Hønseconsomme som skal "klares" med 2 ægge~
Fra : sj

Dato : 12-05-04 21:01

Hej

Jeg skal lave suppe, og i opskriften står det at suppen skal klares med 1-2
æggehvider. Skal disse bare hældes i suppen og koges med eller hvad ???
Min logik siger mig at når jeg hælder flydende æggehvider i den kogende
supper vil de lave lange hvide trævler, og det kan man jo ikke kalde at
"klare" eller hvad ????
Rådgivning modtages gerne

Hilsen

Søren Jensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-05-04 21:16

"sj" <sj@sj.com> skrev i en meddelelse

> Min logik siger mig at når jeg hælder flydende æggehvider i den kogende
> supper vil de lave lange hvide trævler, og det kan man jo ikke kalde at
> "klare" eller hvad ????

Fidusen er, at æggehviden "opsamler" uklarhederne, og når man så hælder
suppen gennem en si med et lommetørklæde/et stykke gammelt lagen/en stofble
eller lignende, bliver suppen klar.
Jeg har nu altid opfattet den med æggehviderne som blot ekstra bøvl - men i
"gamle dage" var en perfekt klaret suppe en væsentlig del af husmoderæren.
Sådan på linje med at kunne tørre det nypudsede sølvtøj af i det hvide,
stivede forklæde, uden at der kom sorte mærker.
Og hvis du nu tænker på Lise Nørgård og Matador, er det ingen tilfældighed

Hilsen Inger

Fra : sj

Dato : 13-05-04 06:29

hælder man bare æggehviderne direkte i den kogende suppe ??

Hilsen

Søren Jensen

Fra : mcloud

Dato : 12-05-04 22:53

Hej Sj
Jeg ville heller ikke idag klare en suppe,lav denuden klaring ,men husk at
skumme grundigt når kød og ben bliver kogt af

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : News

Dato : 13-05-04 11:49

Hejsa
Det er ikke rigtigt at det 'kun' er gammeldags at klare supper, og at det
ikke er nødvendigt.
Hvis man vil servere en klassisk consume, så skal den klares. Det er rart
håndværk det kan forfølges til perfektion.
Der er flere måder at klare på, her forklarer jeg to:
1. Du begynder med en kold suppe. I suppen rør du
a. hvis det er en hønsesuppe: fint hakkede urter og hviderne
b. hvis det er kalv eller okse: fint hakkede urter, lidt magert fars og
hvider
Derefter sætter du den over ved middel varme, og røre forsigtigt i suppen,
indtil du ser hviden begynde at stivne. derefter skal den passe sig selv,
indtil massen er helt stivnet og ligger i toppen af suppen. Herefter sigtes
suppen igennem et stykke meget forsigtigt.
2. Du begynder med en varm suppe. I henhold til a eller b hælder du massen
ned i den næsten kogende suppe, dog tilsat mast is. Ellers er fremgangs
måden den samme.

Held og lykke
Thomas