Ng , Hvor
Fra : Is

Dato : 07-05-04 20:44

Hej

Jeg havde lidt problemer med NG på sunsite.auc.dk !

Det er løst nu, men det fik mig til at kigge lidt NG andre steder .

Hvad er forskellen på "sunsite.auc.dk" og "news.sunsite.dk" ??

Jeg har også kigget lidt på "news.get2net.dk" og her er mange flere indlæg
tilgængelige . Hvorfor ???

Men hvor er det egentligt bedst at læse NG,er ?? (danske)

Google er også ok, men jeg vil helst hente, og så læse ofline (alm modem)

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 07-05-04 21:51

Is, du skrev:

> Hvad er forskellen på "sunsite.auc.dk" og "news.sunsite.dk" ??

Ingen, det er to forskellige navne for den samme server.

> Jeg har også kigget lidt på "news.get2net.dk" og her er mange flere indlæg
> tilgængelige . Hvorfor ???

Sunsite beholder kun indlæg i 45 dage, jeg mener get2net beholder
indlæg i ca 90 dage

> Men hvor er det egentligt bedst at læse NG,er ?? (danske)

Til text er http://news.individual.net/ min foretrukne, men den
kræver tilmelding, som dog er gratis.

--
Henrik

Fra : Hans

Dato : 07-05-04 22:50

Henrik K Hansen wrote:

> Sunsite beholder kun indlæg i 45 dage, jeg mener get2net beholder
> indlæg i ca 90 dage

Det er noget længere. Der ligger indlæg for 12 måneder tilbage på get2nets
nyhedsserver i de ikke binære grupper.

/ Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-04 23:23

Is skrev:

>Hvad er forskellen på "sunsite.auc.dk" og "news.sunsite.dk" ??

I øjeblikket ingen. Om føje tid virker kun den sidste. Sunsite
har lige fået nyt hardware og beytter lejligheden til at
introducere et specifikt navn for newsserveren. Begge navne vil
dog fungere i en overgangsperiode. Man kan såmænd også bare bruge
"sunsite.dk", men altså også kun i en kort periode.

>Jeg har også kigget lidt på "news.get2net.dk" og her er mange flere indlæg
>tilgængelige . Hvorfor ?

De skal leve af det.

>Men hvor er det egentligt bedst at læse NG,er ?? (danske)

Der hvor du kan få hvad du vil have med en hastighed der er
tilpas. Du må prøve dig frem.

Jeg tvivler på at du vil kunne mærke nogen synderlig forskel på
de forskellige udbydere.

--
Bertel

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 08-05-04 10:07

Bertel Lund Hansen skrev:

>I øjeblikket ingen. Om føje tid virker kun den sidste. Sunsite

hurtigere end sunsite.dk - vi taler en faktor meget her!

Karsten (Thygesen)

En dansk gennemgang af Hamsterens opsætning:
http://www.kajsvenningsen.dk/opsat/ham-01.shtml

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-05-04 14:00

"Kaj Svenningsen" <news@kajsvenningsen.dk> wrote in message
> hurtigere end sunsite.dk - vi taler en faktor meget her!

Name: news.sunsite.dk
Address: 130.225.247.90

Name: sunsite.dk
Address: 130.225.247.90

Name: sunsite.auc.dk
Address: 130.225.247.90

Fra : Is

Dato : 08-05-04 15:17

> Der hvor du kan få hvad du vil have med en hastighed der er
> tilpas. Du må prøve dig frem.
>
> Jeg tvivler på at du vil kunne mærke nogen synderlig forskel på
> de forskellige udbydere.
---

Af de 3 vi her snakker om, vinder get2net.dk på hastighed -

Mit DU Meter siger at jeg henter tæt på 12 kb/sec hvor de andre sjældent er
over 7 kb/sec -

Er det så fordi jeg bruger get2net som netadgang - og når jeg så skla videre
derfra går det langsommere ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 15:51

Is skrev:

>Mit DU Meter siger at jeg henter tæt på 12 kb/sec hvor de andre sjældent er
>over 7 kb/sec -

Et almindeligt modem må vel være et 56k i dag? Den maksmale
hastighed i praksis er 48 kbps hvilket svarer til ca. 5,3
kbyte/s. Hvis du har nogle målinger der viser noget andet, er de
enten forkerte eller måler den virtuelle hastighed (hvis data kan
pakkes, er den virtuelle hastighed højere end den fysiske).

>Er det så fordi jeg bruger get2net som netadgang - og når jeg så skla videre
>derfra går det langsommere ??

Jeg tror at det er svært at vide hvor en given begrænsning
ligger. Eftersom ADSL-kunderne ikke klager på stribe hos diverse
udbydere, må det være muligt at nå hastigheder på op til 40 gange
det dit modem kan trække. Det antyder at det ikke er udbydernes
teknik der sætter grænsen.

Men det kan du jo sådan set være ligeglad med. Hvis Get2net kører
bedst, så brug da den.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 08-05-04 15:55

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> enten forkerte eller måler den virtuelle hastighed (hvis data kan
> pakkes, er den virtuelle hastighed højere end den fysiske).

Det lyder mere som om han bruger ISDN - men det ved jeg naturligvis
ikke.

Mikkel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 16:03

Mikkel Gottlieb skrev:

>Det lyder mere som om han bruger ISDN - men det ved jeg naturligvis
>ikke.

Det kan godt ske, men det kører højst 7,6 Kbyte/s, så det ændrer
ikke så meget ved hvad jeg skrev. Men jeg vil nu ikke kalde et
ISDN-modem for almindeligt selv om det er relativt almindeligt.

--
Bertel

Fra : Mikkel Gottlieb

Dato : 08-05-04 16:28

> Det kan godt ske, men det kører højst 7,6 Kbyte/s, så det ændrer
> ikke så meget ved hvad jeg skrev. Men jeg vil nu ikke kalde et
> ISDN-modem for almindeligt selv om det er relativt almindeligt.

Okay ISDN 2 kanaler så Nej det vil jeg give dig ret i - det er ikke
lige så almindeligt som 56k

Mikkel

Fra : Is

Dato : 08-05-04 19:45

> [...]
> enten forkerte eller måler den virtuelle hastighed (hvis data kan
> pakkes, er den virtuelle hastighed højere end den fysiske).

Jeg har alm modem, og når jeg gå på nettet kommer der gerne en oplysning om
at jeg er koblet op med 49,2 Kbps

Jeg har prøvet at ændre mit DU Meter så det viser Kbps - og der kommer der
"stød" på over 100 Kbps !

Men tak for svar - jeg har fået svar på det jeg spurgte om.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 20:05

Is skrev:

>Jeg har alm modem, og når jeg gå på nettet kommer der gerne en oplysning om
>at jeg er koblet op med 49,2 Kbps

Det er den næstbedste hastighed jeg har hørt om. En enkelt lå på
51 kbps. Resten fordeler sig mellem 44 og 48 kbps.

>Jeg har prøvet at ændre mit DU Meter så det viser Kbps - og der kommer der
>"stød" på over 100 Kbps !

Så er det data der kan pakkes inden afsendelsen.

Hvis man pakker en million ens bytes, vil filen fylde måske 100
byte. Når de 100 byte er overført, vil dit DU-meter fortælle dig
at du henter med 1 Mbyte/s.

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 08-05-04 20:24

> Det er den næstbedste hastighed jeg har hørt om. En enkelt lå på
> 51 kbps. Resten fordeler sig mellem 44 og 48 kbps.
---

også denne gang siger den 49,2 Kbps

> Så er det data der kan pakkes inden afsendelsen.
>
> Hvis man pakker en million ens bytes, vil filen fylde måske 100
> byte. Når de 100 byte er overført, vil dit DU-meter fortælle dig
> at du henter med 1 Mbyte/s.
---

Er den en anden og måske mere rigtig måde at tjekke det på ?

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-05-04 20:32

Is skrev:

>også denne gang siger den 49,2 Kbps

Du er bare heldig at have gode telefonlinjer til centralen.

>Er den en anden og måske mere rigtig måde at tjekke det på ?

Det er der sikkert, men det er sådan set ligegyldigt. Du vil
hente med maksimun hastighed altid hvis ikke den server du henter
fra (eller et mellemled) sætter en lavere begrænsning. Ingen af
de danske udbydere har problemer med at levere med høj hastighed.

Du kan tage din hastighed i kbps og dividere med 9. Man dividerer
med 8 for at omregne fra bit til byte, men på grund af lidt
overhead er det i praksis bedre at regne med 9. Det giver så 5,5
kbyte/s som din maksimale fysiske hastighed.

Du kan kontrollere det ved at hente en megastor, pakket fil og
tage tid på at hente den den.

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 09-05-04 02:19

> [...]
> kbyte/s som din maksimale fysiske hastighed.
>
> Du kan kontrollere det ved at hente en megastor, pakket fil og
---

Jeg har lige lavet et forsøg

Først hentede jeg 2 exe filer samtidig (f-prot)

fra start af hentning og 8 min frem var tælleren steget 2.461.307 byte (tal
er fra status modem)
pr. min 307.663 byte

Her lå mit DU Meter og svingede mellem 5,9 & 4,4 kB/sek

derefter NG get2net og nyt abonnement på en ny gr (dk.admin)(hentning af
brevhoveder)

fra start af hentning og 8 min frem sted tæller 5.265.727 byte (status
modem)
pr min 658.216 byte

Her svingede DU Meter mellem 11,8 & 10,3 kB/sek

Hvis jeg så regler lidt på det ? bliver det så henholdsvis 33,1 Kbps & 73,1
Kbps ??

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-05-04 09:58

Is skrev:

>Her lå mit DU Meter og svingede mellem 5,9 & 4,4 kB/sek

Det er nok den fyfsiske værdi. Filerne har været pakket.

>derefter NG get2net og nyt abonnement på en ny gr (dk.admin)(hentning af
>brevhoveder)

Indlæg på usenet er tekstbaserede. Tekst kan som regel pakkes ned
til 50 %.

>Her svingede DU Meter mellem 11,8 & 10,3 kB/sek

Ja, det viser det som jeg gættede på: den virtuelle hastighed.
Den fysiske kan aldrig kommer over 7 Kbyte/s (det er en
*garanteret* øvre grænse - den praktiske ligger lidt lavere). Men
som anført med den million ens byte jeg snakkede om, så kan den
virtuelle hastighed blive meget høj, og det er den DU-meteret
måler.

>Hvis jeg så regler lidt på det ? bliver det så henholdsvis 33,1 Kbps & 73,1
>Kbps ??

Ikke helt.
1.   fra 35,2 til 47,2 kbps
2.   fra 82,4 til 94,4 kbps

Fidusen er at modemmet løbende pakker data, og derfor kan det i
2. se ud som om du overstiger de 56k som dit modem kan køre. Det
er bare umuligt rent fysisk at overskride den grænse.

Det er jo ikke nytteløst hvad DU-meteret viser, for det viser jo
den hastighed som du får fat i de ønskede data med. Man skal bare
ikke tro at der fysisk kan køres hurtigere end de 56k.

--
Bertel

Fra : Is

Dato : 09-05-04 10:11

> [...]
> den hastighed som du får fat i de ønskede data med. Man skal bare
> ikke tro at der fysisk kan køres hurtigere end de 56k.

---
Jeg takker for svar

--
Venlig hilsen