Videregivelser af navne på studerende
Fra : Carina

Dato : 11-05-04 20:03

Hej gruppe

Må en almindelig uddannelses institution udlevere navne på studerende til
private firmaer?

Hvis et firma der er stor aftager af studerende kan det firma så få oplyst
navne på studerende?

Hvis:

- et firma forventer at de ansatte efteruddanner sig på en helt bestemt
uddannelse
- efteruddannelsen foregår 100 % i fritiden uden betaling eller anden støtte
fra arbejdsgiver
- efterudd. foregår på en hel almindelig udd. institution, dog i et specielt
tilrettelagt forløb, der henvender sig til gruppen af ansatte fra før
omtalte arbejdsgiver

...må denne uddannelsesinstitution så fortælle arbejdsgiver, hvem der tager
denne efterudd??

Det var 3 måder at stille det samme spørgsmål på, håber det giver mening.

VH
..Carina

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 11-05-04 22:12

"Carina" skrev 11.05.2004 21:02:

> [...]
> omtalte arbejdsgiver
>
> ...må denne uddannelsesinstitution så fortælle arbejdsgiver, hvem der tager

Videregivelsen af personoplysningerne er en behandling og (da jeg går ud fra
at det alene er ufølsomme oplysninger om fx. navn og adresse) der kræves
derfor at en betingelserne i persondatalovens § 6 stk. 1 er opfyldt. I dette
tilfælde vil jeg mene at du skal kigge på pdl. § 6 stk. 1 nr. 7, hvorefter
der skal foretages en interesseafvejning imellem på den ene side de
studerendes interesse i at oplysningerne ikke videregives, og på den anden
side uddannelsesinstitutionens og virksomhedens berettigede interesse. Det
er en konkret vurdering, og den kan ikke foretages ud fra de oplysninger du
giver. Men i skal sandsynligvis have oplysning om, at videregivelsen er
sket.
Du kan klage til Datatilsynet over behandlingen.

/kristian

Fra : Carina

Dato : 12-05-04 21:41

"Kristian Storgaard" :

> [...]
> sket.
> Du kan klage til Datatilsynet over behandlingen.

Tak for fyldestgørende svar.

Carina