Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
spark-r*v grafikkort til shuttle xpc
Fra : Thomas VJ

Dato : 12-05-04 10:08

Hejsa,

Jeg har lige anskaffet mig en shuttle pc og skal finde et grafik kort til
denne.
Så vidt jeg kan gennemskue så er der umiddelbart to problemer ifm dette.

1. Varme/støj. Jo mere varme kortet udvikler jo mere støjer maskinen. Ideelt
ville være et passivt kølet kort, men hvis det skal op i spark-r*v
kategorien er det nok udelukket.

2. Strøm. PSU'en i shuttlen (en SB75G2) er på 250W og det er måske i
underkanten til et kort i førnævnte kategori med følgende andre dele
shuttlen:
2 x 512mb pc3200
2 x Samsung Spinpoint 160gb SATA harddiske i raid 0
Intel P4 3ghz Northwood
Samsung 16x DVD
Shuttlen indeholder i øvrigt et Gb NIC og en leadtek ac97 lydchip (som nok
vil blive erstattet af et lydkort senere)

Maskinen skal primært bruges til 2D (kontor og videoredigering) og sekundært
til 3D spil (Far Cry, CS2 osv)
Skærmen som grafik kortet skal føde bliver højst sandsynligt en Samsung 172x
TFT skærm, men den venter jeg lige et øjeblik med at købe da rygterne siger
at fladskærmene inden for meget kort tid skulle falde i pris.

Jeg går nærmest udfra at nye kort med de kommende (FX6800 og X800) chipset
fra nvidia og ATI er udelukket jvnf de ovennænte problemstillinger?
Hvad er der så tilbage af muligheder?

mvh
Thomas

Fra : iddqd

Dato : 12-05-04 17:43

Thomas VJ wrote:
> Jeg går nærmest udfra at nye kort med de kommende (FX6800 og X800) chipset
> fra nvidia og ATI er udelukket jvnf de ovennænte problemstillinger?
> Hvad er der så tilbage af muligheder?

Ikke rigtig noget der er sjovt!

Hvis PSU'en var lidt kraftigere så ville jeg foreslå at forsøge mig med
et X800 Pro, for det bruger faktisk lidt mindre end de nuværende 9800
som igen vist bruger ca. det samme som 9700 Pro.

Måske du kan benytte et FX5200 eller et 9600, men der er ikke nogen af
dem som sparker røv.

Mvh

Bruno

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-05-04 18:14

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> wrote in message
> [...]
> som igen vist bruger ca. det samme som 9700 Pro.
>
> Måske du kan benytte et FX5200 eller et 9600, men der er ikke nogen af

hmm... Det ku' jo så løse støjproblemet idet MSI laver et FX5200 med passiv
køling... Kæresten har lige fået sådan et i sin shuttle som kun har en 220w
strømforsyning og det kører glimrende.
Men det er da lidt nitten at jeg ikke kan smide et ordenligt spark r*v kort
i.
Anyways, tak for din opmærksomhed Bruno!

mvh,
Thomas

Fra : Thomas VJ

Dato : 12-05-04 19:11

> [...]
> et X800 Pro, for det bruger faktisk lidt mindre end de nuværende 9800
> som igen vist bruger ca. det samme som 9700 Pro.

I følge denne test kan SB75G2 vist allligevel godt klare et ATI Radeon
9800XT:
http://www.hexus.co.uk/content/reviews/review.php?dXJsX3Jldmlld19JRD03MzAmdXJsX3BhZ2U9MTA=

Så ku det da være at et x800 pro ville være brugbart også?

mvh,
Thomas

Fra : Klaus Andersen

Dato : 13-05-04 07:26

Hej Thomas

Jeg vil anbefale dig et FX5900 XT kort, de bliver ikke sindssyge varme synes
jeg og fungerer fint i din maskine. Hvis du vælger MSI's FX5900 XT så har du
også low noise cooler på dette kort.

PSU'en kan godt trække sådan et kort.

Mvh Klaus

Fra : claus jensen

Dato : 13-05-04 08:35

Hej Thomas

Jeg har en maskine magen til dig , faktisk har flere af min klub venner den
samme( http://www.tgb.dk) der er et par stykker af den der har et 9800 pro
kort i deres maskiner , jeg på tænker faktisk at købe et også. det eneste
problem er varme fra kortet
mvh claus jensen

Fra : Thomas VJ

Dato : 13-05-04 10:36

"claus jensen" <cj(REMOVE)@(REMOVE)team.dk> wrote in message
> Hej Thomas

Hej Claus

> [...]
> kort i deres maskiner , jeg på tænker faktisk at købe et også. det eneste

Se nu begynder det at blive interessant, for hvis jeg har forstået Bruno
tidlligere i tråden, så skulle de nye X800 kort bruge mindre strøm end 9800
pro, så det kan da være at der er lys forude og mulighed for netop at smide
et X800 kort i det lille bæst...
Giver problemet med varme andre gener end at den støjer lidt extra?
Ved du om der er nogen af dem med 9800 pro i jeres klub som har 2 SATA
harddiske monteret i raid?
Jeg ved ikke lige helt hvor meget sådan en ekstra harddisk suger af strøm i
forhold til at montere et strøm krævende grafik kort...

Tak for dit input!

mvh,
Thomas

Fra : claus jensen

Dato : 13-05-04 14:07

hej thomas
jeg mener helt bestem at der er en der ha sata diske i sin maskine,så vidt
jeg ved er det enste problem at slippe af med varmen i pcén,¨med hensyn til
et x800 kort er jeg osse tændt på at købe sådan et, jeg mener at de på
hardwaretidene.dk har testet strømforbruget på disse kort og det så lovende
ud
mvh claus