fejl og mangler v. motorbåd...
Fra : MBJ Esbjerg

Dato : 11-05-04 15:37

Hej !!

Jeg er den (næsten) lykkelige ejer af en ny motorbåd.

Ved leveringen konstateres det at der er brændt hul i en hynde. Forhandleren
lover at bestile en ny via importøren , herligt..

Dog er der efter 2 måneder ikke kommet noget fra ketner-outdoor, andet end
et beskidt svar fra en medarbejder...
Jeg har rykket hos forhandleren flere gange, uden resultat der henvises til
importøren.

Har jeg nogen muligheder for evt., med god grund, at tilbageholde betaling
som skyldes hos forhandleren ??

Det er vel et forhandleransvar der skal gøres gældende... ??

På forhånd tak !!
Michael...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-05-04 15:50

MBJ Esbjerg skrev:

>Har jeg nogen muligheder for evt., med god grund, at tilbageholde betaling
>som skyldes hos forhandleren ??

Ja, men når manglen er uvæsentlig, må man ikke holde (ret) mere
tilbage end det det vil koste at få den ordnet.

§ 79.   Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er
   sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages
   navnlig hensyn til genstandens art, mangelens
   beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder
   om sælgeren for egen regning har stillet en
   erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2.   Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller
   tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må
   mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke
   tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det
   vil koste at afhjælpe mangelen.

--
Bertel