Oprette selskab med eneste formal at lease~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-05-04 08:19

Hej NG.

Vi er tre kollegaer som kører sammen, og for at vores koner også kan have
bilen har vi tænkt på flere muligheder for at anskaffe os en pendlerbil.

Kan man oprette et selskab af en eller anden form, som kan lease en bil som
vi kan bruge som pendlerbil ?
Mister vi så vores kørselsfradrag ?
Skal vi betale skat af værdien på bilen ?
Vi skal jo selvfølgelig betale nogle penge til selskabet for at det kan
lease bilen.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Peter G C

Dato : 13-05-04 21:06

[klip]

> Kan man oprette et selskab af en eller anden form, som kan lease en bil
som
> vi kan bruge som pendlerbil ?

Måske I kan købe den i sameje? Det efter min mening den eneste reelle
mulighed.

> Mister vi så vores kørselsfradrag ?

Den er svær. Jeg ved det ikke.

> Skal vi betale skat af værdien på bilen ?

Ikke hvis den er i sameje.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-04 07:24

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> som
>
> Måske I kan købe den i sameje? Det efter min mening den eneste reelle
> mulighed.

Det har vi også talt om, og hvis det bliver til noget bliver det også
løsningen. Tanken var lidt en ældre TD Golf importeret fra Tyskland.

> Den er svær. Jeg ved det ikke.

Hvis nu selskabsmåde bruges, vil det måske betragtes som fri bil.

> Ikke hvis den er i sameje.

Rigtigt, men hvis nu selskabsmåde bruges, vil det måske betragtes som fri
bil, som vel skal beskattes.

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 13-05-04 21:14

> Mister vi så vores kørselsfradrag ?

Har man ikke kørselsfradrag, ligemeget hvordan man kommer på arbejde ?..

MVH
Kasper

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 13-05-04 21:27

"Kasper Malmberg" skrev 13.05.2004 22:14:

> Har man ikke kørselsfradrag, ligemeget hvordan man kommer på arbejde ?..

Jo - det er et transportfradrag.

/kristian

Fra : Jan Eliasen

Dato : 19-05-04 08:52

On Thu, 13 May 2004 22:27:20 +0200, Kristian Storgaard
<kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote:

>Jo - det er et transportfradrag.
Øh, er det HELT ligemeget?

Jeg arbejder i Aalborg og skal en gang i mellem til Århus for at
arbejde i vores afdeling dernede. Firmaet betaler både taxi til
banegården, togturen og taxa til afdelingen i Århus, og selvfølgelig
også på hjemturen.

Men du mener altså at jeg har kørselsfradrag alligevel? Jeg har spurgt
på skatteforvaltningen i Aalborg og hun siger at det har jeg ikke
fordi min transport er arbejdsgiverbetalt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-04 09:00

"Jan Eliasen" <spam@eliasen.dk> wrote in message

> [...]
> på skatteforvaltningen i Aalborg og hun siger at det har jeg ikke
> fordi min transport er arbejdsgiverbetalt.

Så er det nok rigtigt, men jeg skal selv betale min transport, og jeg får
det samme fradrag om jeg bruger løbesko, cykel, bil, helikopter eller
StarTrek beamer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-04 07:18

"Kasper Malmberg" <kryton-nospam@tiscali.dk> wrote in message

> Har man ikke kørselsfradrag, ligemeget hvordan man kommer på arbejde ?..

Har man det også hvis man har fri bil, som det jo måske betragtes som i
dette tilfælde.

Fra : anders majland

Dato : 14-05-04 15:25

> Har man det også hvis man har fri bil, som det jo måske betragtes som
> dette tilfælde.

Jeg ville være nervøs for at at skattevæsenet skulle dømme "fri
transport" og derved fjerne fradraget. Det lykker nogle eksempler online
hos toldskat. Hvis en arbejdsgiver f.eks henter & bringer medarbejderne
i bus får de ikke et befordringsfradrag. Ved at lave et selskab er der
også risiko for at der dømmes fri bil og en masse bøvl deraf.

Det nemmeste er nok at eje bilen i fælleskab. I praksis kommer en til at
stå som ejer, mens de andre påføres som brugere. Jeg ved dog ikke om det
kan give bøvl med at finde et forsikringsselskab.

Så allernemmest er nok at en ejer bilen og i andre giver et "tilskud"
for at køre med. (I kan jo evt også låne ham nogle penge at købe bilen
for .

I kan jo evt undersøge hvem der kan forsikre den billigst og så lade ham
være ejer. Da ejeren stort set altid vil være med i bilen, bør det
heller ikke været et problem at det ofte er en anden der fører bilen.
Men hvis i på skift skal have den holdende hjemme, skal i alle på som
brugere (for at have ryggen fri i forhold til forsikringen.

Så er der fadrag til alle mand uden problemer.

/A

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-05-04 10:04

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a4df40$0$3051$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> i bus får de ikke et befordringsfradrag. Ved at lave et selskab er der
> også risiko for at der dømmes fri bil og en masse bøvl deraf.

Til gengæld skal man ikke betale skat af værdien af fri bil hvis man har
stillet privatchauffør til rådighed, så vi kunne jo så skiftes til at have
titlen af chauffør og kasketten på hovedet.

> Det nemmeste er nok at eje bilen i fælleskab. I praksis kommer en til at
> stå som ejer, mens de andre påføres som brugere. Jeg ved dog ikke om det
> kan give bøvl med at finde et forsikringsselskab.

Nej det bliver ikke noget problem, det er voksne mennesker som alle er
elitebillister.

> Så allernemmest er nok at en ejer bilen og i andre giver et "tilskud"
> for at køre med. (I kan jo evt også låne ham nogle penge at købe bilen
> for .

Der er mange muligheder.

> [...]
> Men hvis i på skift skal have den holdende hjemme, skal i alle på som
> brugere (for at have ryggen fri i forhold til forsikringen.

Hvorfor det, man må vel gerne låne som bil ud, bare man sikrer sig at låner
fører bilen på forsvarlig og lovlig vis. Og at man opfylder
forsikringsbetingelserne med en evt. mininums alder.

> Så er der fadrag til alle mand uden problemer.

Det er korrekt, man kan næsten holde en billig pendelrbil for det.

Fra : anders majland

Dato : 18-05-04 17:24

> Hvorfor det, man må vel gerne låne som bil ud, bare man sikrer sig at
> låner fører bilen på forsvarlig og lovlig vis.

Nej det må man ikke Jeg kan ikke lige henvise til relevant lov, men
hvis ejer ikke er fast bruger af bilen skal faste bruger(e) også skrives
på registreringsattesten. Dernæst er der spørgsmålet om forsikringen.
Der har været sager med nedsat (eller bortfalden) erstatning fordi der
har været en bruger på bilen der ikke været skrevet på (og oplyst til
forsikringen). Så er forsikringen tegnet under falske forudsætninger ...
Man kunne også sagtens forestille sig at et selskab vil mene at der gør
en forskel for risikoen (og dermed præmien) at bilen deles af 4 brugere.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid