Cruise + naturoplevelser (kør selv)
Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-05-04 22:13

Hej gruppe,

Jeg er faldet over http://tinyurl.com/2te5r [1], en rundrejse der
kombinerer nogle dage cruising med 3 dage på Færøerne og 7 dage på
Island på egen hånd.

Er der andre lignende tilbud vi skal overveje?

Det der her tiltaler os, er en sørejse som tvinger dig til at starte
ferien med at slappe af, samt at vi har vores bil med så vi kan bevæge
os rundt i vort eget tempo.

Er der nogen der har prøvet dette før?

På forhånd tak
/Nicolai

[1] http://www.smyril-line.fo/?Sub={9DABE5FA-DD61-4032-8D5E-8E5F
53573A4E}@{EF1CA5DD-10A7-4B07-AA12-BDDB0A13438B}&Doc={448427
24-C398-4692-83B7-26FC953A6668}

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Ole Pedersen

Dato : 08-05-04 22:16

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det der her tiltaler os, er en sørejse som tvinger dig til at starte
> ferien med at slappe af, samt at vi har vores bil med så vi kan bevæge

Vi har fra venner hørt at bilerne på Island skal være 4-hjuls trukne (helst)

vh OP og BP

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-05-04 09:35

On Sat, 8 May 2004 23:16:03 +0200, "Ole Pedersen" <Ole@Pedersen.dk>
wrote:

>Vi har fra venner hørt at bilerne på Island skal være 4-hjuls trukne (helst)

Hvis man vil køre op i højlandet, på gletcherkørsel m.m., så er det
helt klart påkrævet.

Men det skulle være muligt at køre rundt om Island i en almindelig
personbil, om sommeren.

Jeg har kun set Reykjavik og "den gyldne cirkel", og den eneste del af
den tur hvor det var nødvendig med firehjulstrækker var da vi kørte op
på glethceren for at køre i snescooter. Det var til gengæld ogfså en
ombygget landrover med ekstra store hjul, speciel affjedring m.m.

Så sådanne steder skal vi jo nok holde os fra.

Men at leje en firehjulstrækker i Island koster fra 14000 om ugen, det
synes jeg er mange penge. Så hellere smide lidt penge til en guidet
tur op til sådan en ting.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 09-05-04 09:31

">
> [...]
>
> Men at leje en firehjulstrækker i Island koster fra 14000 om ugen, det
> synes jeg er mange penge. Så hellere smide lidt penge til en guidet

Jeg er meget enig. Vi kørte meget rundt i det sydlige og sydvestlige Island
i April og der var ingen problemer! Der er dog meget hullet når man kommer
lidt væk fra hovedvejene, så forsigtig kørsel tilrådes (og man skal nok ikke
være for sart mht. lakken på bilen). Deres grusveje er generelt gode. Så en
4-hjulstrækker er ikke nødvendig. Næste gang vil jeg alligevel overveje en
4-hjulstrækker, for at kunne komme lidt tættere på naturen. Uden er man nødt
til at følge hovedvej 1 uden muligheder for de store afstikkere.

Jeg har dog set betydeligt lavere priser end du angiver. Prøv de lokale. Du
kan se billeder fra turen på vores hjemmeside. Der er dog ikke mange
billeder af vejene *s*

Kennet
--
Besøg vores rejse- og dyreside på
www.pernille-kennet.dk

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-05-04 13:01

On Sun, 9 May 2004 10:31:25 +0200, "Pernille og Kennet"
<anonymos@noplace.dk> wrote:

Hej Kennet,

>i April og der var ingen problemer! Der er dog meget hullet når man kommer
>lidt væk fra hovedvejene, så forsigtig kørsel tilrådes (og man skal nok ikke
>være for sart mht. lakken på bilen).

En bil er til for at blive brugt, og da den er en 8 år gammel så går
det nok

>Jeg har dog set betydeligt lavere priser end du angiver. Prøv de lokale. Du
>kan se billeder fra turen på vores hjemmeside. Der er dog ikke mange
>billeder af vejene *s*

Ja jeg fandt også lidt billigere nu. Men 4-hjulstrækkere er generelt
meget dyre at leje, desværre.

En ret god side I har lavet, med mange gode tips og inspirationer.
Selv om jeg rejser meget i mit arbejde, er der stor forskel på at
blive mødt af den lokale kontakt i lufthavnen og fulgt rundt, som
oftest udelukkende i forretningsøjemed, og så på at holde ferie.

Jeg synes det er en rigtig god rejsebeskrivelse I har lavet, og jeg
vil vende tilbage i forbindelse med senere ferie.

Ligenu er jeg ved at se lidt på hvad vi skal lave på den 7 dages
rundtur.

En tur i den blå lagune er et must. Mindst en tur. Fandt I andre
tilsvarende steder på Island?

Jeg tror vi vil betale lidt ekstra for en overnatning i Reykjavik, og
så bruge lidt penge på at spise på Perlan i Reykjavik. Vi er nogle
luksusmennesker og sætter pris på toprestauranter - selvom økonomien
jo sætter en særdeles hård begrænsning på hvor tit vi kan den slags.

Nå, men som det ser ud nu rejser vi ud den 21. august. Vi sparer 4.500
kr. pr. person ved at vente til højsæsonen er forbi, og første uge i
september bør stadig være en OK årstid at komme til Island på.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 09-05-04 19:00

> En tur i den blå lagune er et must. Mindst en tur. Fandt I andre
> tilsvarende steder på Island?

Nej, vi fandt ikke lignende steder i løbet af vores tur.

> [...]
> luksusmennesker og sætter pris på toprestauranter - selvom økonomien
> jo sætter en særdeles hård begrænsning på hvor tit vi kan den slags.

Perlan er dyr, men ikke vildt dyr. Det er gourmetmad til gourmetpriser. De
har i øvrigt deres egen hjemmeside, så I kan glæde jer og se lidt priser.
www.perlan.is.

Der er mange muligheder for overnatning i Reykjavik, og kommer man uden for
den absolutte højsæson er det muligt at overnatte uden at blive helt flået.
MEN ... når man nu er vant til at rejse andre steder i verden så kan
højsæsonpriserne godt virke skræmmende; man skal trods alt bare have en
seng. Derfor valgte vi gæstehusene, som jeg stærkt vil anbefale hvis man vil
bo på basic+.

Du er altid velkommen til at skrive!

Mange hilsner

Pernille

Fra : Nicolai Lang

Dato : 09-05-04 22:23

On Sun, 9 May 2004 19:59:38 +0200, "Pernille og Kennet"
<anonymos@noplace.dk> wrote:

Hej Pernille (eller Kennet)

>Du er altid velkommen til at skrive!

Fortsætter lige i tråden her ...

>www.perlan.is.

Tak.

>Der er mange muligheder for overnatning i Reykjavik, og kommer man uden for
>den absolutte højsæson er det muligt at overnatte uden at blive helt flået.

Klart, men nu har vi vist godtnok set os varme på det nordatlantiske
cruise, jeg var ved at regne lidt på det, skulle vi nøjes med sørejsen
og så betale for hotel ved siden af, så er det vist ikke billigere.

> [...]
>seng. Derfor valgte vi gæstehusene, som jeg stærkt vil anbefale hvis man vil

Er det med privat bad/toilet? Det er i virkeligheden det eneste
ultimative krav jeg har (jeg rejser ca. 20-25 uger om året i
forbindelse med mit arbejde).

Mens jeg søgte på lidt rejstips faldt jeg over
http://www.unimog.org.uk/ - engang når jeg får mange penge så vil jeg
bygge mig en 4x4 terrængående mobil home og rejse verden rundt

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 09-05-04 22:37

"Pernille og Kennet" <anonymos@noplace.dk> wrote in message news:<409e7187$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> Nej, vi fandt ikke lignende steder i løbet af vores tur.

Det finns mere end hundred svömmebassenger rundt om Island som alle
gir god bade oplevelse uden at være like dyr som den Blå Lagunen.

Fra : Sigvaldi Eggertsson

Dato : 09-05-04 22:34

Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> wrote in message news:<v2rr90tguq0b3msbmj4r7uur2imvpkqq05@4ax.com>...

> Hvis man vil køre op i højlandet, på gletcherkørsel m.m., så er det
> helt klart påkrævet.
>
> Men det skulle være muligt at køre rundt om Island i en almindelig
> personbil, om sommeren.

Det går bra at köre rundt hele Island om vinteren også på vanlig personbil.