Græsen: Slesvig-Kongeriget
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-05-04 21:41

Var der egentlige grænsemarkeringer mellem Slesvig og Kongeriget, og findes
der i såfald nogle tilbage?

Hvad var der af grænsekontrol, overgangssteder osv? For det var jo også
toldgrænse?

Findes der bøger om emnet?

Jesper

Fra : Ole Damgaard

Dato : 13-05-04 15:22

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message news:<40a28bf2$0$517$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> der i såfald nogle tilbage?
>
> Hvad var der af grænsekontrol, overgangssteder osv? For det var jo også

ja:
http://www.hejde.dk/gendarm/

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-05-04 17:38

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> wrote in message
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message

> ja:
> http://www.hejde.dk/gendarm/

Har selv denne bog.

Det er naturligvis fra før 1864 jeg mente

Jesper

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 13-05-04 18:54

For godt 10 år siden blev der udgivet en fin lille bog om Foldingbro.
Jeg har glemt titel og forfatter; men bibliotekerne kan sikkert finde frem
til den.

mvh
Niels Nybo Jakobsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-05-04 19:08

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> skrev:

> [...]
>der i såfald nogle tilbage?
>
>Hvad var der af grænsekontrol, overgangssteder osv? For det var jo også

Ja. 1771 nedsattes tolden for "fabrikvarer" med oprindelse i
Hertugdømmerne. 1838 gennemførtes et frihandelsområde og en
toldharmonisering mellem Kongeriget og Hertugdømmerne, således at
varer produceret inden for disse lande frit kunne passere Kongeåen.
Men det var ikke en egentlig toldunion, den ydre told var stadig
forskellig.

1851 indførtes toldenhed mellem Kongeriget og Slesvig som led i
Ejderpolitikken, 1853 udvidet med Holsten som led i Den Europæiske
Nødvendighed.

En toldgrænse var ikke nødvendigvis en national markering. Indtil
1850/51 var der en toldgrænse mellem land og by.

>Findes der bøger om emnet?

Masser. Dette er blot taget fra et hurtigt opslag i

Erling Olsen: Danmarks økonomiske historie, 1962.

http://pedalo.dk/thailand/