Ang. "visa-overstay" i USA.
Fra : Pernille

Dato : 13-05-04 04:18

Hej,

Jeg laeste Jespers sporgsmaal mht det at blive "for laenge" i USA og
derefter alle jeres svar - og de skraemte mig lidt! Jeg er selv et
ungt menneske og er pt i USA og jeg har allerede gjort det som Jesper
har overvejet. Da jeg laeste jeres svar, begyndte jeg at taenke paa,
hvad man saa kunne gore, for jeg er et eller andet sted allerede i
problemer.
Mit sporgsmaal er: Hvad siger de til midlertidigt pas? Og hvordan
tager de sig af den hvide/gronne slip er "bortkommet" som den jo er
idet den "forsvinder" med det originale pas? Og til sidst: Hvor svaert
er det at anskaffe sig et midlertidigt pas?

Tusind tak for gode svar!

- Pernille.

Fra : Martin K. R.

Dato : 13-05-04 08:49

"Pernille" <p9lle@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> idet den "forsvinder" med det originale pas? Og til sidst: Hvor svaert
> er det at anskaffe sig et midlertidigt pas?

Hej Pernille,

Tag et kig på den amerikanske ambassades danske hjemmeside
(http://www.usembassy.dk/Visas/FAQ/default.htm).
Det skulle afspejle USAs officielle holdning til disse spørgsmål.

Martin

Fra : Lars Ehlers

Dato : 16-05-04 07:49

On 12 May 2004 20:17:58 -0700, p9lle@hotmail.com (Pernille) wrote:

> [...]
>har overvejet. Da jeg laeste jeres svar, begyndte jeg at taenke paa,
>hvad man saa kunne gore, for jeg er et eller andet sted allerede i

Hvor længe har du været i USA ud over de 90 dage? Hvis det er kort
tid, er det måske ikke så slemt. Men sørg for hurtigst muligt at
forlade USA, hver dag, du er her illegalt, gør det sværere for dig at
komme ind i USA i fremtiden. Der er stor interesse hos
immigrationsmyndighederne omkring turister, der opholder sig illlegalt
i USA, og det bliver kun sværere fremover. Som fastboende med
permanent status (green card) oplever jeg selv at få flere og flere
nysgerrige spøgsmål, hver gang jeg rejser ind i USA, oftest fordi jeg
rejser ind og ud mange gange om året. Vi er ikke længere "beskyttet"
af et EU pas, alle udlændinge oplever en stigende interesse for deres
immigrationsstatus og rejser ind og ud af landet.

> [...]
>idet den "forsvinder" med det originale pas? Og til sidst: Hvor svaert
>er det at anskaffe sig et midlertidigt pas?

For at starte med det nemmeste først, du kan vel få et midlertidiigt
pas på et dansk konsulat, det er nok det mindste af dine problemer.
Når du ankommer i lufthavnen og checker ind, så skal den person, der
checker dig ind fjerne den grønne slip (eller hvide, hvis du har et
visa), og de vil sikkert stille spørgsmål, hvis du har et midlertidigt
pas og ikke længere har den grønne slip. Uanset om du har den grønne
slip eller ej, så er jeg sikker på at din afrejse bliver registreret
af immigrationsmyndighederne.

Jeg regner med, at du ikke har råd til at konsultere en
immigrationsadvokat i USA, (jeg har selv brugt over 30.000 kr på en
kompliceret sag, der dog endte godt), så det eneste du kan gøre, er at
skaffe dig et visa, næste gang du rejser til USA. Eller vente en hel
del år. 3 og opefter, afhængigt af, hvor lang tid du har overskredet
de 90 dage. Hvis du bliver afvist ved næste besøg, så kommer du til at
vente endnu længere på at kunne rejse ind igen.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : Pernille

Dato : 26-05-04 22:51

Lars Ehlers <NOSPAMehlers@hotmail.com> wrote in message news:<dv2ea0l50bjg0hs1uupjaeo69521chhlmf@4ax.com>...

> [...]
> de 90 dage. Hvis du bliver afvist ved næste besøg, så kommer du til at
> vente endnu længere på at kunne rejse ind igen.

Tusind tak for svaret. Jeg har allerede visum paa et halvt aar, men
det udlob i februar. Jeg har dog snakket med en ung tysker, som har
det samme visum, som jeg har og han sagde at der ikke ville ske noget
ved udrejse, men - ligesom du siger - at der ved indrejse i hvert fald
skal soges visum, hvis jeg planlaegger at komme tilbage indenfor de
naeste to aar. Han mente at deres storste hovedpine var penge og at
jeg jo paa to aar sagtens kunne naa at tjene nok penge til at vaere
her i 90 dage eller hvor laenge det nu var tilfaeldet.
Men jeg tror alligevel at jeg snakker med ambassaden, hvis jeg faar
lyst til at vende tilbage til det store land igen - og mon ik?

MVH Pernille Thomsen

Fra : Pizzaman

Dato : 27-05-04 15:11

Hej Pernille!

Jeg tror desværre ikke din tyske ven har helt styr på reglerne.

Dit "overstay" vil blive registeret når du forlader USA. Og du vil som
MINIMUM være forhindret indrejse i USA i 3 år. Karantæneperioden
stiger, jo længere du overskrider dit visa´s gyldighedsperiode - er
overskridelsen f.eks. 1 år, vil du få karantæne i min. 10 år!

OBS OBS! Disse regler er på vej til at blive strammet yderligere, og
snart vil blot 180 dages overskridelse medføre 10 års karantæne!

Og i karantæneperioden vil du pr. automatik blive afvist ved forsøg på
indrejse, ligesom ambassaden vil give dig afslag på visa.

Du vil heller aldrig igen kunne benytte dig af Visa Waiver programmet
- heller ikke når karantænen engang er udløbet.

Sorry - men sådan er reglerne altså...

Pizzaman

PS: Skulle du være så uheldig at komme i kontakt med myndighederne
mens du
opholder dig på overstay i USA, så vil du blive anholdt, sat i fængsel
og blive deporteret!