Jeres bedste is-opskrift søges...
Fra : Susanne

Dato : 09-05-04 17:05

Så har jeg købt piskefløde og pasteuriserede æg - og mangler nu kun den
perfekte opskrift på is.

Jeg har selvfølgelig kigget i diverse kogebøger men syntes det kunne være
bedre at høre om der er nogle derude der har den perfekte opskrift på en
flødeis/parfait/cremeis eller hvad de nu kaldes.

Om det er en opskrift på vanille-, chocolade-, nougat-, hindbær-, jordbær-
eller en helt 6. form for is er ikke det afgørende - den skal bare være GOD
og i øvrigt kunne laves uden ismaskine....

Venter i spænding!

/Susanne.

Fra : mig

Dato : 09-05-04 17:22

Hejsa..

Her er min den bedste opskrift.

3 æggeblommer
1 dl. sukker
1/2 l. piskefløde
3 æggehvider

Blommer piskes hvide med sukker.
Fløden piskes til skum.
hviderne piskes oz til skum og det hele blandes forsigtigt.

Jeg plejer at tilsætte finhakket chokolade og røde cocktailbær. Mumz

Husk altid at bruge pasteuriserede æg....

/Bente

Fra : alfaekko

Dato : 09-05-04 21:53

> Husk altid at bruge pasteuriserede æg....

....hvis du vil gå på kompromis med smagen.

Jeg synes p-æg smager elendigt, og skolder istedet økologiske æg. Der er
ganske vist stadigt en minimal risiko, men jeg tør godt løbe den. Hvis man
yderligere har serveret vin til maden, skal det nok gå godt

Anders

Fra : Hauge

Dato : 09-05-04 22:11

Hejsa
alfaekko wrote:
> Jeg synes p-æg smager elendigt

Har du prøvet en blindtest, eller er det noget du tror?

> Hvis man yderligere har serveret vin til maden, skal det nok gå godt

Hehe, kræver vist en 99% alc. vin, for at dræbe salmo'erne ;)

/Hauge

Fra : alfaekko

Dato : 11-05-04 15:24

> Hejsa
>
> Har du prøvet en blindtest, eller er det noget du tror?

> Hehe, kræver vist en 99% alc. vin, for at dræbe salmo'erne ;)
>
> /Hauge

Nej faktisk ikke. De to, der døde af kiksekage i Jylland for nogle år
tilbage havde som de eneste drukket øl istedet for vin til maden. Og alle
havde fået kiksekage!

Anders

Fra : Hauge

Dato : 11-05-04 15:58

Hejsa

alfaekko wrote:
> Nej faktisk ikke. De to, der døde af kiksekage i Jylland for nogle år
> tilbage havde som de eneste drukket øl istedet for vin til maden. Og
> alle havde fået kiksekage!

Fedt nok, det vil jeg prøve næste gang

/Hauge

Fra : -V-

Dato : 11-05-04 16:27

alfaekko wrote:

> Nej faktisk ikke. De to, der døde af kiksekage i Jylland for nogle år
> tilbage havde som de eneste drukket øl istedet for vin til maden. Og
> alle havde fået kiksekage!

Fagbladet Ingeniøren havde for et lille års tid siden en artikel om vins
antibakterielle egenskaber.
Ved behandling af sterilbænke o.l. med ufortyndet vin blev totalkimeantallet
nedsat væsentligt, og jeg mener at den mest velegnede vin var chardonnay.
Godt at vide, hvis man har en bakterieinfektion.
"Jamen doktor! Det er jo for mit eget bedste!"

-V-

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-05-04 01:07

"alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej faktisk ikke. De to, der døde af kiksekage i Jylland for nogle år
> tilbage havde som de eneste drukket øl istedet for vin til maden. Og alle
> havde fået kiksekage!

Fælles for de to mænd, der døde, var også, at de spiste meget store mængder
af kiksekagen.

Afdelingslæge Kåre Mølbak fra Statens Serum Institut mistænkte dét for at
være forklaringen.

Familien, der blev ramt af tragedien, bestod af forældrene og syv børn.
Udover far og søn, der altså døde, var tre af familiens mindre børn ramt af
maveonde, kvalme og opkast. De har næppe drukket hverken vin eller øl, så
mon ikke forklaringen om mængde er en mere sandsynlig forklaring end
drikkevarernes art?

Mvh. Lisbeth

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-05-04 19:58

"alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes p-æg smager elendigt, og skolder istedet økologiske æg. Der er
> ganske vist stadigt en minimal risiko, men jeg tør godt løbe den.

Enig. Salmonella-hysteriet har snart nået utålelige højder. Skoldes æggene
inden brug, er "risikoen" for salmonella mikroskopisk.

--
-Jens B.

Fra : Hauge

Dato : 10-05-04 20:10

Hejsa
Jens Bruun wrote:
> Enig. Salmonella-hysteriet har snart nået utålelige højder. Skoldes
> æggene inden brug, er "risikoen" for salmonella mikroskopisk.

Schhh, det må man ikke sige, så har folk ikke nogen reel grund til at de
blev syge, udover deres egen dårlige hygiejne

/Hauge

Fra : Thomas Widmann

Dato : 09-05-04 22:44

"alfaekko" <alfaekko@minusspam.dk> writes:

> ....hvis du vil gå på kompromis med smagen.
>
> Jeg synes p-æg smager elendigt, og skolder istedet økologiske æg.

Jeg bruger bare almindelige æg og satser på, at vaccineringen (jeg bor
i Skotland) har virket.

/Thomas
--
Thomas Widmann twid@bibulus.org http://www.twid.bibulus.org
Flat 3/2, 54 Mavisbank Gardens, Glasgow G51 1HL, Scotland, EU

Fra : mcloud

Dato : 09-05-04 22:08

"Susanne" <denlillevampyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så har jeg købt piskefløde og pasteuriserede æg - og mangler nu kun den
> perfekte opskrift på is.

> Hej Susanne

Her er min opskrift ,du kan selv variere den med evt at lægge rosinerne i
spiritus:

4 æggeblommer
50 g sukker
3/4 liter piskefløde
75 g valnødder
100 mørk chokolade
dajm chokolade efter smag
100 g groft revet marcipan
Cocktailbær og eller rosiner kan tilsættes efter behag

Æggene piskes luftige med sukkeret.

Nødder, chokolade m.v. hakkes groft.
Marcipan rives groft. - nemmest hvis marcipanen fryses 1 times tid først.

Fløden piskes stiv, og vendes i æggemassen.

Hakket chokolade, nødder m.v. samt marcipanen vendes meget forsigtigt i
isen, der sættes i fryseren.

Der skal ikke røres i ismassen under frysning.
Kan evt. serveres med lun jordbærsovs.

mvh mcloud