Aktindsigt
Fra : Ole Larsen

Dato : 13-05-04 07:47

Jeg har i forbindelse med at min kommune har udarbejdet et projekt til
istandsættelse af en privat fællesvej, påtænkt at påklage kommunens
afgørelse til Vejdirektoratet. For at kunne sætte mig ind i hele
sagsforløbet til brug for min påklage, har jeg i henhold til
Forvaltningsloven bedt om aktindsigt.
Jeg har fået brev fra kommunens tekniske forvaltning hvor de skriver:

Deres anmodning om aktindsigt kan efterkommes ved besigtigelse her på
stedet. Grundet sagens omfang bedes De venligst forud telefonisk aftale tid.

Jeg mener jeg som part i sagen har ret til at få kopi af sagens akter
tilsendt, således jeg i kan bruge den fornødne tid derhjemme til at sætte
mig ordentlig ind i sagen.

Har jeg ret i det?

Ole Larsen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-05-04 08:03

Ole Larsen wrote:

> Jeg mener jeg som part i sagen har ret til at få kopi af sagens akter
> tilsendt, således jeg i kan bruge den fornødne tid derhjemme til at
> sætte mig ordentlig ind i sagen.
>
> Har jeg ret i det?

Nej, det tror jeg ikke at du har.

I Lov om Offentlighed i Forvaltningen står der i kap. 4 § 16, at
"Vedkommende myndighed afgør snarest, om en begæring kan imødekommes, og
om den, der har fremsat begæringen, skal gøres bekendt med dokumenterne
ved, at der gives adgang til gennemsyn på stedet, eller ved, at der
udleveres en afskrift eller kopi."

Henriette Døssing

Fra : Rune Wold

Dato : 13-05-04 08:05

Ole Larsen wrote:

[klip]

> Har jeg ret i det?

Kun hvis du er omfattet af forvaltningsloven, og det vil sige, kun hvis
du er *part* i sagen. Hvis ikke du er part, så se Døssings svar. For at
afgøre om du *er* part, må vi have nogle flere oplysninger.

/Rune Wold

Fra : Reino Andersen

Dato : 13-05-04 08:47

Rune Wold skrev:

> Kun hvis du er omfattet af forvaltningsloven, og det vil sige, kun hvis
> du er *part* i sagen.

Selv om han er part i sagen, har han ikke altid ret til at få udleveret kopi
af dokumenterne. Se Forvaltningslovens § 16, stk. 3.

--
Reino

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-05-04 08:37

Jeg er part i sagen idet kommunen pålægger mig at betale bidrag efter
Vejbidragslovens § 11. Ialt er min andel efter kommunens beregninger kr.
17.000,-

Kommunen fordeler efter princippet
10 % Facadelængde
25 % Grundstørrelse
65 % Benyttelse

Med venlig hilsen

Ole Larsen

Fra : Ole Larsen

Dato : 13-05-04 08:58

Her er så den fulde tekst jeg har sendt til forvaltningen

Otterup Kommune
Att: Teknisk Forvaltning
Rådhuset
5450 Otterup

Hasmark, den 05.05.04

Deres jour.nr. 05.02.02P20

Otterup Kommunes Tekniske Forvaltning har ved brev af 15. april 2004
fremsendt projekt om istandsættelse af Vestre Strandvej.

Undertegnede som er part i sagen, skal herved gøre indsigelse mod det
udsendte materiale gående på følgende forhold:

matr. nr. 16n Vestre Strandvej 1.
matr.nr. 20o Vestre Strandvej 62.
matr.nr. 22l Vestre Strandvej 64.
matr.nr. 22m Vestre Strandvej 66.
Er ikke pålignet vejbidrag efter de udsendte principper.

Grundejere på sidevejene der ikke kan komme til deres ejendom uden at
benytte Vestre Strandvej, er i Forvaltningens forslag friholdt for bidrag
til istandsættelsen og fremtidig vedligeholdelse. Dette uanset at
grundejerne på sidevejene er den største gruppe og med væsentlig slid på
Vestre Strandvej.
Efter en henvendelse til Vejdirektoratet skulle det være en farbar vej at
kommunen benytter Vejbidragslovens § 5. stk. 2. som netop omhandler en kort
(blind) privat fællesvej der alene udmunder til en hovedfærdselsvej (Vestre
Strandvej), og som sådan også kan behandles som en ejendom, der grænser til
Vestre Strandvej og således kan opkræves bidrag efter reglerne i § 11., som
Forvaltningens forslag påbyder.

Der er i forslaget ikke taget hensyn til den løbende vedligeholdelse af
Vestre Strandvej, dette vil sandsynligvis medfører, at vi om meget få år
igen vil stå i den samme situation med vejsyn og udarbejdelse af nyt projekt
til istandsættelse.
Derfor er det bydende nødvendigt at kommunen fremkommer med forslag til
løbende vedligeholdelse samt opkræver vedligeholdelsesbidrag eventuelt over
ejendomsskatten.
Dette kan vel ikke være en større administrativ byrde, idet dette princip jo
netop bruges i forbindelse med kystsikringen.

Såfremt alle mine punkter om indsigelse afvises, bedes Forvaltningen
samtidig med meddelelsen herom, give aktindsigt jf. vedlagte anmodning,
således at jeg inden Vejbidragslovens § 20.stk. 2. med efterfølgende
klagefrist på 4. uger har mulighed for, at gennemlæse sagsforløbet for en
eventuel klage til vejdirektoratet.

Med venlig hilsen
Ole Skjoldborg Larsen

Otterup Kommune
Teknisk forvaltning
5450 Otterup

Hasmark den, 05/5 2004

Vedr. aktindsigt: Jour nr. 05.02.02P20 istandsættelse af Vestre Strandvej

Begæring om aktindsigt

Som part i sagen anmoder jeg i henhold Forvaltningsloven § 9 om aktindsigt i
ovennævnte sag.

Jeg beder, at blive gjort bekendt med alle aktstykker, herunder bl.a. evt.
notater, mødereferater og aktens journal-liste, samt skriftlig oplysning om,
hvorvidt alle aktstykker i sagen vil blive stillet til min rådighed.

Med hensyn til notater henviser jeg til lovens krav om notatpligt, jf. bl.a.
§ 6 i lov om offentlighed i forvaltningen.

Jeg beder Dem oplyse i hvilke forvaltningsafsnit sagen har været behandlet
til dato samt hvilke sagsnumre den har i disse forvaltningsafsnit. Jeg
henleder opmærksomheden på forvaltningsmyndighedens vejledningspligt, jf. §
7 i forvaltningsloven.

Såfremt der efter Deres opfattelse er lovhjemmel til at undtage aktstykker i
denne sag fra aktindsigt, beder jeg om følgende:

1. en angivelse påført journal-listen ved de aktstykker, som med lovhjemmel
er undtaget aktindsigt.

2. ekstrakter af de aktstykker, som med lovhjemmel er undtaget aktindsigt,
jf. bl.a. § 10 og §§ 12-15 i Forvaltningsloven.

3. en redegørelse og herunder en begrundelse for, hvorfor jeg med lovhjemmel
efter Deres opfattelse ikke er berettiget til at modtage eventuelle
aktstykker, jf. bl.a. § 22 i Forvaltningsloven.

Jeg forventer indenfor den lovlige frist på 10 dage, jf. § 16, stk. 2 i
Forvaltningsloven, at modtage Deres fyldestgørende skriftlige svar på alle
mine anmodninger. Jeg anmoder om at få tilsendt 1 kopi af samtlige
dokumenter i sagen og journal-liste, registre og andre fortegnelser, som
vedrører den pågældende sags dokumenter, jf. forvaltningslovens § 9.

Med venlig hilsen

Ole Skjoldborg Larsen