Personlige data og indsamling heraf
Fra : Morten DH

Dato : 12-05-04 09:04

Som led i registrering af kunder i en butik på internettet, bedes man
indtaste en række data (herunder cvr nummer hvis man registrerer sig som
erhvervsdrivende); men jeg vil gerne sikre mig at butikken ikke registrerer
oplysninger som ikke er tilladt at registrere.

Hvad siger loven i den forbindelse (eller er det data og register tilsynet)
og selvfølgelig gerne med reference til relevante paragraffer?

På forhånd tak

--
Egen butik på internettet? Det er billigere end du tror - jeg kan tilbyde
komplette løsninger fra 49 euro/år.

Fra : Søren

Dato : 12-05-04 09:10

> Hvad siger loven i den forbindelse (eller er det data og register
tilsynet)
> og selvfølgelig gerne med reference til relevante paragraffer?

Det er vist loven om behandling af personoplysninger, også kaldet
Persondataloven der regulerer det.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000042930-REGL

--
Søren

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-05-04 12:53

Morten DH wrote:

> [...]
> erhvervsdrivende); men jeg vil gerne sikre mig at butikken ikke registrerer
> oplysninger som ikke er tilladt at registrere.

Sådan meget kort, må butikken registrere relevante oplysninger, når
du giver samtykke til det.

CVR-nummer kan sagtens være relevant ved handel med virksomheder.
Religion, politisk overbevisning o.s.v er det normalt ikke.

I øvrigt kan http://www.datatilsynet.dk/ anbefales.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.