Slægtsforskningsprogram
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 10-05-04 03:52

Hej alle
Da jeg for ca. et år siden begyndte at interessere mig for slægtsforskning
valgte jeg rent tilfældigt at benytte et program, der vederlagsfrit er
stillet til rådighed af Mormonkirken.
Dette har jeg i det store og hele været tilfreds med og benytter det
stadigvæk, men jeg har bemærket at der findes andre, der måske er en mere
funktionelle og fleksible hvad specielt flere forskellige måder at
præsentere dataene angår.
Jeg har derfor besluttet rent forsøgsvis at sætte mig ind i brugen af et
eller flere andre.
Det jeg vægter højt er logisk fremstilling og stort overblik uden overflødig
og anmassende grafik. Det må gerne være gratis, ihvertfald at afprøve, men
hvis det har væsentlige kvaliteter må det også gerne koste penge.
Har nogen gjort erfaringer de vil dele?
Kan noget anbefales fremfor andet?
Med venlig hilsen
Bent J

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# U,3!4,#(U,C Q6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : torleif haugødegård

Dato : 11-05-04 12:56

Bent Jørgensen:
> [...]
>og anmassende grafik. Det må gerne være gratis, ihvertfald at afprøve, men
>hvis det har væsentlige kvaliteter må det også gerne koste penge.

Programmet TMG (The Master Genealogist) kan lastes ned som fullversjon
og brukes/testes gratis i 30 dager, se hjemmeside nedenfor.
TMG har 33 standardtyper rapporter, hvorav 4 er grafiske, og alle kan
brukertilpasses i stor grad, se eksempler her:
http://www.tha.no/rapporter.htm

TMG har også dansk sprog som et av de mange valgene i sprogmenyen.

>Har nogen gjort erfaringer de vil dele?
>Kan noget anbefales fremfor andet?

DIS-Norges har testet både TMG og PAF og andre programmer, se
resultatene her:
http://www.dis-norge.no/slektsprog/testalle.php

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-05-04 13:22

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> præsentere dataene angår.
> Jeg har derfor besluttet rent forsøgsvis at sætte mig ind i brugen af et

Så er det en god idé at kigge på denne side:
http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

hvor der er et skema over de forskellige muligheder.

Jeg bruger selv samme program (PAF), og har
pga. kursus, jeg skulle holde her i vinter, set på mange
andre programmer.
Mit forslag til dig vil være, at du kan lave en GEDCOM-fil
fra dit PAF-program, og så lade f.eks. Brothers Keeper
stå for selve præsentationen af dine data.
Jeg har selv flere programmer, som jeg kigger på,
men jeg skriver altid ind i PAF - og eksperimenterer
med de andre v.hj.a. GEDCOM-filer.

Mvh.Bodil.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 11-05-04 16:11

On Mon, 10 May 2004 12:52:01 +1000, "Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk>
wrote:

> [...]
>og anmassende grafik. Det må gerne være gratis, ihvertfald at afprøve, men
>hvis det har væsentlige kvaliteter må det også gerne koste penge.

http://www.brotherskeeper.dk/
gir nok det meste

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 11-05-04 22:12

> [...]
> og anmassende grafik. Det må gerne være gratis, ihvertfald at afprøve, men
> hvis det har væsentlige kvaliteter må det også gerne koste penge.

Så er det nok lejligheden til at kigge på det mest anvendte
slægtsforskningprogram i verden, det nemmste at anvende og det nemmeste at
sætte sig ind i - Family Tree Maker.

Læs mere i min signatur: www.familytreemaker.dk

Programmet er solgt i over 5 millioner eksemplarer, og det er der jo nok en
god grund til.

--
Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-05-04 22:19

Den Tue, 11 May 2004 23:12:09 +0200, skrev Ole P. Bielefeldt:

>Så er det nok lejligheden til at kigge på det mest anvendte
>slægtsforskningprogram i verden, det nemmste at anvende og det nemmeste at
>sætte sig ind i - Family Tree Maker.

Bullshit !!!

>Læs mere i min signatur: www.familytreemaker.dk
>
>Programmet er solgt i over 5 millioner eksemplarer, og det er der jo nok en
>god grund til.

Som Dan Turrell sagde om Elvis Presley (frit citeret): "Folk flokkes
om Elvis, som fluer om en lort i en gyde i New York".

Elvis's, lorts og FTM's kvaliteter ufortalt: spar os for hjernedøde
anprisninger!

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 11-05-04 23:01

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Bullshit !!!

Mere end 5 millioner solgte eksemplarer er vel ikke "Bulshitt", da det er
fakta, selv om specielt DU ikke kan lide det :)

> [...]
> om Elvis, som fluer om en lort i en gyde i New York".
>
> Elvis's, lorts og FTM's kvaliteter ufortalt: spar os for hjernedøde

Så er der altså mere en 5 millioner "hjernedøde" brugere af et bestemt
slægtsforskningsprogram :) - Underligt :) - Det er samtidigt det mest
solgte slægtsforskningsprogtam i Danmark det sidste halve år!!

Jeg ved godt du foretrækker TMG, men det ændrer jo ikke på, at det ikke er
det mest populære program i verden, men tværtimod det, der er sværest at
lære, alle sine funktioner til trods :(

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-05-04 01:44

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Mere end 5 millioner solgte eksemplarer ....

5 millioner!
Sat i relation til Europas 4-500 millioner potentielle købere er det jo
promiller og da de fleste jo nok er solgt i hjemlandet med 2-300
millioner, så er det alene et slet skjult reklameslogan, der gentages
igen og igen, blot for at løfte det tomme udsagns troværdighed ud af
usandsynlighedens tåger.

Men, det handler ikke om programmet, hvor mange der kan finde på at
bruge det eller om det er at foretrække for noget andet. Det handler
alene om slet skjult, aggressiv markedsføring af eget produkt, hvilket
fundatsen frabeder sig.

Desværre er det jo nok håbløst at lære den kommercielt fikserede at
forstå grænsen mellem relevant information og beskidt markedsføring.

FUT dk.admin.netmisbrug
--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : aafe

Dato : 12-05-04 01:28

On Tue, 11 May 2004 23:19:21 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Elvis's, lorts og FTM's kvaliteter ufortalt: spar os for hjernedøde
>anprisninger!

Men, når jeg engang kommer op og smager på dine kryddersnapse og gode
hjemmemodnede sild, så skal vi vel også høre Elvis hele aftenen ?

Jeg kan jo huske, da Elvis var Kongen, og tiden efter, hvor man næsten
kunne blive mentalundersøgt, for blot at nævne hans navn, og
risikerede en tur i gummicellen, for at lytte til hans musik.
Hvorefter bøtten nok en gang blev vendt, således Elvis blev en
kultfigur for nye generationer.

mvh
Arne

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-05-04 07:22

Den Wed, 12 May 2004 02:28:29 +0200, skrev aafe:

> [...]
>risikerede en tur i gummicellen, for at lytte til hans musik.
>Hvorefter bøtten nok en gang blev vendt, således Elvis blev en

Forresten: Hvordan har du det med skotske single malts? Jeg har et
udsøgt udvalg, så alt ialt er der lagt op til en "åndelig" weekend

Fra : aafe

Dato : 12-05-04 11:59

On Wed, 12 May 2004 08:22:20 +0200, Kurt Hansen wrote:

>Forresten: Hvordan har du det med skotske single malts? Jeg har et
>udsøgt udvalg, så alt ialt er der lagt op til en "åndelig" weekend

Det lyder virkelig godt Kurt - og jeg har oven i købet skotsk blod i
mine årer, idet min oldemor, Maggie Hogg, kom fra Inchinnan ved
Glasgow

Jeg glæder mig på forhånd

med venlig hilsen
Arne

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 12-05-04 06:33

<kurt@FJERNDETTEtowle.dk> wrote:

>Elvis's, lorts og FTM's kvaliteter ufortalt: spar os for hjernedøde
>anprisninger!

Vi kan også nemt gøre foruden dine og Poul Erik Jensens tirader, hver
gang Ole Bielefeldt blæser i trompeten.

Det er en gammel sag, hvorom der er delte meninger.

Opfør jer som voksne mennesker, og find et andet emne.

Med venlig hilsen,
Ejvind Vestergaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-05-04 07:24

Den Wed, 12 May 2004 01:33:27 -0400, skrev Ejvind Vestergaard:

>Opfør jer som voksne mennesker, og find et andet emne.

Det HAR jeg forsøgt, men det ligger lissom ikke rigtigt til mig.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-05-04 17:43

"Ejvind Vestergaard" <vestergaard@canada.com> skrev i en meddelelse
> Det er en gammel sag, hvorom der er delte meninger.
> Opfør jer som voksne mennesker, og find et andet emne.

Hvis ikke nogen stopper den slags vokser omfanget til utåleligt omfang.
Det har ikke noget at gøre med om man er voksen eller ej, men alene om
det er brugerne eller nogle få skruppelløse kommercielle købmænd der
skal sætte dagsordenen. Fundatsen er brugernes, vedtaget efter åben
debat og brugerne har bestemt at markedsføring ikke er tilladt - skriv
et forslag til en ny fundats hvis du er utilfreds med det.

Men hverken dine kommentarer eller diskussionen hører ikke hjemme her!

FUT dk.admin.netmisbrug

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 13-05-04 00:24

"Poul Erik Jensen" <noreply@null.dk> skrev i en meddelelse
Som man dog kan falde over tasterne )
> .. omfanget til utåleligt omfang.
Det skulle naturligvis have været ".. til et utåleligt omfang"
> Men hverken .. eller ... hører ikke hjemme her!
Og her sneg et forkert placeret ikke sig ind.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 12-05-04 07:11

Det ultimative program er det man bruger, helt sikkert, at FTM har en flot
grafisk brugerflade, og man kan sætte billede og videoer , lyde og jeg skal
komme efter dig, men jeg kan ikke bruge dette program til noget fornuftigt.

Jeg ved godt, at alle skriger på windowsprogrammer, men det absolutte
ultimative program, efter min mening er altså FamDex, dette program er
udviklet til slægtsforskning og ikke bare registrering af date, som for eks.
FTM.

Og det er eneverende, at Ole Bielefeldt kan blive ved med, at promovere sit
produkt i denne nyhedsgruppe, ved godt at det er konen der sælger det, men
når jeg har ringet, angående programmet, så var det ham jeg skulle tale med
og ikke konen.

Fra : S?ren Larsen

Dato : 12-05-04 14:01

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> wrote in message news:<40a0926d$0$3046$14726298@news.sunsite.dk>...
> [...]
> Bent J
>

> begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
> M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&

Hej Bent

Jeg har snart prøvet lidt af hvert af de programmer der er, også Paf.

Jeg har valgt at bruge 2 programmer der dækker de behov jeg har pt,
for man kan jo skifte når man når dertil at man måske har behov for
noget andet, i forhold til hvor man er og hvad man vil med sin
slægtsforskning. Samtidig med dette har jeg selv har udviklet lidt små
hjælpemidler til eget brug, fortrinsvis i ms. acces.

Det ene program jeg bruger, er det franske Heredis, der i den gratis
engelske udgave giver mulighed for at registrere det der nu engang er,
samtidig med at det laver nogle pæne præsentationer af div. træer.
Heredis giver også mulighed for at tilknytte vidner, hvis det er det
man vil. Events kan oversættes i programmet og det kan udskrive
direkte til f.eks. Word. Noget jeg værdsætter højt.
Heredis er nok også lidt for sig selv, med den måde det
benytter/udnytter skærmen og dens navigering, men jeg synes om det, og
det er lige præcis det der det vigtigste. Man skal bruge det man
finder bedst og gøre som man selv vil.
Endvidere bruger jeg indimellem det svenske Min Släkt, som også kan
bruges i en gratis udgave. det har en dejlig opbygning, der gør det
til at efter min mening meget brugervenligt program. Kan ligeledes
hvis man betaler for det, udskrive til f.eks. word.

Ved at bruge disse to har jeg fundet de programmer der dækker mine
behov, for nuværende.

Jeg har også prøvet Ftm 11, men det er skrottet, for det kunne såment
ikke finde ud af at datosortere i sine standard-rapporter. Efter min
mening temmeligt ringe af et så udbredt program, og en detalje man nok
lige glemmer at oplyse om.
Endvidere har jeg prøvet Vin-fam, og kommer denne i en ny udgave, som
lovet kan det godt være jeg vælger dette. Det er jo rart at tingene er
på dansk.

Med venlig hilsen

Søren Larsen

http://stass.dk

Bla. stor ordbog for slægtsforskere og andet godtfolk.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-05-04 19:26

Scripsit Bent Jørgensen:

> [...]
> Det jeg vægter højt er logisk fremstilling og stort overblik uden
> overflødig og anmassende grafik. Det må gerne være gratis,

Uden at have økonomiske interesser i programmet vil jeg gerne anbefale
Legacy Family Tree. Jeg afprøver betaversionen med dansk oversættelse
og især dens rapporter (f.eks. ane- og efterslægtsbøger) kommer nu ud
i noget der stærkt minder om ganske normalt dansk. Sidst jeg prøvede
de tilsvarende rapporter i The Master Genealogist (i januar) var
rapporterne stadig på en besynderlig blanding af dansk og (mest)
engelsk. Andre programmer laver måske pænere diagrammer - det har jeg
ikke brugt så meget. Jeg vil støtte Søren Larsen i at Heredis er et
udmærket alternativ hvad angår overskuelighed, men det ligner på flere
områder ikke de andre slægtsforskningsprogrammer og man skal derfor
ind i det fra grunden, men det er ikke svært.

Jeg har aldrig brugt Legacy i gratisversionen (fordi det alligevel var
så billigt), men jeg mener at man udmærket kan bruge det uden
betalingsfunktionerne (mange af dem er rent festfyld).

Lars Erik Bryld

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 14-05-04 10:11

Hej til alle
tak for de mange besvarelser og de forskellige meninger der er givet til
kende.
Dette er jo nok et af de spørgsmål der ikke ikke kan findes et universelt
svar på, idet alles behov ikke er ens.
Jeg har fået inspiration til at undersøge flere, og vil i første omgang
forsøge mig med hvad der er en smule koncensus omkring, og er umiddelbart
tilgængeligt.
Det at man i en periode anvender mere end et, vil nok resultere i, at et på
længere sigt udkonkurrerer eller bliver anvendt parrallelt med andre.
Med venlig hilsen
Bent J