At få gravet nye ledninger ned
Fra : Casper Bang

Dato : 09-05-04 13:39

Hej,

Der er for lidt kobber i mine telefonledninger, til at få noget seriøst
bredbånd. Der skal derfor nogle nye ledninger ned i jorden.

Er det noget man selv skal betale, eller har TDC en aftale om at de skal
sørge for kvaliteten af telefonnettet i Danmark?

Jeg har hørt at hvis man beder om at få installeret en ny TELEFON-linie på
adressen, og de ikke finder at der er nok kobbet, at de så skal sørge for at
få ordnet forholdene så det bliver muligt... er dette korrekt, og vil jeg på
den nyetablerede linie så kunne oprette mit bredbånd?

Hvis jeg selv skal punge ud - ved i hvor meget sådan noget sådan cirka
kommer til at koste?

På forhånd tak for hjælpen.
~Casper Bang

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 09-05-04 17:24

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:409e2646$0$1354$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
>
> Er det noget man selv skal betale, eller har TDC en aftale om at de skal
> sørge for kvaliteten af telefonnettet i Danmark?

TDC har forsyningsplidt på telefoni alene.

> [...]
> få ordnet forholdene så det bliver muligt... er dette korrekt, og vil jeg

> den nyetablerede linie så kunne oprette mit bredbånd?

Hvis de kan levere en telefon forbindelse på det kobber du pt. har, skal du
ikke forvente de skifter det ud, eller ligger nyt ind.
Forsyningspligten går som sagt alene på telefoni.

Alternativt kan du kigge på Sonofons FWA

Hilsen Tobias

Fra : Casper Bang

Dato : 09-05-04 19:01

> TDC har forsyningsplidt på telefoni alene.

Det er da lidt surt :(

> [...]
du
> ikke forvente de skifter det ud, eller ligger nyt ind.
> Forsyningspligten går som sagt alene på telefoni.

Ja - men man har jo lov til at håbe at det ikke er muligt. I det tilfælde er
de vel så forpligtigede til at ligge nye kabler ned!?

> Alternativt kan du kigge på Sonofons FWA

Dem har jeg allerede... de er for dyre, og ikke synderligt stabile.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-04 20:01

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:409e71ef$0$875$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Det er da lidt surt :(

Ja, det kunne være et politisk statussymbol at ændre det, men det ville være
ret dyrt.

> Ja - men man har jo lov til at håbe at det ikke er muligt. I det tilfælde
er
> de vel så forpligtigede til at ligge nye kabler ned!?

Njaa, de SKAL levere telefoni til dig, men de tager den letteste løsning,
som ikke nødvendigvis er at lægge nye kabler ned

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-05-04 21:01

On Sun, 9 May 2004 21:00:35 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Njaa, de SKAL levere telefoni til dig, men de tager den letteste løsning,
>som ikke nødvendigvis er at lægge nye kabler ned

Det er vel udelukket hvis man bestiller en ISDN linie?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-04 21:56

Bjarke Hansen skrev:

>Det er vel udelukket hvis man bestiller en ISDN linie?

Hvad er udelukket?

ISDN kører på samme ledning som almindelig telefoni.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-04 05:46

On Sun, 09 May 2004 22:56:05 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvad er udelukket?

At TDC klasker en boks op på vægen der splitter een kobberlinie til 2
telefonlinier.. som faktisk vist er noget ISDN halløj, bare til brug
når kunder vel betale for 2 analoge forbindelser. og detbruger de
sikkert også steder i egendomme for der er mangel på kobber.. altså at
splitte flere beboere over sådan en box.. men så for de en dårlig
forbindelse, og ikke mulighed for adsl og andre ting.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-04 23:29

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> Det er vel udelukket hvis man bestiller en ISDN linie?

Man kan teoretisk set sagtens føre en ISDN via en radiokæde

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-05-04 05:43

On Mon, 10 May 2004 00:29:22 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
>
>Man kan teoretisk set sagtens føre en ISDN via en radiokæde

Bruger TDC sådan noget da?

Jeg har sku aldrig set noget TDC udstyr på en Radiokæde?

Selv den mobile Mobilmast de har sat op her i taastrup for at dække
een bygning i kælderen er da tilsluttes lysleder. Hvorimod de fleste
Orange, Telia og Sonofon master kører med radiokædeudstyr. Og det kan
vel heller ikke betale sig sådan noget for at få lavet en isdn
forbindelse?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-04 07:51

> Bruger TDC sådan noget da?

Ja

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-05-04 20:01

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> wrote in message
> TDC har forsyningsplidt på telefoni alene.

og 2 mbit faste kredsløb (og vist en ting mere)
Bekendtgørelsen ligger på www.itst.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 09-05-04 22:08

Martin Højriis Kristensen wrote:

> og 2 mbit faste kredsløb (og vist en ting mere)
> Bekendtgørelsen ligger på www.itst.dk

Basale taletelefonitjenester, ISDN-tjenester og faste kredsløb.
[...]
1) 2- eller 4-tråds faste kredsløb til tale af almindelig kvalitet.

2) 64 kbit/s digital teknik.

3) 2048 kbit/s digital teknik.

Jf. bekendtgørelse om forsyningspligtydelser af 6. november 2000:
http://www.itst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024749

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix:

Fra : Casper Bang

Dato : 10-05-04 16:55

> og 2 mbit faste kredsløb (og vist en ting mere)
> Bekendtgørelsen ligger på www.itst.dk

De 2 megabit - er det synkront, eller kun i download? Hvis det er begge
veje, burde jeg jo kunne gå hen og slå dem i hovedet med den
bekendtgørelse...

Fra : Christian Joergensen

Dato : 10-05-04 17:00

On Mon, 10 May 2004 17:54:38 +0200, Casper Bang wrote:

> De 2 megabit - er det synkront, eller kun i download? Hvis det er begge
> veje, burde jeg jo kunne gå hen og slå dem i hovedet med den
> bekendtgørelse...

ADSL er ikke et fast kredsløb.

--
Christian Jørgensen
http://www.razor.dk

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 10-05-04 17:02

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:409fa5bf$0$737$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> De 2 megabit - er det synkront, eller kun i download? Hvis det er begge
> veje, burde jeg jo kunne gå hen og slå dem i hovedet med den
> bekendtgørelse...

Prøv nu først lige at undersøge hvad et 2mbit fast kredsløb koster ved TDC
:)

/Tobias

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-04 18:04

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:409fa5bf$0$737$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> De 2 megabit - er det synkront, eller kun i download?

Det er symmetrisk

> Hvis det er begge
> veje, burde jeg jo kunne gå hen og slå dem i hovedet med den
> bekendtgørelse...

Gør det og de vil levere prompte.. Prisen er dog en ganske anden end ADSL
eller sågar SHDSL

Fra : Casper Bang

Dato : 10-05-04 18:35

> Gør det og de vil levere prompte.. Prisen er dog en ganske anden end ADSL
> eller sågar SHDSL

Prøv at se:
http://www.itst.dk/tema.asp?page=tema&objno=134755038

Prisen er MAX 10K per kvartal hvis jeg bor under 30km fra centralen... og
det gør jeg helt sikkert. Det er worst case scenario.
Det er jo stadig næsten lige så billigt som shdsl, som koster omkring de 2½K
om måneden...

Så meget dyrere kan jeg da ikke se det kan blive :s

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-04 18:58

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:409fbd51$0$789$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Prisen er MAX 10K per kvartal hvis jeg bor under 30km fra centralen... og
> det gør jeg helt sikkert. Det er worst case scenario.
> Så meget dyrere kan jeg da ikke se det kan blive :s

Så har du så en 2 mbit-linje. Men du vil vel også gerne have den forbundet
til Internettet?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-05-04 19:58

Martin Højriis Kristensen skrev:

> "Casper Bang" wrote

> Så har du så en 2 mbit-linje. Men du vil vel også gerne have den
> forbundet til Internettet?

Hvor er du ond.

"Du vil jo gerne være med i klubben, ikke?"

Fra : Casper Bang

Dato : 10-05-04 20:43

> Så har du så en 2 mbit-linje. Men du vil vel også gerne have den forbundet
> til Internettet?

Ahh... hvis linien ikke er til nettet, hvad er den så til? Er det bare hvis
jeg vil have lavet et "lan" mellem to adresser?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-04 20:58

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:409fdb2e$0$703$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Ahh... hvis linien ikke er til nettet, hvad er den så til? Er det bare
hvis
> jeg vil have lavet et "lan" mellem to adresser?

Ja, bortset fra at man så ikke kalder det et LAN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-04 04:28

Uheldigvis faldt Casper Bang over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> de så skal sørge for at få ordnet forholdene så det bliver muligt...
> er dette korrekt, og vil jeg på den nyetablerede linie så kunne

Ja, du skal bare bestille en ny linje og *holde* mund med, at du
senere vil have DSL..

Når den nye linje er etableret, så bestiller du din ADSL.

Hvis du derimod fra starten begynder at snakke om ADSL, så kommer de
med alle mulige undskyldninger.

Jeg kender indtil flere, der har lavet det "trick". Men det er klart,
at det er jo noget dyrere...

Claus

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 10-05-04 21:51

Casper Bang wrote:

> Der er for lidt kobber i mine telefonledninger, til at få noget seriøst
> bredbånd. Der skal derfor nogle nye ledninger ned i jorden.

Jeg har med interesse læst indlæg i tråden.

Men 1 ting er ubesvaret:

Hvordan har du fundet ud af at du har for lidt kobber.? Er trådene for
tynde til at strømmen kan løbe tilstrækkeligt hurtigt.?

Kan bits'ene ikke nå at komme igennem til tiden.?

Mvh. Jørgen

Fra : Casper Bang

Dato : 11-05-04 07:15

> Men 1 ting er ubesvaret:
>
> Hvordan har du fundet ud af at du har for lidt kobber.? Er trådene for
> tynde til at strømmen kan løbe tilstrækkeligt hurtigt.?
>
> Kan bits'ene ikke nå at komme igennem til tiden.?

Jeg prøvede at få det oprettet igennem først TDC som sagde der var for meget
dæmpning på linien, derefter igennem cybercity som sagde at der var for lidt
kobber...
Det var teleselskaberne som konkluderede dette...
Det betyder simpelt hen at signalet ikke er stærkt nok.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-05-04 19:21

Casper Bang wrote:

Klip

> [...]
> kobber...
> Det var teleselskaberne som konkluderede dette...
> Det betyder simpelt hen at signalet ikke er stærkt nok.

Er problemets årsag ikke virkelig at du bor for langt fra telefoncentralen.?

Jeg mener at for en tekniker (som jeg) er udtrykket "for lidt kobber"
noget der ikke beskriver noget som helst.
(Jeg er dog ikke indenfor tlf. branchen)

Jeg mener:
Det er bare et standardudtryk de stikker ud.
De har hørt at der er noget der hedder "rå kobber". Som engang var et
modeudtryk.

Jeg tvivler noget på at de kan løse problemet ved at grave et andet
kabel ned.
Der skal vel en forstærkning til.? Eller omlægning af kablet.?

Det er ærgerligt at se at du har fået så mange ubrugelige kommentarer i
tråden du har oprettet.

Men det er problemet med nyhedsgrupper: Vi diskuterer alt for ofte langt
ved siden af det der er spurgt om.
Det ender for ofte i det rene sludder. Som også er tilfældet med denne
tråd.

Mvh. Jørgen

Fra : Casper Bang

Dato : 12-05-04 06:28

> [...]
> kabel ned.
> Der skal vel en forstærkning til.? Eller omlægning af kablet.?

Det er et godt spørgsmål om det vil virke.. jeg har desværre ikke fået svar
på hvor meget det ca. vil koste hvis jeg selv vælger at betale at få lagt
nogle nye kabler - hvis det vil hjælpe.
Der er vel ikke andet at gøre end at ringe til TDC og snakke med dem om
det...

> [...]
> ved siden af det der er spurgt om.
> Det ender for ofte i det rene sludder. Som også er tilfældet med denne

Tjaa, det er nu altid interessant at høre det fra så mange vinkler synes
jeg.

Fra : Casper Bang

Dato : 13-05-04 14:13

Jeg har nu taget kontakt til TDC for at høre dem om hvad det ville koste at
få smidt nogle nye ledninger i jorden.
De sagde at de som sådan ikke var ledningerne selv der var problemet; den
for store dæmpning skyldes afstanden hen til centralen (2,2 km). At der var
for lidt kobber var i sig selv ikke noget problem; TDC har forsyningspligt
så de ville selv grave nye ledninger ned.

Med det leder jeg stadig efter en ny host :/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 13-05-04 15:03

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> writes:

>Med det leder jeg stadig efter en ny host :/

Dæmpningen er en egenskab ved kablingen. Så hvis TDC siger, at der
er for stor dæmpning, vil det samme gælde for alle andre udbydere.

Dog er der set eksempler på, at andre udbyderes tolerancer er lidt
højere. På den måde kan det måske lade sig gøre at overtale en af
de andre til at levere alligevel. TDC jo nok ret med deres måling,
så det vil under alle omstændigheder blive "lige til øllet" med
signalkvalitet og mængden af båndbredde, du kan få igennem.

Men "lige til øllet" er naturligvis bedre end ingenting, hvis det
kan lade sig gøre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Casper Bang

Dato : 13-05-04 15:42

> [...]
> så det vil under alle omstændigheder blive "lige til øllet" med
> signalkvalitet og mængden af båndbredde, du kan få igennem.

Ja, de sagde godt nok hos TDC at jeg kunne få det oprettet, men uden
garanteret båndbredde.... han sagde at jeg nok ikke ville kunne komme over 1
megabit - selv om jueg betaler for 2,3 :(

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-04 15:22

On 2004-05-13, Casper Bang <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote:
> De sagde at de som sådan ikke var ledningerne selv der var problemet; den
> for store dæmpning skyldes afstanden hen til centralen (2,2 km). At der var

Lille ledning = lille modstand, stor ledning = stor modstand. Der er ikke
så meget at gøre!

Hvad med sonofon og FWA?

Thomas

Fra : Hans

Dato : 13-05-04 15:27

Thomas S. Iversen wrote:

> Lille ledning = lille modstand, stor ledning = stor modstand. Der er
> ikke
> så meget at gøre!
>
> Hvad med sonofon og FWA?

Øh.. Du mener forhåbentlig: Kort ledning = Lille modstand, Lang ledning =
Stor modstand, for ellers har du lige omskrevet Ohms lov.

/ Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-04 16:15

Hans skrev:

>Øh.. Du mener forhåbentlig: Kort ledning = Lille modstand, Lang ledning =
>Stor modstand, for ellers har du lige omskrevet Ohms lov.

Måske endda Ohmskrevet den?

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 13-05-04 18:32

On 2004-05-13, Hans <email@kvik.org.invalid> wrote:

> Øh.. Du mener forhåbentlig: Kort ledning = Lille modstand, Lang ledning =
> Stor modstand, for ellers har du lige omskrevet Ohms lov.

Ja, uklart formuleret, men det var hvad jeg mente

Thomas

Fra : Casper Bang

Dato : 13-05-04 15:45

> Hvad med sonofon og FWA?

Har sonofon lige nu... har en 2/1 megabit, men skal have mere upload...
Igennem TDC kan man få 2.3/2.3 megabit til mindre end sonofons 2/1
megabit-forbindelse koster. Sonofon har godt nok en 4/2 megabit forbindelse,
men så kommer vi på den forkerte side af de 6K kroner om måneden, hvilket er
lige i overkanten...

Jeg overvejer at få oprettet 4 sonofon forbindelser, som hver kører 512/512,
til knap 450 kroner om måneden stykket... Er billigere, men også
besværligere at bundle.
Kender til at folk har fået oprettet to forbindelser på samme adresse med
det formål - så mon ikke jeg kan få 4. Meget af besparelsen vil dog ryge i
strømforbruget :/