Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EF 50mm f/1.8
Fra : John Poulsen

Dato : 06-05-04 13:50

Hejsa NG.

Hvad vil I forelå af Mk. I og II?

Jeg formoder at II'eren er den bedste, men hvori består forskellen?

Hvad skal man evt. max. give for henholdsvis en brugt I'er og II'er?

Mvh.

John

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 06-05-04 13:58

Hej

der er vist meget uenighed om hvilken linse der er den bedste. Man kan sige
at MK I er glaslegemer og har metalbajonet, men II er plasticlegemer og ikke
metal bajonet (er det noget kulfiber/plastic den er lavet af ?). Jeg tror at
II er lidt bedre korrigeret for de meget små optiske problemer der kan ses.

Brugtprisen er svær helt at sige noget om. MK I er blevet meget populær, jeg
solgte min for noget tid siden, og fik der lige under 1000 kr for den. MK II
kan du bestille på nettet til ca. 900-1000 kr, men den er vist udsolgt mange
steder, da den er blevet meget populær, efter digital DSLRs indtog, hvor den
kommer til at fungere som en 80 mm linse, som er meget passende til
portrætter.

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Martin K. R.

Dato : 06-05-04 14:16

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> wrote in message
> [...]
at
> II er lidt bedre korrigeret for de meget små optiske problemer der kan

Jeg skal ikke kunne udtale mig med 100% sikkerhed, men jeg tvivler på at den
optiske kvalitet blev ret meget forbedret med version II.
Typisk vil man med en vare der har et stort salgsvolumen reducere
produktionsprisen efter et stykke tid, da enhver krone sparet hér ryger lige
på bundlinien (salgsprisen holdes nogenlunde uforandret). Man er derfor
ekstremt omkostningsfokuseret, og hvis man gør sig så stor umage med at
finde besparelser på materialer og features, så tvivler jeg på at man bruger
penge på at forbedre noget som kun de færreste bemærker (husk på at
konsumbrugerne er hovedmarkedet for disse standardobjektiver).
Selvfølgelig kan man forbedre noget, hvis det ikke medfører meromkostninger
i produktionen og når man nu alligevel har den 'skilt ad'.

Martin

Fra : Martin K. R.

Dato : 06-05-04 14:01

"John Poulsen" <john@nosp.am> wrote in message
> Hejsa NG.
>
> Hvad vil I forelå af Mk. I og II?
>
> Jeg formoder at II'eren er den bedste, men hvori består forskellen?

Nej, i dette tilfælde er I'eren bedst. II'eren er en 'produktionsmodnet'
(dvs. én hvor man har skåret ned på fremstillingsomkostningerne) model. Den
har plasticfatning (I'eren har metalfatning) og man har fjernet vinduet med
afstandsangivelserne.
II'eren handles (på f.eks. eBay) typisk til brugtpriser der ligger over
nyprisen på I'eren.

Martin

Fra : Martin K. R.

Dato : 06-05-04 14:03

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> wrote in message
> [...]
med
> afstandsangivelserne.
> II'eren handles (på f.eks. eBay) typisk til brugtpriser der ligger over

Ups, der skulle selvfølgelig stå:

I'eren handles (på f.eks. eBay) typisk til brugtpriser der ligger over
nyprisen på II'eren.

Martin

Fra : John Poulsen

Dato : 06-05-04 14:56

Tak for svarene - det var yderst brugbart :).

Mvh.

John

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-05-04 15:20

John Poulsen wrote:
> Hvad vil I forelå af Mk. I og II?
> Jeg formoder at II'eren er den bedste, men hvori består forskellen?

En mk. 2 kan findes for ca. 900kr ny hvis man leder lidt, og man
fortryder ikke købet.. :)

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Mic Holm

Dato : 06-05-04 16:05

En af mine venner har lige købt en MkII i den blå avis for 600.-

Mk I (som jeg selv har) er en mikrobisk smule bedre, men jeg måtte tage
test-skud med begge objektiver før jeg valgte hvilken jeg ville beholde.

--M