitterligt
noget lusk med noget hardware.

Skidtet virker....højest besynderligt, for netop 1x og 2 x er afprøvet utallige
gange.

Dog ville det nok være rart at få opgraderet mobo + div. ....på et eller andet
tidspunkt :)

Happy computing, mate

/Jakob