lændesmerter og træning ?
Fra : gc

Dato : 11-05-04 08:17

Hej

Jeg døjer i perioder med kraftige lændesmerter.
Experterne mener det eneste der er at gøre er at træne ryggen.
Desuden vil jeg også gerne lidt i form.

Førhen løb jeg, men det er forbudt nu pga de stød det giver i ryggen.
Så er der jo cykling, men jeg synes måske det kræver for lang tid i forhold
løb.

Jeg har istedet kikket lidt på en cross-træner, som jo ligner lidt løb, men
uden stød.

Hvad mener i ? hvad er forskellen på cross-trainer og løb og cykling.

Er der nogen der har nogen erfaringer med cross-trænere. ?
Hvad kan i ellers anbefale. ?

/Gert

Fra : Faithless

Dato : 11-05-04 15:59

> Hvad kan i ellers anbefale. ?

En ro-maskine, her træner du ben, bryst, arme, mave og de store ryg muskler.

Faithless

Fra : Jette

Dato : 11-05-04 16:13

Faithless <No@mail.dk> wrote:

> En ro-maskine, her træner du ben, bryst, arme, mave og de store ryg
> muskler.

Som garvet roer er jeg helt enig. Roer man korrekt, er det en sportsgren med
en minimal belastning af ens led. Det er derfor også ekstremt vigtigt at
man, inden man går i gang, modtager noget kvalificeret instruktion, da man
ellers kan risikere at gøre ondt værre. F.eks. har nybegyndere det med at
lægge alt for hårdt ud.

Mvh Jette

Fra : gc

Dato : 12-05-04 10:33

> [...]
> ellers kan risikere at gøre ondt værre. F.eks. har nybegyndere det med at

Jeg er lidt skræmt fra roning af at læse
http://www.roning.dk/mtu/mp/skader.htm
Det er, så vidt jeg kan forstå, meget vigtigt at man gør det 100% korrekt.
eller kan man måske gøre ondt værre.

/gert

Fra : Jette

Dato : 12-05-04 11:51

gc <gertc@msn.com> wrote:
> Jeg er lidt skræmt fra roning af at læse
> http://www.roning.dk/mtu/mp/skader.htm
> Det er, så vidt jeg kan forstå, meget vigtigt at man gør det 100%
> korrekt. eller kan man måske gøre ondt værre.

Det er rigtig, at der kan ske skader som følge af at ro ukorrekt, netop
derfor min pointe med at man skal instrueres først. Det skal dog efter min
mening dog ikke afholde folk fra at gå i gang.... tværtimod Bliver de
rigtige vaner indarbejdet fra starten af, bliver belastningen af ens led
mininal samtidigt med at man har en høj forbrænding. Det er dog også vigtigt
at pointere at billederne fra roning.dk primært henvende sig til kaproerne,
dvs. dem der roer mange timer om ugen, selvom motionsroerne naturligvis også
kan lære noget. Roning er en sport hvor alle, næsten uden skelen til fysisk
formåen, kan være med. Samtidigt er den en sport der er herligt fri for
mærkevareræs. Min råd til folk vil der gerne vil ro, vil derfor være at
melde sig ind i en roklub, hvor man kan modtage den nødvendige instruktion.
Derudover har man så mulighed for at deltage i roklubbens sociale liv. Vi
roere er nemlig et hyggeligt folkefærd

Mvh Jette

Fra : gc

Dato : 13-05-04 12:35

> Derudover har man så mulighed for at deltage i roklubbens sociale liv. Vi
> roere er nemlig et hyggeligt folkefærd

korrekt, jeg har nemlige selv gået til kajakroning i mine "unge" dage.
Skøn sport.

Men tidsmangel/job/kone/børn osv. gør, at det foreløbigt gerne skal foregå
hjemme.
men hvis en romaskine er "farlig" uden tidskrævende instruktion, er det nok
en anden vej jeg skal.
Desuden har jeg det svært med at sidde på bagen på hård underlag, jeg bliver
hurtig stiv og øm i lænden.

Sagt lige ud. Jeg tør nok ikke roning.

Men tak for dit input

/gert

Fra : Jette

Dato : 13-05-04 22:22

gc <gertc@msn.com> wrote:
[snip]

> Sagt lige ud. Jeg tør nok ikke roning.

Forståeligt nok.

> Men tak for dit input

Selv tak. Har du overvejet svømming? For nu at blive ved det våde element

Mvh Jette