jeres bedste opskrift på Stjerneskud
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-05-04 18:18

Hejsa

Jeg skal lave stjerneskud for forældrene.

Jeg ved at der kræves en kogt og en stegt spætte, men hvad med en god
dressing?

Serveres den på rugbrød eller lyst brød, hvad er bedst?

hilsen
Mia

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 11-05-04 19:56

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> dressing?
>
> Serveres den på rugbrød eller lyst brød, hvad er bedst?

Hej Mia

Lad mig prøve at fortælle hvordan min mor laver stjerneskud - hun laver
fænomenal mad ;)

Først et stykke ristet lyst brød, evt. smurt med smør - dog ikke nødvendigt.
Så lægges der noget godt salat på brødet (eller tallerkenen pyntes på en
eller anden måde med salat).
Så kommer en stegt, paneret rødspættefilet på.
Du laver så en dressing af mayonaise + tomatpure + salt og peber - som du
kommer noget af på rødspættefileten. Dressingen kan evt. fortyndes lidt med
vand fra asparges fra dåse som du også skal bruge.
Ovenpå dressingen kommer du lakseskiver, caviar (stenbiderrogn) og kogte æg,
asparges fra dåse og champignon fra glas.
Det hele afsluttes med caviar og skiver af citron.
(mængden af div. råvarer må du tage efter smag)!

Trust me girl, det er MUMS! God fornøjelse.

Venlig hilsen Janni

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-05-04 20:10

hejsa Janni

Tusind tak.
Det lyder ret lækkert, som du siger

Hilsen
Mia

Fra : Ralph

Dato : 11-05-04 22:50

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> Trust me girl, det er MUMS! God fornøjelse.

DET tror jeg på, opskrift gemt til senere

--
venligst
Ralph

Fra : David Rasmussen

Dato : 11-05-04 22:56

Janni Nørmølle wrote:

> Trust me girl, det er MUMS! God fornøjelse.

Lyder lækkert, men hvor er rejerne?

/David

Fra : Emil

Dato : 12-05-04 01:35

Janni Nørmølle skrev:

> [...]
>asparges fra dåse og champignon fra glas.
>Det hele afsluttes med caviar og skiver af citron.

Interessant kombination. Lidt tomatpuré kan få 'hvad-som-helst'
til at glide ned (kulinarisk glidecreme?). Pølsekultur?

Jeg er sikker på, at ovenstående opskrift vil behage mange. Jeg
finder det blot forkert at kalde opskriften 'Stjerneskud', for
det er det altså ikke.

OK, du startede med ´Min mor´s stjerneskud' så du er tilgivet
herfra. Ret skal være ret ret.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 20:37

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg
> finder det blot forkert at kalde opskriften 'Stjerneskud', for
> det er det altså ikke.

Hvad med at forklare, hvorfor det ikke er et "stjerneskud"? Du kunne jo evt.
supplere med en "korrekt" opskift.

--
-Jens B.

Fra : Emil

Dato : 14-05-04 22:58

Jens Bruun skrev:

>"Emil" skrev

>Hvad med at forklare, hvorfor det ikke er et "stjerneskud"? Du kunne jo evt.
>supplere med en "korrekt" opskift.

Et 'Stjerneskud' indeholder grundlæggende en dampet og en stegt
filet. Det er netop disse kontraster som gør retten spiseværdig.
Tomatpuré indgår heller ikke i originalopskriften, og smadrer
smagsoplevelsen fuldstændigt. Derfor!

Vær klar over, at denne ret er blevet ændret af utallige
amatørkokke, som har haft smag for ét eller andet, som de slet
ikke har haft styr på. Der findes dog et par gode varianter.

Som skrevet i mit tidligere indlæg, accepterer jeg, at man giver
sin variant et afvigende navn, som f.eks. "Min mors stjerneskud".
Så kan man variere som man lyster, da man herved allerede har

Var det svar nok? Jeg har desværre mistet alle mine kogebøger, så
andre må komme med den præcise originale opskrift. Mine
opskrifter sidder kun i rygmarven.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-05-04 23:04

> Var det svar nok?

Jatak. Og jo, jeg kan sagtens følge dig i din reaktion mod de modificerede
udgaver - derfor udbad jeg mig en opskrift på originalen.

> Jeg har desværre mistet alle mine kogebøger, så
> andre må komme med den præcise originale opskrift.

Den afventer jeg så med spænding

--
-Jens B.

Fra : Hauge

Dato : 15-05-04 08:44

Hejsa
Emil wrote:
> Vær klar over, at denne ret er blevet ændret af utallige
> amatørkokke, som har haft smag for ét eller andet, som de slet
> ikke har haft styr på. Der findes dog et par gode varianter.

Er kokke virkelig de eneste der kan lave mad? Er alle vi andre bare nogle
madfjolser?

> Som skrevet i mit tidligere indlæg, accepterer jeg, at man giver
> sin variant et afvigende navn, som f.eks. "Min mors stjerneskud".

Du bliver nu nok nød til at accptere alle versioner af stjerneskud, uanset
opskrift, ellers må du købe en pakke kiks.

> Så kan man variere som man lyster, da man herved allerede har

Det svarer så til en bil, alle fabrikater af kørertøjer kaldes bil (dem med
4 hjul), men jeg vil sq da aldrig kunne finde på at kalde et fransk køretøj
for en bil, den er for langt ude. (kan du se sammenligningen?)

> Var det svar nok? Jeg har desværre mistet alle mine kogebøger, så
> andre må komme med den præcise originale opskrift. Mine
> opskrifter sidder kun i rygmarven.

Ja selvfølgelig har du da det ;)

/Hauge

Fra : Emil

Dato : 15-05-04 17:01

Hauge skrev:

>Er kokke virkelig de eneste der kan lave mad? Er alle vi andre bare nogle
>madfjolser?

Det er et spørgsmål om kommunikation. Hvis der ikke er
retningslinier for hvad et udtryk dækker over, så vil alt blive
kaos.
Det kan jo ende med, at nogen mener en skive rugbrød med et
stykke dampet rødspætte, to rejer og en skive citron er et
stjerneskud. Hvis nogen gør, så kald det f.eks. for
"fattigmandsstjerneskud", så ingen forventer den originale
servering.

Så jo, vi almindelige kan skam godt frembringe retter som langt
overgår de traditionelle i velsmag eller omkostninger. Men er man
langt fra originalen, så kald retten noget andet.

>Ja selvfølgelig har du da det ;)

Jo; det er 'Surt show' når hele hytten brænder ned. Som et
plaster på såret, kan jeg nu indrette mig med alt det nyeste
'legetøj' i køkkenet. Men det betyder ikke at mine frembringelser
bliver bedre af den grund; der kræves erfaring med 'hardwaren'.

m.v.h. Emil