Globusgas i Silkeborg
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-05-04 23:21

Maskinfabrikken Vølund har engang (før 1948) leveret en 2.500
kubikmeter stor højtryksgasbeholder til Silkeborg Kommune.

At dømme efter et fotografi i selskabets jubilæumsskrift fra 48 er
eller var beholderen af facon som en mellemting mellem en oval og
en kugle. Og som der står i skriftet: "Den er blevet bemalet som en
Globus og tjener Byen som Vartegn".

Findes denne spøjse gasbeholder et sted i Silkeborg Kommune den
dag i dag?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-05-04 00:17

"Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev Tue, 11 May 2004 00:21:00
+0200

http://www.globus.dk/
http://www.mitsubishi-silkeborg.dk/

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-05-04 00:17

> [...]

>At dømme efter et fotografi i selskabets jubilæumsskrift fra 48 er
>eller var beholderen af facon som en mellemting mellem en oval og

Nej, nej, det er Piet Heins Superelipse.

>Og som der står i skriftet: "Den er blevet bemalet som en
>Globus og tjener Byen som Vartegn".

Hvilket faktisk også er korrekt.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 11-05-04 09:25

Arne Feldborg skrev bl.a.:

> "Jørgen Grandt" skrev

> Nej, nej, det er Piet Heins Superelipse.

Nej, nej! Både superægget og superellipsen opfandt Piet Hein først i
1960'erne. Og globuskuglen, thi kugleformet er den ser jeg, er jo
bygget i 1936 ifølge historiske oplysninger på dit link.

Tak for hjælpen.

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Birthe Jensen

Dato : 01-06-04 21:33

Jo, jo den findes skam endnu. Den er placeret hos en bilhandler tæt ved
Nordre Ringvej i Silkeborg .
Birthe J.

Fra : Arne Bitsch Madsen

Dato : 04-06-04 21:01

Ja ved Globus biler

Fra : Lisbet

Dato : 25-06-04 08:32

Ja !
Det står på Håndværker vej ved Globus biler !!
Jeg kører forbi den hver dag, den er stadigvæk en globus, men trænger dog
til en omgang maling.

MVH Lisbet 8600

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-06-04 10:00

Lisbet skrev:

> Ja !
> Det står på Håndværker vej ved Globus biler !!
> Jeg kører forbi den hver dag, den er stadigvæk en globus, men trænger
> dog til en omgang maling.

Sagen blev opklaret for lang tid siden her i tråden. Men tak for venligt svar.

(Hvorfor mon mange bidragydere kun læser trådstarterne og ikke de
efterfølgende svar inden de reagerer?)

Mvh.: JG

Fra : Anders

Dato : 25-06-04 18:28

> (Hvorfor mon mange bidragydere kun læser trådstarterne og ikke de
> efterfølgende svar inden de reagerer?)

Tak for kaffe!

Gjorde det ondt at læse, var det svært eller har det givet dig traumer?

PLONK

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-04 21:54

"Anders" <Anders@nd.dk> wrote in message
> "Jørgen Grandt" <Unstable@But-osv.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for kaffe!
>
> Gjorde det ondt at læse, var det svært eller har det givet dig traumer?
>
> PLONK

Jeg kan godt forstå at du gemmer dig under betegnelsen Anders @nd. Andre kan
osse ha svært ved at forstå det hvis et svar kommer meget længe efter at en
sag er opklaret.
--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

besøg min hjemmeside på www.baskholm.dk - den er foruden slægtsoptegnelser
behæftet med bl.a. ordbogen "Træsmedens Håndværktøj" og Køng kirkebog (Båg
herred).

"Sluttet sprog falde på plads oven på hoved"
Maskinel oversættelse af engelsk tekst.
"Ended language find place upon head"
Translation of text back to English. It was formerly translated by an
electroncal program.