Mandelkage
Fra : Heidi

Dato : 06-05-04 22:12

Jeg skal igang med at bage mandelkage i morgen, hvor der skal bruges
fintmalede mandler, sukker, bagepulver og æggehvider - men skal
mandlerne mon skoldes og smuttes først? Eller bliver resultatet mon lige
så godt, hvis jeg bare maler mandlerne rå i en minihakker?
(Har tidligere lavet den med nogle mandelflager jeg fik fra min fars
daværende arbejde (småkagefabrik), men jeg er ikke klar over om de var
skoldede først).

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Dorte Klerke

Dato : 07-05-04 16:36

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Har tidligere lavet den med nogle mandelflager jeg fik fra min fars
> daværende arbejde (småkagefabrik), men jeg er ikke klar over om de var

Hej Heidi
De mandelflager man køber i butikken har ikke skræl/skind på, så de er højst
sandsynligt blevet skoldet og smuttet. Skallen kan jo være lidt irriterende
at få i bunden, hvis det er i en kage. Jeg tror også de fleste opskrifter
bruger dem uden skal men det er vel en smagssag. Så jeg ville skolde og
smutte dem, i det mindste for at få en finere kage.

Dorte

Fra : Heidi

Dato : 07-05-04 17:47

Dorte Klerke wrote:
> Så jeg ville skolde og smutte dem, i det mindste for at få en finere
> kage.

Det var også det jeg endte med at gøre, og resultatet er blevet fint,
selvom to af kagerne knækkede under transporten fra springformsbund til
frysepose... :-/

Fra : Dorte Klerke

Dato : 07-05-04 20:39

> Det var også det jeg endte med at gøre, og resultatet er blevet fint,
> selvom to af kagerne knækkede under transporten fra springformsbund til
> frysepose... :-/

Ej trist, hvordan flyttede du dem? Men bare de smager godt ;)

Dorte

Fra : Heidi

Dato : 07-05-04 21:22

Dorte Klerke wrote:

> Ej trist, hvordan flyttede du dem? Men bare de smager godt ;)

En flad paletdims ned under og så en hånd med på vejen - men de er lidt
skrøbelige, så det var altså ikke nok
Håber dog de kan kamoufleres på dagen - skal serveres som dessert til
vores bryllup næste lørdag
Og godt smager de - sammen med chokoladekage, vanilleis og hindbærsauce
af mine forældres hindbær - mums...

Fra : Dorte Klerke

Dato : 07-05-04 22:27

> [...]
> vores bryllup næste lørdag
> Og godt smager de - sammen med chokoladekage, vanilleis og hindbærsauce

Tillykke med dagen ;)

Dorte

Fra : Heidi

Dato : 07-05-04 22:51

Dorte Klerke wrote:

> Tillykke med dagen ;)

Tak

Fra : Christina G

Dato : 09-05-04 16:41

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message

> En flad paletdims ned under og så en hånd med på vejen - men de er lidt
> skrøbelige, så det var altså ikke nok
> Håber dog de kan kamoufleres på dagen - skal serveres som dessert til
> vores bryllup næste lørdag

Hej Heidi,

tillykke med brylluppet. Vi skal giftes til sommer og vil gerne lave meget
af maden selv. Hvad gør I? Og hvis I laver meget selv, kunne du lokkes til
at skrive lidt om det? Jeg har forståelse for, hvis det først bliver efter
den store dag

Mvh, Christina

Fra : Heidi

Dato : 09-05-04 17:13

Christina G wrote:

> tillykke med brylluppet.

Tak - og i lige måde.

> Vi skal giftes til sommer og vil gerne lave
> meget af maden selv. Hvad gør I? Og hvis I laver meget selv, kunne du
> lokkes til at skrive lidt om det? Jeg har forståelse for, hvis det
> først bliver efter den store dag

Åh jeg synes egentlig vi har rimelig godt styr på det, så mon ikke jeg
har et par minutter

Vi laver faktisk ikke så meget selv (eller skulle jeg skrive "jeg" - for
den kommende gemal huserer ikke så meget i køkkenet...).
Det eneste mad til dagen jeg selv producerer er faktisk dessertkagerne,
og så hindbærsaucen til.
Min mor har så bagt småkager og kransekagehorn til kaffen (serveres
sammen med chokolade), og desuden bagt boller til skrub-af-mad (hvor vi
så køber pålæg, leverpostej, ost og den slags).

Vi skal ikke have forret, men kun hovedret og dessert.
Hovedretten har vi bestilt hos Kibæk Slagter - mest fordi de kunne
levere det vi gerne ville have (en uformel buffet, med mexicanske
retter), og fordi vi har hørt meget godt om dem. Det kommer godt nok til
at koste 650 kr. i transport (fra Kibæk til Viborg), men hellere det,
end bestille mad fra et sted man ikke kender.

Fra starten af havde jeg planlagt selv at lave det meste af maden, da vi
gerne ville/vil gøre det så billigt som muligt (vi har købt hus, og vil
gerne bruge flere penge på det, end på en fest). Men efterhånden som
tiden gik indså jeg, at jeg ville blive træt af presset ved selv at
skulle stå med det (selvom man så også kunne få hjælp fra familien
osv.).
Det skulle så også have været buffet, måske mest med kolde retter, så
det meste kunne laves i forvejen.
Men, som sagt så fandt jeg ud af, at jeg ville føle det for stressende
at stå med det selv.

Det betyder jo ikke at du vil føle det på samme måde, men det kommer
måske også an på hvordan festen skal holdes. Hvis man feks. holder det
hjemme i haven, og har alle tingene hjemme hos sig selv, og så bare har
nogen til at hjælpe i køkkenet, så kan det jo sagtens lade sig gøre -
men vi bor i lejlighed 1½ måned endnu, og har ikke plads - og selvom
festlokalet kun ligger to minutter herfra, så endte det altså med maden
udefra.

Sååå jeg ved ikke lige hvor meget det hjælper dig :-/
Men grunden til at jeg så valgte at lave desserten selv, var mest at vi
kunne spare 25 kr. per person hvis vi fravalgte den dessert der var med
i buffeten, og jeg regnede med at jeg sagtens kunne lave noget lige så
godt for noget under 1450 kr. til 58 kuverter. Det vi skal have til
dessert løber op i under 600 kr., så de resterende 8-900 kr. kan jo så
bruges på andre ting

Det hjælper dig som sagt nok ikke så meget, men spørg endelig hvis du
har mere på hjerte.

I øvrigt kan jeg kun anbefale dig at kigge ind på en
bryllupshjemmesiderne, hvis du ikke allerede er tilmeldt - der er flere
at vælge imellem, men jeg foretrækker personligt enten
www.bryllupstid.dk eller www.bryllupsklar.dk
Der er masser af inspiration at hente til alt der har med bryllup at
gøre, og der er en masse søde piger (og nogle få drenge som er meget
søde til at hjælpe med gode råd og andre ting (feks. har jeg fået lavet
vores monogram af en, flere digter sange for folk, laver
gæstebogsforsider osv. - absolut et kig værd

Fra : Dorte Klerke

Dato : 07-05-04 20:39

Hvad er der forresten i din kage? Man får jo helt lyst til at smage ;)

Dorte

Fra : Heidi

Dato : 07-05-04 21:27

Dorte Klerke wrote:
> Hvad er der forresten i din kage? Man får jo helt lyst til at smage ;)

Opskriften kommer her - den er oprindeligt med nødder og har været brugt
flere gange med succes i vores familie, med is og kiwifrugter, men sidst
jeg skulle bruge den, havde mine forældre en masse mandler liggende, og
så prøvede vi med dem i stedet - og det blev faktisk bedre! Den bliver
nærmest marcipanagtig pga. de meget fintmalede mandler, i hvert fald
hvis man bruger en minihakker:

Mandel (nødde) kage

8 personer

150 g mandler (eller nødder)
150 g sukker
¾ tsk. bagepulver
4 æggehvider

Hak mandlerne (eller nødderne) fint og bland sukker og bagepulver i.
Pisk hviderne meget stive, og vend dem forsigtigt i mandelblandingen.
Dejen hældes i en smurt og raspdrysset randform, og bages i ca. 45
minutter ved 200 grader på næst-nederste rille i ovnen.

1 portion af dejen passer til en randform på ca. 22-23 cm
1½ portion af dejen passer til en springform på ca. 22-23 cm

Fra : Dorte Klerke

Dato : 07-05-04 22:28

> [...]
>
> 1 portion af dejen passer til en randform på ca. 22-23 cm
> 1½ portion af dejen passer til en springform på ca. 22-23 cm

Det var ikke mange ingredienser, så kan være man kan finde tid til at prøve
den og bortset fra sukkeret lyder den jo forholdsvis sund ;)

Dorte

Fra : Heidi

Dato : 07-05-04 22:52

Dorte Klerke wrote:
> "Heidi" skrev

> Det var ikke mange ingredienser, så kan være man kan finde tid til at
> prøve den og bortset fra sukkeret lyder den jo forholdsvis sund ;)

Ja medmindre man er på lavkulhydratkur, så er det ikke den værste man
kan spise - modsat chokoladekagen, hvor der er både chokolade, æg og
smør i :-/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-05-04 09:30

[Heidi | Thu, 6 May 2004 23:11:41 +0200]

>Jeg skal igang med at bage mandelkage i morgen, hvor der skal bruges
>fintmalede mandler, sukker, bagepulver og æggehvider - men skal
>mandlerne mon skoldes og smuttes først?

Det kommer især an på den farve du ønsker kagerne. Hvis du anvender dem med
skind bliver kagen mørkere og lidt mere fiberrige, men smagen er næsten
uændret.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk