Kielmann / Kjellman
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 09:23

Göran Olsson, Sverige, søger en af sine aner:

Bengt Kielmann eller Kjellman født 26. dec. 1765 i Herning, Danmark.

Kom til Sverige før 1791, og har vel ved ankomsten fortalt hvor og hvornår
han er født.

Er der nogle der kender ham?

Er der nogle der gider kikke efter ham i arkivet i Viborg?

Jeg bor i Fredensborg, og har forsøgt at finde ham på Rigsarkivet, men det
er ikke lykkedes.

Herning var i 1765 et lille sogn, der var lagt sammen med Ring.

Deres kirkebøger finde tilbage til 1723, og er mikrofilmet, og meget
utydelige.

Nabosognene: Snejbjerg - Tjørring er lagt sammen.

Sunds sogn, Gjellerup sogn, ingen steder kan jeg se ham.

Han har givet mig mange af mine aner i Sverige,

så jeg vil meget gerne hjælpe ham, men jeg ved ikke mere hvordan.

Karen
Fjern SPAMgitter ved svar direkte.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-05-04 21:41

Der er et sogn mere, der hedder Herning, nemlig Hanning som har kirkebog
fælles med Dejbjerg sogn i Bølling herred, Ringkøbing amt.

Jeg har kigget i perioden 1763 - 1768, men ikke fundet nogen der hedder
Kielmann eller lignende. Måske findes der andre Herning, som i dag kaldes
noget andet.
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-05-04 21:51

Havde han overhovedet navnet Kiellmann, da han var i Danmark. Kunne det ikke
være et navn, han har fået senere?
mvh
Bodil Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 22:47

Svenskeren, Göran Olsson, der søger efter sin ane, er også inde på at han
kunne hedde Kjellman i Danmark, men han kan jo også hedde noget andet
lignende. Jeg tror ikke på, at han er døbt Bengt, nærmere Bent, så der er
megen usikkerhed.
Stedet, Herning, har jeg også søgt efter andre steder, og kun fundet:
Herning Kommuneplantage, Vorgod sogn, Ringkøbing amt, men da det er et
naturområde, tror jeg ikke på den mulighed, den skal dog undersøges, det
sogn har jeg ikke kikket i.

I øvrigt kan jeg fortælle om ham, at han var Husar / Dragon 1791 - 1818 i
Norra Skånska Kavalleriregement.
Nr. 12 i Majorens Skvadron.
Deltog i Napolionskrigen i Pommeren 1805.
Gift 20. okt. 1792 i Helsingborg med Boel Nielsdatter (f. 1770)
Første barn Niels, født 19. juli 1793 i Mörarp.

Så i Sverige er mange oplysninger, men det hjælper jo ikke os her i Danmark.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-05-04 23:33

> [...]
> Første barn Niels, født 19. juli 1793 i Mörarp.
>
> Så i Sverige er mange oplysninger, men det hjælper jo ikke os her i

Her er lidt fra www.familysearch.org:

Husband
Bengt Kallsson Pedigree

Birth: 26 DEC 1765 Gramanstorp, Kristianstad, Sweden
Christening:
Marriage: 20 OCT 1792 Halsingborg, Malmohus, Sweden
Death: 29 AUG 1820 Frillestad, Malmohus, Sweden
Burial:

Father: Kjall Olsson Family
Mother: Bengta Nilsson

Wife
Boel Nilsson Pedigree

Birth: 09 JUL 1770 Risekatslosa, Malmohus, Sweden
Christening:
Marriage: 20 OCT 1792 Halsingborg, Malmohus, Sweden
Death: 10 APR 1842 Frillestad, Malmohus, Sweden
Burial:

Father: Nils Nilsson Family
Mother: Kjersti Nilsson

Children

1. Nils Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 19 JUL 1793 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

2. Olu Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 04 SEP 1795 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

3. Karna Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 09 SEP 1796 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

4. Ola Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 16 JUL 1798 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

5. Pehr Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 03 FEB 1800 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

6. Kjersti Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 20 AUG 1803 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death: 20 JAN 1807
Burial:

7. Elna Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 01 MAY 1806 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

8. Kersti Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 02 AUG 1807 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

9. Sven Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 01 MAY 1808 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

10. Bengta Bengtsson Pedigree
Female

Birth: 04 JUL 1810 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death: 20 FEB 1892
Burial:

11. Carl Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 02 FEB 1813 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

12. Jons Bengtsson Pedigree
Male

Birth: 22 SEP 1815 Morarp, Malmohus, Sweden
Christening:
Death:
Burial:

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights
reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these
Conditions of Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 30
http://www.familysearch.org v.2.5.0

Med venlig hilsen
Bodil.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 16:38

Hermed viderebringer jeg en stor tak fra Göran til gruppen og især til Bodil
Grove Christensen, det var Bengt Kallsson, der var tale om. Göran er
forbløffet over, at han skal vende sig til vennerne i Danmark, for at finde
en svensker. Han vedhæftede en fil af en folketælling, hvor jeg kan se at de
har skrevet Herning DK, hvorfor vides ikke. Nu går Göran så videre i sit
eget lands arkiver.
MANGE TAK også fra mig
mvh
Karen

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40a2a621$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-05-04 20:24

> [...]
de
> har skrevet Herning DK, hvorfor vides ikke. Nu går Göran så videre i sit

Velbekomme.
Det var nu nemt nok, da først oplysningerne om konen
og vielsen kom frem.
.

Mvh. BC.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-05-04 00:03

"Karen Elvers" <kelvers (a) pc.dk> skrev Wed, 12 May 2004 23:46:41 +0200

>Svenskeren, Göran Olsson, der søger efter sin ane, er også inde på at han
>kunne hedde Kjellman i Danmark, men han kan jo også hedde noget andet

Sansynligvis Kjelsen eller Kieldsen.??

Eller kunne navnet være et udtryk for hans erhverv (Kielman =
brøndgraver).???

>lignende. Jeg tror ikke på, at han er døbt Bengt, nærmere Bent, så der er
>megen usikkerhed.

Sansynligvis Bendt.

> [...]
>Herning Kommuneplantage, Vorgod sogn, Ringkøbing amt, men da det er et
>naturområde, tror jeg ikke på den mulighed, den skal dog undersøges, det

Hvad plantagen angår, så er den af langt nyere dato. Og iøvrigt er der
heller ikke født nogen Ben*t i Vorgod i perioden.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-05-04 22:51

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev Wed, 12 May 2004
22:40:49 +0200

>Der er et sogn mere, der hedder Herning, nemlig Hanning som har kirkebog
>fælles med Dejbjerg sogn i Bølling herred, Ringkøbing amt.

Jeg har også kigget lidt på Hanning, uden at finde noget.

Jeg tror heller ikke han er født hverken i Herning eller eller de
omliggende sogne. Der er ihvertfald ikke døbt nogen Bent / Bendt / Bengt
i den relevante perode.

Og som Karen ganske rigtig skriver så var Herning dengang kun en lille
ubetydelig landsby på en 6-8 forblæste huse deroppe hvor
Fredhøjkvarteret nu ligger.

Så det er ret usansynligt at han skulle have opgivet Herning som
fødested, hvis han kom fra een af de omliggende sogne. Så ville han
nærmere have sagt Gjellerup, som dengang var langt mere kendt og langt
mere betydningsfuld.

>Jeg har kigget i perioden 1763 - 1768, men ikke fundet nogen der hedder
>Kielmann eller lignende. Måske findes der andre Herning, som i dag kaldes

En anden oplagt mulighed er Hørning, der lydmæssigt minder meget om
Herning og af udlændinge ofte forveksles med denne.

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 13-05-04 09:01

HVIS navnet skulle være Bendt Kjeldsen så burde der være muligheder
her på Skjern kanten. I Gammel Herning = Hanning området er Bendtsen
et ret populært navn (også Finderup, Faster og Bølling sogne).
Og i Velling Sogn er Kjeldsen ligeså almindelig som Bendtsen i Hanning
- og der er dog ikke længere mellem de to områder, end at der skulle
være mulighed for lidt udavl.
Her er dog også stor tradition for andre kaldenavne end døbenavnet, så
det kan blive lidt svært at finde rundt !
F. eks. er der ingen belæg for at tro, at Bendt Skaarup i Hanning i
1700 årene har nogen tilknytning til undertegnede !
mvh Bent Skaarup Pedersen

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 13-05-04 09:01

Fra : Petter F. Vennemoe

Dato : 24-05-04 18:00

On Sun, 9 May 2004 10:22:52 +0200, "Karen Elvers" <kelvers (a) pc.dk>
wrote:

> [...]
>
>Bengt Kielmann eller Kjellman født 26. dec. 1765 i Herning, Danmark.
>
>Kom til Sverige før 1791, og har vel ved ankomsten fortalt hvor og hvornår

Her er en Kielmann som kom fra Sverige til Kristiansand i Norge:

Jacob Arvesen Kielmann f. ca. 1715, hadde lærebrev fra Gøteborg 1751.
Ble oldermann i skredder lauget ii Kristiansand 1765. Gift 18.10.1753
i Kristiansand med Margretha Svendsdatter Flemming (datter av Svend
Olsen Flemming og Adelus Olsdatter Motrum), barn 1754-1762 Anne Marie,
Kirstine Marie, Maria Magdalena, Kirsten, Kirstina Maria og Dorthe.
Jacob døde 06.09.1784 "69 år" gammel. Alt ifølge Kristiansand
kirkebøker og ditto borgerbok.

mvh, Petter F. Vennemoe