Fabrikker nedlagt i Sundbyøster
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 12-05-04 22:42

Kender nogen af jer de nøjagtige årstal hvor følgende
virksomheder i Holmbladsgade-kvarteret lukkede og blev
revet ned?

J. Chr. Jensens Galvaniseringsanstalt
Amager Jernstøberi
Brønnums Maskinfabrik
Slagteriernes Central
Glud & Marstrand
Tom's Chokolade A/S

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-05-04 12:09

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse
> Kender nogen af jer de nøjagtige årstal hvor følgende
> virksomheder i Holmbladsgade-kvarteret lukkede og blev
> [...]

Jeg har researchet lidt i mit amagerkanske bagland. Her mener man, at alle
foretagernerne blev revet ned i slutfirserne - og jeg fik telefonnummer på
et orakel, du kan ringe og spørge om det. Hvis du sender mig en mail, skal
jeg sende dig hans nummer. Adressen står på min hjemmeside.

Venlig hilsen Dikte
---
www.dikte.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-05-04 14:33

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
> på et orakel, du kan ringe og spørge om det. Hvis du sender mig en mail,
> skal jeg sende dig hans nummer. Adressen står på min hjemmeside.

Tak for forsøg på og tilbud om hjælp, Dikte. Men du er nok nødt til at
justere dit orakel en smule - al den stund i al fald de fire førstnævnte
fabrikker med sikkerhed lukkede før 1979. Så jeg leder efter et eller
flere årstal imellem cirka 1965 og 1978.

Jeg er mere i tvivl om G & M og Tom's, men på G & M's grund gik man
i gang med at bygge Øresundskollegiet omkring 1970.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 13-05-04 16:10

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse
..
> [...]
> fabrikker med sikkerhed lukkede før 1979. Så jeg leder efter et eller
> flere årstal imellem cirka 1965 og 1978.

Ak, jeg er kun et slet orakel *GGG*
Min primære informationskilde er ca 50 og vokset op i Sundbyøster - har
blandt andet gjort rent på Tom's (vist før det blev Tom's) som stor
skolepige.
Og det var altså hende der henviste til Det Rigtige Orakel, som jeg gerne
skal gi dig telefonnummeret på.

Venlig hilsen Dikte (som lige er flyttet og derfor med ildhu studerer
Frederiksbergs lokalhistorie)

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-04 23:50

Den 13/05-2004 klokken 15:32, skrev
i <40a37959$0$3054$14726298@news.sunsite.dk>:

> Jeg er mere i tvivl om G & M og Tom's, men på G & M's grund gik man i
> gang med at bygge Øresundskollegiet omkring 1970.

Jeg ved ikke, hvornår Toms lukkede i Sundbyøster.
Men de startede produktionen på den nye fabrik i Ballerup i 1961.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 22-05-04 20:38

Hej Jørgen.

Jeg vil skyde på at Tom's er nedlagt i starten af 1960'erne idet der på
deres hjemmeside (http://www.toms.dk/tomsgruppen_history2.asp) står:

1961-62
Den nyopførte fabrik i Ballerup - tegnet af Arne Jacobsen - tages i brug i
en 22.000 kvm stor fabrikshal og en 3.000 kvm stor administrationsbygning på
en grund på 22 hektar. Høeghs Lakrids opkøbes af Tørsleff og indlemmes i
koncernen, hvor den hurtigt omdøbes til Pingvin Lakrids.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 23-05-04 00:11

Wendy Stæhr Rasmussen skrev blandt andet:

> Hej Jørgen.
>
> Jeg vil skyde på at Tom's er nedlagt i starten af 1960'erne

Ja, det samme opdagede jeg for nogle timer siden. Tak!

Mvh.: Jørgen