Slette værdier fra sessions
Fra : Poul Kubel

Dato : 10-05-04 10:55

Hej

Jeg vil gerne tilføje en sletknap i en webshop, så folk kan fjerne en enkelt
vare fra deres bestilling. Jeg har bøvlet med forskellige måder at opnå
dette på, men intet er lykkedes endnu. Det nærmeste jeg er kommet på en
løsning er følgende:

<?php
session_start();
if (isset($_POST['bestilling'])) {
$_SESSION['bestilling'][] = $_POST['bestilling'];
}
if (isset($_POST['slet'])) {
unset ($_SESSION['bestilling']);
}
?>

men den sletter jo logisk nok hele sessionen, og ikke en enkelt værdi fra
den. Hvordan får jeg skabt en forbindelse mellem værdien af 'slet' og
værdierne i $_SESSION['bestilling'], så jeg kan få fjernet de værdier jeg
ønsker?

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 10-05-04 14:07

Poul Kubel <kubel@odense.kollegienet.dk> wrote:
> Hvordan får jeg skabt en forbindelse mellem værdien af
> 'slet' og værdierne i $_SESSION['bestilling'], så jeg kan få fjernet
> de værdier jeg ønsker?

if (isset($_POST['slet'])) {
unset ($_SESSION['bestilling'][$_POST['slet']]);
}

--
Med venlig hilsen / Regards
Kasper Garnæs

Fra : Poul Kubel

Dato : 10-05-04 21:56

"Kasper Garnæs" skrev :

> if (isset($_POST['slet'])) {
> unset ($_SESSION['bestilling'][$_POST['slet']]);
> }

Jeg har prøvet det uden det store held. Så vidt jeg kan udlede af manualen,
kan man kun slette nøgle og tilhørende værdi ved at henvise til nøglen i sin
unset(). Bruger jeg eksempelvis nøglen 0 i det følgende:

unset ($_SESSION['bestilling'][0]);

så kan jeg også godt få slettet den første bestilling i arrayet
$_SESSION['bestilling'][]. Men sådan som mit session-halløj ser ud nu med
dit forslag:

[...]

Så er det jo de pågældende værdier til nøglerne jeg henviser til med unset()
og ikke selve nøglerne. Disse værdier udgøres af varenumre, og jeg prøvede
at erstatte 0 i det ovenstående(unset ($_SESSION['bestilling'][0]);) med et
af disse varenumre som jeg bestilte og efterfølgende prøvede at slette, igen
uden held.

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Poul Kubel

Dato : 11-05-04 07:25

> [...]
> den. Hvordan får jeg skabt en forbindelse mellem værdien af 'slet' og
> værdierne i $_SESSION['bestilling'], så jeg kan få fjernet de værdier jeg

Nå, nu lykkedes det mig med følgende:

if (isset($_POST['slet'])) {
$fjern = $_SESSION['bestilling'];
foreach ($fjern as $key => $value) {
if ($value == $_POST['slet']) {
unset ($_SESSION['bestilling'][$key]);
}
}
}

Mvh.

Poul Kubel

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 11-05-04 13:17

Poul Kubel <kubel@odense.kollegienet.dk> wrote:
> Nå, nu lykkedes det mig med følgende:
>
> if (isset($_POST['slet'])) {
> $fjern = $_SESSION['bestilling'];
> foreach ($fjern as $key => $value) {
> if ($value == $_POST['slet']) {
> unset ($_SESSION['bestilling'][$key]);
> }
> }
> }

Jeg tror i længden, det kunne være nyttigt for dig at lade varerne være
nøglerne i arrayet og antallet af varerne værdierne. Det ville både gøre det
lettere for dig at fjerne varer fra arrayet og give dig mulighed for at
håndtere flere at en slags vare på en mere elegant måde.

<?php
session_start();
if (isset($_POST['bestilling'])) {
$_SESSION['bestilling'][$_POST['bestilling']] = $_POST['antal']; //eller
evt bare 1 indtil videre
}

Fra : Poul Kubel

Dato : 13-05-04 09:53

"Kasper Garnæs" skrev:

> [...]
> }
> if (isset($_POST['slet'])) {
> unset($_SESSION['bestilling'][$_POST['slet']]);

Jeg er i den situation at 90% af varene er unikke, så man kun kan bestille
et eksemplar. Derfor har jeg indtil videre set bort fra den mulighed du
kommer med. Dog har jeg en enkelt varegruppe hvor man skal kunne bestille et
vist antal, så det kan være jeg i sidste ende må overveje din løsning.

Mvh.

Poul Kubel