kig i en mappe
Fra : Bjerrum

Dato : 10-05-04 10:05

Hej

Er det muligt med php at kigge i en mappe på serveren efter filer som ikke
kendes på forhånd.

Altså hvis der nu i mappen ligger en fil som heder: navn_jeg_ikke_kender.doc
vil jeg gerne lavet et link til denne fil på min php side. Er det muligt?

Bjerrum

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-05-04 10:20

"Bjerrum" <sb@[slet]plugworks.net> skrev i en meddelelse
> [...]
navn_jeg_ikke_kender.doc
> vil jeg gerne lavet et link til denne fil på min php side. Er det muligt?

Du kan jo løbe hele mappen igennem for filer og analysere hvert enkelt
filnavn for at finde ud af om det er en fil af interesse, det vil
selvfølgeligt kræve at du har nogle retningslinjer mht hvilke filer der har
interesse, f.eks alle *.doc-filer.

$adr=mappenavn;

$dp=OpenDir($adr);

do{
$itm=ReadDir($dp);
if (($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){
$ext = strtolower(end(explode('.', $itm)));
if ($ext == 'doc') {

her indsættes hvad du vil gøre med din $itm som er en *.doc.

} while ($itm!=false);
CloseDir($dp);

Fra : Bjerrum

Dato : 10-05-04 11:22

"Peter Anskjær" <m@ybe.not> skrev

> Du kan jo løbe hele mappen igennem for filer og analysere hvert enkelt
> filnavn

Det er da det jeg gør.

Tak for hjælpen.

Bjerrum

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-05-04 14:35

On Mon, 10 May 2004 11:20:28 +0200, "Peter Anskjær" <m@ybe.not> wrote:

>det vil
>selvfølgeligt kræve at du har nogle retningslinjer mht hvilke filer der har
>interesse, f.eks alle *.doc-filer.

I dette tilfælde lyder det endda, som om det er lettere blot at bruge
glob():

http://www.php.net/glob

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Peter Anskjær

Dato : 10-05-04 15:30

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> I dette tilfælde lyder det endda, som om det er lettere blot at bruge
> glob():
>
> http://www.php.net/glob

Det har du ret i, smart funktion.

Mvh
Peter

Fra : Bjerrum

Dato : 10-05-04 18:21

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev

> I dette tilfælde lyder det endda, som om det er lettere blot at bruge
> glob():
>
> http://www.php.net/glob

Det funger nu ikke helt hos mig, så jeg bliver ved det første bud.
<?php
foreach ( glob("*.php") as $filename ) {
echo "$filename size " . filesize($filename) . "\n";
}
?>

giver mig:
Fatal error: Call to undefined function: glob() in
c:\phpdev\www\kig_efter_fil2.php on line 11

Bjerrum

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-05-04 18:30

On Mon, 10 May 2004 19:20:59 +0200, "Bjerrum" <sb@[slet]plugworks.net>
wrote:

>Fatal error: Call to undefined function: glob() in
>c:\phpdev\www\kig_efter_fil2.php on line 11

Den blev introduceret i PHP 4.3.0. Måske din PHP er ældre.

Fra : Bjerrum

Dato : 11-05-04 13:48

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev

> Den blev introduceret i PHP 4.3.0. Måske din PHP er ældre.

Jep - min er 4.3.2
Det er altid rat at vide hvorfor det ikke spiller.

Bjerrum

Fra : Peter Brodersen

Dato : 11-05-04 16:24

On Tue, 11 May 2004 14:48:08 +0200, "Bjerrum" <sb@[slet]plugworks.net>
wrote:

>Jep - min er 4.3.2

4.2.3, velsagtens? Ellers burde der jo ikke være nogen problemer.

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 10-05-04 10:22

Bjerrum wrote:
> [...]
> vil jeg gerne lavet et link til denne fil på min php side. Er det muligt?

mon ikke et kig i php's glimrende manual kunne hjælpe lidt?
http://dk.php.net/dir

--
excuse of the day : Hot Java has gone cold
from bofh : http://www.cs.wisc.edu/~ballard/bofh/

Fra : Bjerrum

Dato : 10-05-04 11:24

"Ulrik Nielsen" <un.spam@tiscali.dk> skrev
> mon ikke et kig i php's glimrende manual kunne hjælpe lidt?
> http://dk.php.net/dir

Jo når nu du fortæller mig, hvad jeg skal lede efter.
Tak

Bjerrum