Ombytning af vare købt på tilbud
Fra : JS

Dato : 12-05-04 09:52

Eksempel:
Man køber et par løbesko på tilbud, som efterfølgende får defekt.
Hvad har man krav på hvis modellen ved ombytningstidspunktet er udgået og
efterfulgt af en ny, men med samme tekniske specifikationer og henvendt til
samme løbertype:
- Kan forhandleren betale beløbet tilbage (tilbudsbeløbet)?
- Kan køber kræve normalprisbeløbet tilbage?
- Kan køber kræve ombytning til den nye model (som koster det samme som den
gamle ved normalpris)?

Det er ved løbesko irrelevant at diskutere ombytning til et fungerende par
af samme alder og stand (men uden defekt...), idet løbesko ikke kan deles
med andre (hvis nu nogen skulle komme på den idé at forhandleren kunne
udlevere et brugt par, hvis han havde et par liggende).

Tak for hjælpen
JS

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 10:03

"JS" skrev 12.05.2004 10:52:

> [...]
> samme løbertype:
> - Kan forhandleren betale beløbet tilbage (tilbudsbeløbet)?

Ja, hvis manglen er væsentlig og sælgeren ikke tilbyder afhjælpning eller
omlevering.

> - Kan køber kræve normalprisbeløbet tilbage?

Nej.

> - Kan køber kræve ombytning til den nye model (som koster det samme som den
> gamle ved normalpris)?

Muligvis. Men hvis sælgeren kan fremskaffe et nyt par af den gamle model må
du nøjes med dem.

/kristian

Fra : JS

Dato : 12-05-04 10:07

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCC7B4D6.3720D%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
> omlevering.

> Nej.

> Muligvis. Men hvis sælgeren kan fremskaffe et nyt par af den gamle model

Ok, tak for svaret. Skal det sidste forstås sådan at køber kan forlange
ombytning til den nye model, hvis der ikke kan fremskaffes flere af den
gamle eller må køber i det tilfælde nøjes med tilbagebetaling af
tilbudsbeløbet, hvis sælger nægter ombytning til den nye model?

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 10:33

"JS" skrev 12.05.2004 11:07:

> [...]
> gamle eller må køber i det tilfælde nøjes med tilbagebetaling af
> tilbudsbeløbet, hvis sælger nægter ombytning til den nye model?

Du kan kræve ombytning til en tilsvarende vare (een der lever op til
aftalen). Om det lige er den nye model må være en konkret vurdering - men
som du fremlægger det, så lyder det til at være ok. Han kan ikke nøjes med
at tilbyde dig en til samme pris som tilbudsprisen - det er egenskaberne,
der er afgørende. Det er i hvert fald helt sikkert, at forhandleren kan give
dig den gamle model igen, hvis han kan fremskaffe en ny i din størrelse.

/kristian

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 10:55

> Du kan kræve ombytning til en tilsvarende vare (een der lever op til
> aftalen). Om det lige er den nye model må være en konkret vurdering - men
> som du fremlægger det, så lyder det til at være ok.

Hvor finder du at køber kan KRÆVE varen ombyttet. Det er da op til sælger om
han/hun ønsker at ombytte varen eller give pengene igen.

> Han kan ikke nøjes med
> at tilbyde dig en til samme pris som tilbudsprisen

Hvorfor nu ikke det ? Hvor finder du det henne ? Ved at give samme beløb
tilbage som kunden har givet for varen er kunden jo holdt skadesløs.

Ja der er vi så enige.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 11:07

"Søren" skrev 12.05.2004 11:54:

> Hvor finder du at køber kan KRÆVE varen ombyttet. Det er da op til sælger om
> han/hun ønsker at ombytte varen eller give pengene igen.

Nej. Se købeloven:

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel,har køberen valget mellem
[...]
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
[...]"

Udgangspunktet er altså købers valgret. Hvis køber kræver omlevering, kan
sælgeren kun nægte det, hvis det er umuligt eller vil medføre
uforholdsmæssig ulempe, jf. stk. 2.

Det er lidt anderledes med ophævelse. Det kan sælgeren nemlig afværge, ved
at omlevere eller afhjælpe jf. stk. 3.

> Hvorfor nu ikke det ? Hvor finder du det henne ? Ved at give samme beløb
> tilbage som kunden har givet for varen er kunden jo holdt skadesløs.

Ja - hvis han giver pengene tilbage, men her snakker vi om omlevering.
Sælger kan ikke omlevere med en ringere sko, med det argument, at man kun
kan få en sko, der prismæssigt svarer til den oprindelige. Sælger er
forpligtet til omlevering i det omfang der følger af § 78.

/kristian

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 11:39

> Udgangspunktet er altså købers valgret. Hvis køber kræver omlevering, kan
> sælgeren kun nægte det, hvis det er umuligt eller vil medføre
> uforholdsmæssig ulempe, jf. stk. 2.

Hvilket af sælger ikke skal bevises, så det er en gummiregel, men ellers har
du ret.

> [...]
> kan få en sko, der prismæssigt svarer til den oprindelige. Sælger er
> forpligtet til omlevering i det omfang der følger af § 78.

Det var mig der læste forkert, sorry. Jeg læste det som at køber skulle have
den fulde pris tilbage ved pengene tilbage.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 12:02

"Søren" skrev 12.05.2004 12:38:

> Hvilket af sælger ikke skal bevises, så det er en gummiregel, men ellers har
> du ret.

Karnov note 544 til købeloven: "Sælgeren har bevisbyrden for, at
uforholdsmæssighedsbetingelsen er opfyldt."

/kristian

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 12:26

> Karnov note 544 til købeloven: "Sælgeren har bevisbyrden for, at
> uforholdsmæssighedsbetingelsen er opfyldt."

OK...I Stand corrected.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 13:36

"Søren" skrev 12.05.2004 13:25:

> OK...I Stand corrected.

Ja ja - det var jo ikke for at ydmyge dig

Men mangelsreglerne er blevet lidt komplekse, så det gælder om at holde
tunge lige i munden og så bare læse reglerne igennem.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 11:13

Søren skrev:

>Hvor finder du at køber kan KRÆVE varen ombyttet.

Prøv købeloven. Der står en masse godt deri. Se længere nede.

>Det er da op til sælger om han/hun ønsker at ombytte varen eller
>give pengene igen.

Nu bliver det indviklet, så vi tager det lige forfra:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1.   afhjælpning af mangelen,
2.   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3.   et passende afslag i købesummen eller
4.   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Køber har valget. Men:

Stk. 3.   Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Sælger kan altså (i første omgang) bestemme at der ikke kan blive
tale om at hæve handelen, men han kan ikke fratage køber valget
mellem reparation og omlevering.

>Hvorfor nu ikke det ?

Fordi man har aftalt køb af en bestemt vare. Det er den sælger
skal levere.

>Hvor finder du det henne ? Ved at give samme beløb
>tilbage som kunden har givet for varen er kunden jo holdt skadesløs.

Nej, det er han ikke. Et eksempel der kan illustrere det:

Hvis han har købt en bestemt vare som måske er svær at finde, og
i dagene derefter takket nej til lignende tilbud, så har han
problemer med igen at finde samme vare et andet sted.

--
Bertel

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 10:36

> Ok, tak for svaret. Skal det sidste forstås sådan at køber kan forlange
> ombytning til den nye model, hvis der ikke kan fremskaffes flere af den
> gamle

Nej sådan skal det ikke forstås

> eller må køber i det tilfælde nøjes med tilbagebetaling af
> tilbudsbeløbet, hvis sælger nægter ombytning til den nye model?

Ja (teoretisk har sælger også ret til at sende dem til reperation, men det
er vist lidt usandsynligt vedr. løbesko).

Køber kan forlange at sælger gør 1 af følgende 3 ting.
1) Giver pengene igen (den pris varen er købt til).
2) Ombytter varen til samme vare eller en vare begge er enige om (det kunne
være den nye model).
3) Sender varen til reperation (lidt usandsynligt når der er snakke om
løbesko).

Køber kan dog ikke forlange hvilken af de 3 ting sælger skal gøre. Det er op
til sælger.

--
Søren

Fra : Allan Soerensen

Dato : 12-05-04 10:48

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> Køber kan dog ikke forlange hvilken af de 3 ting sælger skal gøre. Det er
op
> til sælger.

Hvordan når du frem til at det?

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 11:07

> Hvordan når du frem til at det?

Se mit svar på din posting i samme niveau.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 10:51

"Søren" skrev 12.05.2004 11:36:

> Ja (teoretisk har sælger også ret til at sende dem til reperation, men det
> er vist lidt usandsynligt vedr. løbesko).
>
> Køber kan forlange at sælger gør 1 af følgende 3 ting.

Der er også lige den 4. mulighed: passende afslag i købesummen.

> 1) Giver pengene igen (den pris varen er købt til).

Enig.

> 2) Ombytter varen til samme vare eller en vare begge er enige om (det kunne
> være den nye model).

De behøver ikke nødvendigvis at være enige, men det skal være en genstand,
> [...]

> løbesko).
>
> Køber kan dog ikke forlange hvilken af de 3 ting sælger skal gøre. Det er op

Jo - valgretten tilkommer som udgangspunkt køber, jf. købelovens § 78 stk.
1: "Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem[...]". Der
er dog modifikationer til dette udgangspunkt i stk. 2-4 vedr.
forholdsmæssighed og sælgerens (begrænsede) afhjælpningsret.

/kristian

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 11:07

> [...]
> er dog modifikationer til dette udgangspunkt i stk. 2-4 vedr.
> forholdsmæssighed og sælgerens (begrænsede) afhjælpningsret.

Ja problemet er at der er modstidende argumenter i købeloven.

Se f.eks her
http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-9067&programId=11902
"Forbrugeren kan primært stille krav om, at varen repareres eller byttes til
en ny.

Hvis forbrugeren stiller krav om at få pengene tilbage, eller at der gives
et afslag i prisen, kan dette afværges ved at tilbyde reparation eller
ombytning af varen."

Så forbrugeren har ikke kræve at få pengene tilbage uden at risikerer at
varen tilbydes repareret istedet, og med en sko kan det godt tage sin tid.

Så i de forskellige tilfælde.
1) Forbrugeren KRÆVER pengen igen : Sælger har ret til at vælge at bytte
varen eller reparere fejlen.
2) Forbrugeren KRÆVER varen ombyttet : Sælger har ret til at foretage
reparation i stedet, hvis det er dyrere at bytte end at reparerer.

Så det er vel kun i tilfældet ved passende afslag er det et egentligt KRAV
køber kan gøre.

--
Søren

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 12-05-04 11:24

"Søren" skrev 12.05.2004 12:06:

> Ja problemet er at der er modstidende argumenter i købeloven.

Nej - det er ikke modstridende.

> Se f.eks her
> http://www.dhs.dk/cgi-bin/dhs/frontend/browse.do?channelId=-9067&programId=119
> 02

Læs loven i stedet for en vejledning fra detailhandlernes
interesseorganisation. Der har du alle reglerne på kortest mulige måde. Den
findes i sammenskrevet version på:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729-REGL

> "Forbrugeren kan primært stille krav om, at varen repareres eller byttes til
> en ny.

Ja - det er også det jeg hele tiden har skrevet. Udgangspunktet er købers
valgret.

> Hvis forbrugeren stiller krav om at få pengene tilbage, eller at der gives
> et afslag i prisen, kan dette afværges ved at tilbyde reparation eller
> ombytning af varen."

Ja...

> Så forbrugeren har ikke kræve at få pengene tilbage uden at risikerer at
> varen tilbydes repareret istedet, og med en sko kan det godt tage sin tid.

Eller at sælgeren omleverer.

> Så i de forskellige tilfælde.
> 1) Forbrugeren KRÆVER pengen igen : Sælger har ret til at vælge at bytte
> varen eller reparere fejlen.

Ja.

> 2) Forbrugeren KRÆVER varen ombyttet : Sælger har ret til at foretage
> reparation i stedet, hvis det er dyrere at bytte end at reparerer.

Nej, det skal ikke bare være dyrere, det skal være uforholdsmæssigt dyrere,
henset til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om
anden reparation kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

> Så det er vel kun i tilfældet ved passende afslag er det et egentligt KRAV
> køber kan gøre.

Nej - det er heller ikke et ubetinget krav, for det kan afværges ved at
sælgeren afhjælper eller omleverer.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-04 11:03

Søren skrev:

>Køber kan dog ikke forlange hvilken af de 3 ting sælger skal gøre. Det er op
>til sælger.

Kan du så ikke lige få det rettet i købeloven? Der står nemlig i
øjeblikket:

Fra : JS

Dato : 12-05-04 12:47

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse