Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor er autofokus langsomt på et digita~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 12:28

Hej gruppe,

Ja i må altså undskylde min store spørgelyst, men jeg prøver bare at sætte
mig ind i tingene inden jeg køber mit første digitalkamera
Jeg er nu begyndt at undre mig over at det er et udbredt ankepunkt at
digitalkameraer er langsomme til at fokusere - man har brugt autofokus på 35
mm kompaktkameraer uden problemer i mange år. Jeg kan ikke se den teoretisk
store forskel på at fokusere et objektiv, hvadenten billedet dannes på en
chip end på en film ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-05-04 13:06

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> store forskel på at fokusere et objektiv, hvadenten billedet dannes på en

Nu skal du passe på med at generalisere... ikke alle digitalkameraer
er langsomme til focus.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-05-04 13:06

"Andreas M. Hansen"
> [...]
> store forskel på at fokusere et objektiv, hvadenten billedet dannes på en

Hvis 35mm compakt (lomme) kameraer var gode not til dig,
vil digicams også være det, de er ikke langsommere.
I forhold til dslr er de meget langsomme. .max-

Fra : HKJ

Dato : 06-05-04 13:33

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> Hvis 35mm compakt (lomme) kameraer var gode not til dig,
> vil digicams også være det, de er ikke langsommere.
> I forhold til dslr er de meget langsomme. .max-

Og også i forhold til billige fixfocus kompakt kamera.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-05-04 13:38

"HKJ"

> "-max-"
>
> Og også i forhold til billige fixfocus kompakt kamera.

)-max-

Fra : Jan F.

Dato : 06-05-04 14:41

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> "-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
>
> Og også i forhold til billige fixfocus kompakt kamera.

Fixfocus fokuserer ikke....

--

Jan F.

Fra : HKJ

Dato : 06-05-04 13:49

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message

> Fixfocus fokuserer ikke....

Bingo, du har regnet ud hvorfor de er hurtige.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-05-04 13:31

> [...]
teoretisk
> store forskel på at fokusere et objektiv, hvadenten billedet dannes på en

Hej Andreas

Uh, lad os først lige definere 35 mm. Hvis du dermed mener, et af disse små
mystiunderlige pocket kameraer, med en billedkvalitet, rangerende lige fra -
375 og op til ret så god, så skal vi måske lige se, hvad de der mente med
autofokus. De mente, at brændvidden var så lille, så det blev nogenlunde,
uanset hvad du kiggede på. Den stillede altså ikke skarpt overhovedet.
Hvis vi så kigger på de SLR, kameraerne. Jeg syntes ikke, at de er
hurtigere end digital kameraerne. Men, for der er et. De går ikke i dvale,
som digital kameraet gør, således skal digi først vågne, så stille skarpt,
og så skyde. Der findes selvfølgelig nogle, imellem de to slags, men jeg
tror de vil hægte sig på forklaringen til SLR. Samtidigt med det, så lægger
man nok mere mærke til ventetiden på et digitalt kamera, fordi du førhen,
måske skød 4 eller 5 skud i Zoo, idag med det digitale, skyder du 100 eller
flere. Man kan vel godt sige, at digital kameraet gjorde folk " Trigger
Happy " hvilket for den sags skyld er helt fint. Det gør, at man skyder på
chancen, for hvis man skulle tænke for meget over det, ville man udelukke
chancen for et godt billedet, om måske lige netop derfor, får man det gode
billede.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 06-05-04 19:35

On 2004-05-06 14:31:02 +0200, "Benny Mortensen" <Marylou@ccp.com> said:

> [...]
> chancen for et godt billedet, om måske lige netop derfor, får man det gode

Jeg kan slet ikke genkende dette ud fra min egen erfaring.

I familien har vi flere forskellige kompakt-film-kameraer, som efter
min bedste overbevisning udfører en form for fokusering, og de er
rimeligt gode til klik og skyd, uanset om motivet bevæger sig eller
lign. Men tager jeg fejl, er alle disse FixFokus-typer?

Derimod er Canon PowerShot G3 ret længe om at fokuserer, nogle gange op
til 1 sek, og hvis motivet bevæger sig væk fra eller imod fotografen,
så er det slet ikke sikkert, at det kan stille skarp.

Jeg har set andre kameraer være tilsvarende længe om dette (Nikon
coolpix 4300).

Dette forhold har intet at gøre med en dvale-situation. Kameraet er
lyslevende. Så ovenstående forklaring på "hvorfor" er jeg uenig i.

Med SLR er det rigtigt, at der virker det øjeblikkeligt, og kan ofte
følge motivet, hvis det bevæger sig, mv. En helt anden oplevelse.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-04 20:30

"Søren Theilgaard" <st@theilgaardNOSPAM.dk> wrote in message
> [...]

> Med SLR er det rigtigt, at der virker det øjeblikkeligt, og kan ofte
> følge motivet, hvis det bevæger sig, mv. En helt anden oplevelse.

Det har helt sikkert noget med penge og vægt at gøre. En hurtig autofokus
motor vil typisk være dyrere og kræve mere strøm end en lille langsom. Jeg
har ikke noget indtryk af om elektronikken, der regner på fokuseringen er
langsommere (=billigere)

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 06-05-04 21:06

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote in message

> Det har helt sikkert noget med penge og vægt at gøre. En hurtig autofokus
> motor vil typisk være dyrere og kræve mere strøm end en lille langsom.

Nu kræver et kompakt kamera ikke nær så meget power til at focusere som et
SLR, så jeg er ikke sikker på at det er årsagen.

En af forklaringerne kan være at et SLR kun skal ændre fokuseringen, ikke
starte forfra hver gang. Det betyder at ved første lette tryk på udløseren,
bliver fokus indstillet, derefter vil småændringer i fokus kunne udføres
MEGET hurtigt.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 21:38

> Uh, lad os først lige definere 35 mm. Hvis du dermed mener, et af disse
små

Undskyld min tyrkfejl - jeg mener et 24x36 kompaktkamera med autofokus.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Deaster

Dato : 06-05-04 16:03

Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> ikke se den teoretisk store forskel på at fokusere et objektiv,
> hvadenten billedet dannes på en chip end på en film ?

Det kommer meget an på hvilket kamera der er tale om, f.eks. er Nikons
D70 hammerhurtigt.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"