Andet multimedie
bentjuul 3670
RGB til CMYK
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 11-05-04 18:37

Har afleveret en opgave på CD til et trykkeri, der så vender tilbage, og
fortæller at de ikke kan bruge filen (PSD), da den er RGB separeret, og den
skal være CMYK.
Ok, det er min fejl, den ikke er lavet i CMYK, men det burde trykkeriet da
kunne ændre, uden de behøver en ny fil eller hva' ?
Ydermere forlanger de en ekstra skærekant på 3 mm.
Er det noget specielt, udover at lærredsstørrelsen skal være de 3 mm stører
hele vejen rundt?

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Kim Jensen

Dato : 11-05-04 21:10

> [...]
> Ok, det er min fejl, den ikke er lavet i CMYK, men det burde trykkeriet da
> kunne ændre, uden de behøver en ny fil eller hva' ?

Den slags rører de normalt helst ikke ved, da der ikke er netop én måde at
konvertere RGB til CMYK på.
For er kunden ikke tilfreds med resultatet, er det jo nemt for denne at
påstå, at trykkeriet ikke har konverteret ordentligt.

> Ydermere forlanger de en ekstra skærekant på 3 mm.
> Er det noget specielt, udover at lærredsstørrelsen skal være de 3 mm
stører
> hele vejen rundt?

Nej, det er lige til (som du selv siger).

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 12-05-04 16:26

> Den slags rører de normalt helst ikke ved, da der ikke er netop én måde at
> konvertere RGB til CMYK på.

Jeg afleverer altid mine billedfiler til mit lokale trykkeri i RGB, og lader
dem om konverteringen, netop fordi - som Kim skriver - der er ikke bare èn
måde at konvertere på. Skal det gøres korrekt, kræves det, at du har den
rigtige icc-profil. Og kan trykkeriet ikke levere den, er du på Herrens
mark, og gør bedst i at overlade det til trykkeriet - også selv om man
undertiden kan blive lidt overrasket , når man ser resultatet.

Med venlig hilsen, ...børge

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-05-04 08:51

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse

> stører
>
> Nej, det er lige til (som du selv siger).

Det kommer jo lidt an på, hvordan opgaven egentlig skal laves.
Hvis billedet skal gå til kant efter beskæring, så skal billedet går ud over
skæremærkerne.

Dvs. at det er fornuftig at lave lærredet måske 10 mm større end det færdige
format, sætte skæremærker på til det færdige format, og at lade billedet gå
3-4 mm ud i de ekstra 10 mm.

Grunden til de ekstra 3-4 mm er, at det ikke er muligt, at lave en beskæring
præcist på kanten af et billede, - den vil kunne rykke sig indenfor en
millimeter eller deromkring. Derfor risikerer man at der vil komme en hvid
kant yderst på papiret, hvis man ikke lade billedet (og alle andre flader
der skal gå til kant) gå ud over skæremærkerne.

Den slags opsætninger er det iøvrigt normalt at lave i andre programmer end
Photoshop (Indesign eller Illustrator feks.)

/Per

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 13-05-04 19:37

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse
> Den slags rører de normalt helst ikke ved, da der ikke er netop én måde at
> konvertere RGB til CMYK på.

Da jeg kun bruger Photoshop, har jeg ændret tilstanden på filen fra RGB til
CMYK, uden at der umiddelbart var synlige ændringer. Kunne da være
interessant at kende flere metoder, og evt, hvilken er mest "sikker" ?

Poul E. Kristensen
(direkte mail : fjern nospam)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-05-04 06:30

On Thu, 13 May 2004 20:36:45 +0200, "Poul E. Kristensen"
<poulemil@nospamkristensen.mail.dk> wrote:

>Da jeg kun bruger Photoshop, har jeg ændret tilstanden på filen fra RGB til
>CMYK, uden at der umiddelbart var synlige ændringer. Kunne da være
>interessant at kende flere metoder, og evt, hvilken er mest "sikker" ?

Flere metoder? "GCR" og "total trykfarvegrænse" i dine CMYK indstillinger kan
stå vidt forskelligt, og det betyder en del, når billedet trykkes.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-05-04 14:39

Poul E. Kristensen skrev:

> Da jeg kun bruger Photoshop, har jeg ændret tilstanden på
> filen fra RGB til CMYK, uden at der umiddelbart var synlige
> ændringer. Kunne da være interessant at kende flere metoder,
> og evt, hvilken er mest "sikker" ?

Der findes ingen sikre metoder, men det klogeste er at rådføre
sig med det trykkeri, som skal trykke opgaven.

Som Kurt Brixen nævner, så har dine CMYK-indstillinger inde i
farveindstillingerne meget at sige, hvis du blot konverterer
fra RGB til CMYK ved at gå ind i Billede > Tilstand og
skifter til CMYK, for så vil konverteringen være baseret på
dine CMYK-indstillinger. Hvis de f.eks. er stillet til U.S
Web Coated, som er standardindstillingen i den amerikanske
Photoshop, så får du næppe det ønskede resultat på et euro-
pæisk trykkeri.

En anden og efter min mening langt mere fleksibel måde at
konvertere på, er at bruge funktionen Konverter til profil,
som også befinder sig inde i Billede > Tilstand. Den funktion
er uafhængig af dine farveindstillinger, men den kræver at du
har nøjagtige farveprofiler og hvis trykkeriet ikke kan levere
det, er der mange ting som kan have indflydelse på det endelige
tryk som f.eks. punktbredning, sort trykfarvegrænse, total
trykfarvegrænse osv. Hvis du derimod har en farveprofil fra
trykkeriet, burde alt det være indbygget i profilen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-05-04 19:00

On Fri, 14 May 2004 15:38:44 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Der findes ingen sikre metoder, men det klogeste er at rådføre
>sig med det trykkeri, som skal trykke opgaven.

Det er en glimrende forklaring, du kommer med her. Det var for kort, hvad jeg
skrev i morges inden jeg tog på arbejde.

En af de fejl der tit er i det materiale vi modtager på mit arbejde, er at total
trykfarve er alt for høj. Branchestandarden til avis siger vist nok 220 eller
230 % total farve, men jeg kan se i loggen for de filer vi tjekker, at der er
rigtig mange der ligger over 300%. Det giver jo nogle grimme annoncer med alt
for meget farve, som smitter af.

Vi ændrer ikke i farverne, men vi downsampler alt over 200 dpi til 173 dpi.

Kurt Brixen