Aktiver der ikke kan sættes til udlæg
Fra : Frederik GS

Dato : 09-05-04 15:15

Hejsa NG,

Jeg skal i forbindelse med en fogedretsag opgive en liste over mine aktiver.
(hvad-jeg-ejer-der-er-penge-værd) og er i den forbindelse, af bekendte,
blevet fortalt at der er visse ting / aktiver der ikke kan sættes til udlæg.

Dette er ting såsom senge, køleskabe, frysere - generelt ting som man må
sige er en del af at-opretholde-en-levestandard.

Hvad kalder man disse ting juridisk ? Der må være et ord / begreb for det.
Grunden til jeg spørger, er at jeg mener - i forbindelse med mit arbejde -
at min PC er et sådant aktiv og jeg vil rette henvendelse til advokat vedr.
dette.

På forhånd tusind tak !

MvH, Frederik GS

Fra : henrik

Dato : 09-05-04 15:21

> [...]
> sige er en del af at-opretholde-en-levestandard.
>
> Hvad kalder man disse ting juridisk ? Der må være et ord / begreb for det.

Trangsbeneficiet er svaret - og findes i retsplejeloven § 509, som lyder:

Udlæg kan ikke foretages i aktiver, bortset fra fast ejendom, der er
nødvendige til opretholdelse af et beskedent hjem og en beskeden levefod for
skyldneren og hans husstand.

Stk. 2. Udlæg kan ikke foretages i aktiver af indtil 3.000 kroners værdi,
som er nødvendige til skyldnerens eller hans husstands erhverv eller
uddannelse.

Stk. 3. Skyldneren kan ikke gyldigt give samtykke til udlæg i de i stk. 1 og
2 nævnte aktiver.

Stk. 2 er relevant i denne forbindelse.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Frederik GS

Dato : 09-05-04 15:58

> Trangsbeneficiet er svaret - og findes i retsplejeloven § 509, som lyder:

Tusind tak for det ! Hurtigt og præcist svar - nu bliver det lettere at
skrive det brev.

MvH, Frederik GS

Fra : henrik

Dato : 09-05-04 16:58

> Tusind tak for det ! Hurtigt og præcist svar - nu bliver det lettere at
> skrive det brev.

Det var så lidt. Men du bliver nok nødt til at oplyse om alle dine aktiver -
fogeden skal sørge for, at der ikke bliver gjort udlæg i de aktiver, som
omfattes af § 509. Husk også, at du har påvisningsret, dvs. i høj grad selv
kan bestemme, hvilke aktiver der "først" skal begæres udlæg i.

Retsplejeloven § 517:

Skyldneren eller den, der varetager hans interesser, jf. § 495, stk. 2, har
ret til at påvise de aktiver, i hvilke udlæg skal foretages.
Stk. 2. Udlæg kan dog altid foretages i rede penge. Udlæg for krav, der er
sikret ved pant, kan altid foretages i pantet.
Stk. 3. Skyldneren kan ikke forlange, at udlæg skal foretages i fast
ejendom, behæftede aktiver, aktiver, hvis værdi er usikker, eller aktiver,
hvis opbevaring eller afhændelse er særlig vanskelig, hvis han ejer andre
aktiver, hvori udlæg kan ske.
Stk. 4. I øvrigt bestemmer fogedretten, hvilke aktiver der skal foretages
udlæg i, og påser herunder, at udlægget så vidt muligt sker i de aktiver,
skyldneren og hans husstand bedst kan undvære.

Venlig hilsen
Henrik